De komende maanden beloven druk te worden voor Dacia. Het merk lanceert niet alleen de faceliftversies van de populaire Sandero en Sandero Stepway, maar ook van de zevenzitter Jogger en de elektrische Spring. Daarbovenop breidt Dacia het motorengamma uit voor de SUV’s Duster en Bigster, en kijkt het ook naar minimalistische elektrische stadswagens, zoals blijkt uit het Hipster-concept. Maar er is meer: Dacia zou in 2026 ook een betaalbare break willen lanceren als alternatief voor de Skoda Octavia Combi.
Het succes van de Bigster, goed voor zo’n 50.000 bestellingen in de eerste zes maanden, geeft Dacia vertrouwen om nieuwe segmenten te verkennen. Dat bevestigde de nieuwe CEO van Dacia, Katrin Adt, aan onze collega’s van Autocar. De volgende stap? Een terugkeer naar een klassieker koetswerktype: de betaalbare C-segmentbreak met verbrandingsmotor.
Een Dacia-alternatief voor de Mégane Grandtour?
Bij Dacia volgt men met interesse het verdwijnen van gevestigde waarden uit het segment, zoals de Ford Focus en de klassieke Mégane Grandtour, die plaats maakte voor de elektrische Mégane E-Tech. Tegelijk stijgen de prijzen van de overblijvende modellen stevig. De referentie in het genre, de Skoda Octavia Combi, kost intussen meer dan 33.000 euro als basisversie met benzinemotor. En wie kiest voor een hybride model zoals de Toyota Corolla Touring Sports betaalt al snel richting de 35.000 euro.

De techniek van de Bigster in een lager jasje
In dat prijssegment is dus ruimte voor een meer toegankelijke break, gepositioneerd tussen de Dacia Duster (vanaf 19.690 euro) en de Bigster (vanaf 24.790 euro). Een klassiekere breakvorm zou bovendien klanten kunnen aanspreken die bewust géén SUV willen. Volgens Patrice Lévy-Bencheton, verantwoordelijk voor de productstrategie bij Dacia, is er binnen het C-segment nog steeds een aanzienlijk publiek dat op zoek is naar een minder opzichtige auto, met een lagere zithouding en efficiënter verbruik dan een SUV.



Dacia C-Neo in 2026
De toekomstige break, die intern wordt aangeduid met de codenaam ‘C-Neo’, zou technisch gebaseerd zijn op het platform van de Duster en Bigster. Er zouden versies komen met mild hybrid- en full hybrid-technologie. De C-Neo zou zich richten op klanten die een break met 5 zitplaatsen zoeken die net wat chiquer is dan de Jogger, die eenvoudiger is afgewerkt en ontworpen werd met het oog op een optionele derde zitrij. We verwachten de onthulling van naam en design ergens in de komende maanden. Interessant detail: op de Belgische markt doet Dacia het momenteel zelfs beter dan Renault. Na tien maanden in 2025 staat Dacia op de vijfde plaats qua inschrijvingen (22.902), nét voor Renault (21.744).












