Dacia biedt al lang een LPG-motor aan in zijn gamma, waarmee je niet enkel goedkoper kan rijden, maar ook een bijzonder grote actieradius haalt. De benzinetank van de Eco-G-motoren is namelijk even groot. De Duster en Bigster hadden ook recht op een benzinemotor met 4x4 om hun terreincapaciteiten te vergroten. En sinds de nieuwste generatie Dacia’s is er ook een hybride motor van Renault in het gamma, die voor een extra laag verbruik zorgt. En nu… is er een motor met al deze technieken in één!
Deze nieuwe alles-in-een-motor van Dacia heet Hybrid-G. De basis is een mildhybride 1,2 liter-driecilinder turbobenzine van 103 kW (140 pk) en 230 Nm, gekoppeld aan een elektromotor van 23 kW (31 pk) en 87 Nm op de achteras. Vandaar dus het hybride en 4x4-deel van de motor. De verbrandingsmotor stuurt zijn vermogen enkel naar de voorwielen via een gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling. Het totale piekvermogen bedraagt 113 kW (154 pk).

Tot 60 procent van de tijd elektrisch rijden
De elektromotor achteraan heeft ook nog een tweetraps transmissie, en kan dus ook van nut zijn op de snelweg. Maar hij kan worden losgekoppeld als er geen nood aan is, om zo de wrijving te minimaliseren en het verbruik te sparen. Hij haalt zijn stroom uit een kleine lithium-ionbatterij van 48 volt en 0,84 kWh. Daarmee kan je volgens Dacia tot 60 procent van de tijd volledig elektrisch rijden, maar dat zal enkel bij zeer lage snelheden het geval zijn, zoals in de stad.

1.500 km autonomie en 30% lagere kosten
Naast benzine kan de 1.2 turbo dus ook LPG slikken. Dacia heeft opnieuw gekozen voor een grote LPG-tank én een grote benzinetank, elk 50 liter groot. Dat zorgt voor een totale actieradius van maar liefst 1.500 km in de Duster. Ten opzichte van de klassieke Mild Hybrid 130 4x4-motor bespaart deze Hybrid-G 150 tot 20 gram CO2 per kilometer, terwijl de toevoeging van het LPG-systeem de brandstofkosten met 30 procent moet verlagen.
Tegen eind 2025 in het gamma
De nieuwe ‘dual-fuel’-motor wordt tegen het einde van het jaar beschikbaar in de Dacia Duster en Bigster. Prijzen hebben we nog niet, maar vermoedelijk wordt dit wel de nieuwe topmotor in het gamma. Momenteel kost de Duster Hybrid 140 vanaf 26.190 euro, de Bigster Hybrid 155 is er vanaf 29.490 euro.