all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

{"fr":"Nouvelle Dacia Duster 2024 en mouvement sur route dégagée, design robuste et moderne.","nl":"Nieuwe Dacia Duster 2024 rijdt vlot op open weg, robuust en modern ontwerp."}
{"fr":"SUV Dacia bleu stationné près d'un lac, forêt en arrière-plan.","nl":"Blauwe Dacia SUV geparkeerd nabij een meer, bos op de achtergrond."}
1/10

Dacia Bigster hybrid 155: wat is het reële verbruik op weg naar vakantie?

Tussen theorie en praktijk zit vaak een verschil… Daarom controleert Vroom voor jou de verbruiks- en autonomiegegevens van de constructeur via realistische testtrajecten. Vandaag kruipen we achter het stuur van de grote zelfopladende hybride SUV van Dacia, voor een rit heen en terug tot aan de poorten van Parijs.

Geschreven door Olivier Maloteaux

18 Juli 2025

Advertentie

Als ideale gezinswagen lijkt de Dacia Bigster geknipt voor de grote jaarijkse vakantierit. Wij testten de zelfopladende hybrideversie op een traject van 500 kilometer heen en terug, van Nijvel tot Chantilly.

Wat kost de Dacia Bigster hybrid?

De Bigster is, ter herinnering, een verlengde Duster met een grotere koffer, bedoeld om jonge gezinnen te verleiden met veel ruimte aan een eerlijke prijs. En de koffer is inderdaad indrukwekkend: diep en breed, goed voor een gigantisch volume (612 liter in de full hybrid en tot 702 liter in de 1.2 mild hybrid).

Voor deze testrit lieten we de 48V microhybride benzineversie van 140 pk links liggen en kozen we voor de zelfopladende hybride. Deze aandrijflijn, die nu ook in de Renault Symbioz gebruikt wordt, combineert een 1,8 liter-benzinemotor van 109 pk/170 Nm met twee elektromotoren (50 pk voor de hoofdmotor en 20 pk voor de ondersteunende motor), goed voor een gecombineerd vermogen van 155 pk. Alles wordt overgebracht via de specifieke transmissie met klauwkoppeing van de hybridewagens uit de Renault-groep.

Wij reden met de middenversie: de Journey, met vrijwel alle opties, en uiteindelijk geprijsd op 33.690 euro. Een onklopbare prijs voor een full hybrid van dit formaat met deze uitrusting.

Blauwe Dacia SUV geparkeerd nabij een meer, bos op de achtergrond. Ruime kofferbak van de elektrische Toyota bZ4X SUV, geopend, achteraanzicht.
Advertentie

Hoe groot is het rijbereik van de Dacia Bigster hybrid?

Ons testvoertuig stond op Michelin e-Primacy-banden: niet erg breed (205 mm) maar wel hoog (19 inch). Een blik op het gelijkvormigheidsattest leert dat ons vrijwel full-option model gehomologeerd is op een gewicht van 1.635 kilo (tegenover 1.494 voor de basisversie) en een theoretisch gecombineerd verbruik van 4,7 l/100 km (of 107 g/km CO₂). Dat lijkt bijzonder laag voor zo’n grote wagen… Met een brandstoftank van 50 liter betekent dat een theoretisch rijbereik van meer dan 1.000 km!

Wat is het echte verbruik van de Bigster hybrid op gewone wegen?

Zoals bij alle zelfopladende hybrides is ook de batterij van de Dacia Bigster relatief klein (1,4 kWh), wat betekent dat je er geen lange afstanden puur elektrisch mee kunt rijden. In de praktijk lukt hoogstens 2 à 3 kilometer na elkaar op de batterij. Daarna schakelt de benzinemotor in om bij te springen of het over te nemen – en tegelijk de batterij opnieuw op te laden – waarna hij zich weer uitschakelt. Enzovoort.

In de stad of in files rijdt de Bigster vaak in puur elektrische modus. Op onze verschillende ritten in de rand rond de stad varieerde het verbruik tussen 4,8 en 5,3 l/100 km; een reëel gemiddelde van 5 l/100 km dus! Indrukwekkend.

Achterkant van de Dacia Bigster hybride met opvallende merktekens, close-up. Blauwe Hyundai Santa Fe SUV rijdt op een plattelandsweg.
Advertentie

Wat is het echte verbruik van de Bigster hybrid op de autosnelweg?

Dan het stuk op de snelweg. Zowel op de heen- als terugreis gaf de thermometer 30°C aan en draaide de airco op volle toeren. Het traject van Nijvel naar Chantilly bedraagt 250 kilometer, waarvan 230 kilometer op de snelweg. In België zorgden de werken aan het viaduct van La Louvière voor vertraging, en in Frankrijk waren er herstellingen aan de snelweg in Douchy-Les-Mines. Deze files speelden in het voordeel van de elektrische modus en dus van het verbruik. Bovendien kon de elektrische aandrijving ook bij lichte hellingen aan 120-130 km/u bijspringen.

Over het volledige traject van 500 kilometer heen en terug gaf de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 5,9 l/100 km aan. Niet slecht! Dat betekent een realistisch rijbereik van zo’n 850 km. Op de stukken waar we constant aan 120-130 km/u reden, noteerden we een verbruik van 6,6 l/100 km. Wat nog steeds bijzonder redelijk is voor zo’n hoge wagen die veel wind vangt.

Blauwe Dacia Duster rijdt op een landelijke weg omgeven door bomen. Bestuurder in een Dacia-auto met navigatiescherm op een kronkelige weg. Ruim en modern interieur van de Skoda Kodiaq 2023, comfortabele achterbank.
Advertentie

Wat zijn de minpunten van de Dacia Bigster hybrid?

Wat zijn de minpunten van het model? De Bigster laat wel wat windgeruis horen (al is dat beter gedempt dan in de Duster), en de stoelen zijn wat harder dan die van sommige chiquere concurrenten. Verder is de Bigster een aangename reisgezel, niet al te gevoelig voor zijwind, stabiel, veilig en erg comfortabel geveerd. Gezien zijn andere kwaliteiten, zouden we hem zeker overwegen – zowel op vakantie als voor de dagelijkse ritten.

Zwarte Kia Sorento SUV rijdt over een schilderachtige brug omgeven door weelderige groene natuur.
Olivier
							Maloteaux

Olivier Maloteaux

Advertentie