ou


Pas encore de compte

La quotidienne

Les dernières infos de l'actualité automobile

L’hebdomadaire

Une sélection du meilleur de l'actualité automobile


Ce compte existe déjà

{"fr":"","nl":""}
{"fr":"","nl":""}
1/8

Dacia Duster en Bigster nu ook met hybride motor op LPG, met automaat én 4x4!

Kan je niet kiezen welke motor je wil in je nieuwe Dacia Duster of Bigster? Ga dan voor de nieuwe hybride motor van Dacia die alle technieken en technologieën in één combineert!

Écrit par Yeelen Möller

4 Septembre 2025

Publicité

Dacia biedt al lang een LPG-motor aan in zijn gamma, waarmee je niet enkel goedkoper kan rijden, maar ook een bijzonder grote actieradius haalt. De benzinetank van de Eco-G-motoren is namelijk even groot. De Duster en Bigster hadden ook recht op een benzinemotor met 4x4 om hun terreincapaciteiten te vergroten. En sinds de nieuwste generatie Dacia’s is er ook een hybride motor van Renault in het gamma, die voor een extra laag verbruik zorgt. En nu… is er een motor met al deze technieken in één!

Deze nieuwe alles-in-een-motor van Dacia heet Hybrid-G. De basis is een mildhybride 1,2 liter-driecilinder turbobenzine van 103 kW (140 pk) en 230 Nm, gekoppeld aan een elektromotor van 23 kW (31 pk) en 87 Nm op de achteras. Vandaar dus het hybride en 4x4-deel van de motor. De verbrandingsmotor stuurt zijn vermogen enkel naar de voorwielen via een gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling. Het totale piekvermogen bedraagt 113 kW (154 pk).

Achteraanzicht van een grijze Dacia Duster 4x4 SUV tegen een kustlandschap.
Publicité

Tot 60 procent van de tijd elektrisch rijden

De elektromotor achteraan heeft ook nog een tweetraps transmissie, en kan dus ook van nut zijn op de snelweg. Maar hij kan worden losgekoppeld als er geen nood aan is, om zo de wrijving te minimaliseren en het verbruik te sparen. Hij haalt zijn stroom uit een kleine lithium-ionbatterij van 48 volt en 0,84 kWh. Daarmee kan je volgens Dacia tot 60 procent van de tijd volledig elektrisch rijden, maar dat zal enkel bij zeer lage snelheden het geval zijn, zoals in de stad.

Interactief touchscreen controlepaneel voor klimaatregeling in een moderne auto.
Publicité

1.500 km autonomie en 30% lagere kosten

Naast benzine kan de 1.2 turbo dus ook LPG slikken. Dacia heeft opnieuw gekozen voor een grote LPG-tank én een grote benzinetank, elk 50 liter groot. Dat zorgt voor een totale actieradius van maar liefst 1.500 km in de Duster. Ten opzichte van de klassieke Mild Hybrid 130 4x4-motor bespaart deze Hybrid-G 150 tot 20 gram CO2 per kilometer, terwijl de toevoeging van het LPG-systeem de brandstofkosten met 30 procent moet verlagen.

Tegen eind 2025 in het gamma

De nieuwe ‘dual-fuel’-motor wordt tegen het einde van het jaar beschikbaar in de Dacia Duster en Bigster. Prijzen hebben we nog niet, maar vermoedelijk wordt dit wel de nieuwe topmotor in het gamma. Momenteel kost de Duster Hybrid 140 vanaf 26.190 euro, de Bigster Hybrid 155 is er vanaf 29.490 euro.

Yeelen
							Möller

Yeelen Möller

Publicité

Acheter une Dacia Duster ou une voiture similaire

Dacia

Duster

22 890 €

2024

10 597 km

Essence

150 ch

Automatique

121 g/km

date

Garage Bols BV

Poppel

date

Car-Pass

Dacia

Duster

24 995 €

2025

10 km

Essence

131 ch

Manuelle

Occasion

date

Dex

Hooglede

date

-

Dacia

Duster

24 995 €

2025

10 km

Essence

131 ch

Manuelle

Occasion

date

Dex

Hooglede

date

-

Dacia

Duster

19 995 €

2024

17 892 km

N/A

91 ch

Manuelle

Occasion

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

Dacia

Duster

16 990 €

2023

24 571 km

N/A

101 ch

Manuelle

Occasion

date

Auto Direct

Zaventem

date

Car-Pass

Dacia

Duster

12 599 €

2018

60 019 km

Essence

125 ch

Manuelle

138 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Dacia

Duster

19 990 €

2024

5 272 km

Essence

91 ch

Manuelle

120 g/km

date

My Way Direct

Vilvoorde

date

Car-Pass

My Way

Dacia

Duster

19 199 €

2023

19 274 km

Essence

131 ch

Manuelle

140 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass