of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Logo arrière de voiture Dacia moderne, avec peinture bleue et poignée chromée distincte.","nl":"Achterzijde van een moderne Dacia auto met blauwe lak en opvallende chromen handgreep."}
{"fr":"Trois Dacia Sandero exposées dans un showroom moderne avec éclairage industriel.","nl":"Drie Dacia Sandero's gepresenteerd in een moderne showroom met industriële verlichting."}
1/5

Dacia: komt er een betaalbare break als opvolger van de Mégane Grandtour?

Nu betaalbare benzinebreaks stilaan verdwijnen, ligt de weg open voor Dacia. Het budgetmerk van de Renault-groep zou het succes van zijn Bigster kunnen doortrekken met een meer klassieke break voor het C-segment.

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

4 November 2025

Advertentie

De komende maanden beloven druk te worden voor Dacia. Het merk lanceert niet alleen de faceliftversies van de populaire Sandero en Sandero Stepway, maar ook van de zevenzitter Jogger en de elektrische Spring. Daarbovenop breidt Dacia het motorengamma uit voor de SUV’s Duster en Bigster, en kijkt het ook naar minimalistische elektrische stadswagens, zoals blijkt uit het Hipster-concept. Maar er is meer: Dacia zou in 2026 ook een betaalbare break willen lanceren als alternatief voor de Skoda Octavia Combi.

Het succes van de Bigster, goed voor zo’n 50.000 bestellingen in de eerste zes maanden, geeft Dacia vertrouwen om nieuwe segmenten te verkennen. Dat bevestigde de nieuwe CEO van Dacia, Katrin Adt, aan onze collega’s van Autocar. De volgende stap? Een terugkeer naar een klassieker koetswerktype: de betaalbare C-segmentbreak met verbrandingsmotor.

Een Dacia-alternatief voor de Mégane Grandtour?

Bij Dacia volgt men met interesse het verdwijnen van gevestigde waarden uit het segment, zoals de Ford Focus en de klassieke Mégane Grandtour, die plaats maakte voor de elektrische Mégane E-Tech. Tegelijk stijgen de prijzen van de overblijvende modellen stevig. De referentie in het genre, de Skoda Octavia Combi, kost intussen meer dan 33.000 euro als basisversie met benzinemotor. En wie kiest voor een hybride model zoals de Toyota Corolla Touring Sports betaalt al snel richting de 35.000 euro.

Drie Dacia Sandero's gepresenteerd in een moderne showroom met industriële verlichting.
Advertentie

De techniek van de Bigster in een lager jasje

In dat prijssegment is dus ruimte voor een meer toegankelijke break, gepositioneerd tussen de Dacia Duster (vanaf 19.690 euro) en de Bigster (vanaf 24.790 euro). Een klassiekere breakvorm zou bovendien klanten kunnen aanspreken die bewust géén SUV willen. Volgens Patrice Lévy-Bencheton, verantwoordelijk voor de productstrategie bij Dacia, is er binnen het C-segment nog steeds een aanzienlijk publiek dat op zoek is naar een minder opzichtige auto, met een lagere zithouding en efficiënter verbruik dan een SUV.

SUV Dacia Duster 2024 geparkeerd voor een modern gebouw onder een bewolkte hemel. Ruime kofferbak van een tweekleurige Toyota SUV met neerklapbare achterstoelen voor extra lading. Modern interieur van de Dacia Duster 2023 met digitaal dashboard en touchscreen.
Advertentie

Dacia C-Neo in 2026

De toekomstige break, die intern wordt aangeduid met de codenaam ‘C-Neo’, zou technisch gebaseerd zijn op het platform van de Duster en Bigster. Er zouden versies komen met mild hybrid- en full hybrid-technologie. De C-Neo zou zich richten op klanten die een break met 5 zitplaatsen zoeken die net wat chiquer is dan de Jogger, die eenvoudiger is afgewerkt en ontworpen werd met het oog op een optionele derde zitrij. We verwachten de onthulling van naam en design ergens in de komende maanden. Interessant detail: op de Belgische markt doet Dacia het momenteel zelfs beter dan Renault. Na tien maanden in 2025 staat Dacia op de vijfde plaats qua inschrijvingen (22.902), nét voor Renault (21.744).

Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie