Vorig jaar kreeg de Dacia Spring enkel een gevelrenovatie bij zijn facelift. Met andere woorden: alleen het uiterlijk veranderde. Deze keer is het net omgekeerd! Aan de buiten- en binnenkant is hij vrijwel identiek gebleven, maar de grote vernieuwingen zitten onder de vloer. En die zijn niet min!
De Spring blijft beetje bij beetje evolueren, ook al zijn de verbeteringen van Dacia niet altijd zichtbaar met het blote oog. Het bewijs: het modeljaar 2026 van deze betaalbare kleine EV verschilt van zijn voorganger enkel door een paar uiterlijke details. Zo is de achterspoiler licht aangepast, komt er een nieuwe carrosseriekleur en zijn er vernieuwde patronen op de voor- en achterbumper. Je moet dus goed kijken om de nieuwe Spring van de vorige te onderscheiden. Op technisch vlak daarentegen, hebben ze nog weinig gemeen!

Nieuwe LFP-batterij is kleiner, maar Dacia Spring behoudt hetzelfde rijbereik
Het hele middengedeelte van het platform waarop de Dacia Spring rust, werd vernieuwd. En met reden: de kleine elektrische wagen krijgt voortaan een volledig nieuwe LFP-batterij van 24,3 kWh! Dat is minder dan de 26,8 kWh die hij tot nu toe had, maar dankzij de nieuwe samenstelling en andere technische verbeteringen behoudt de “nieuwe” Dacia Spring toch een maximaal WLTP-rijbereik van 225 km.

Twee nieuwe motoren tot 100 pk
Onder de verbeteringen vallen ook niet één, maar twee nieuwe motoren voor de Dacia Spring! Bij de instapversie stijgt het vermogen van 45 naar 70 pk. En de krachtigere versie, die tot nu toe 65 pk bood, levert voortaan 100 pk! In de praktijk vertaalt zich dat naar acceleraties van 80 tot 120 km/u in respectievelijk 10,3 seconden en 6,9 seconden, tegenover 26,2 seconden en 14 seconden voordien! Optioneel kan de Dacia Spring ook worden uitgerust met een nieuwe lader die tot 40 kW gelijkstroom aankan. Zo laad je van 20 tot 80% in slechts 29 minuten, 16 minuten sneller dan vroeger.

Sterk verbeterd chassis, maar wat gaat dat kosten?
Door de wijziging aan het platform kon ook het chassis versterkt worden, met een verbeterde stijfheid, gewichtsverdeling en balans als resultaat. Voor het eerst krijgt de Dacia Spring nu standaard een nieuwe stabilisatorstang, ongeacht de motorisatie of afwerking. Ook de afstelling van de vering werd herzien. Nu is het nog afwachten of al deze technische upgrades zullen leiden tot een hogere prijs voor de kleine Dacia Spring…