We kregen de kans om de Dacia Hipster-conceptcar in levenden lijve én in detail te ontdekken. En ja hoor, we kropen zelfs achter het stuur - én op de achterbank! Dit moet je erover weten.
De Dacia Hipster ziet er op het eerste gezicht uit als een soort mini-Defender of een compacte G-Klasse, en dat is niet enkel voor de show. Het is in de eerste plaats een doordachte keuze op vlak van functionaliteit. Hoe rechter de lijnen van een wagen, hoe compacter de buitenafmetingen kunnen worden zonder in te boeten op binnenruimte. De Hipster bewijst dat principe perfect: ondanks zijn lengte van slechts 3 meter biedt hij plaats aan vier volwassenen van gemiddelde lengte. Met wat goede wil en een iets naar voren geschoven bestuurdersstoel kunnen zelfs grotere passagiers mee. Dat is te danken aan het slimme exterieurontwerp én aan het knappe werk van Dacia’s ingenieurs, die extra aandacht hebben besteed aan het zitcomfort en de materiaalkeuze. Jammer genoeg heeft de Hipster maar twee deuren, wat de toegang tot de achterbank bemoeilijkt.



4 volwassenen, een wasmachine, een vaatwasser: alles past in de Dacia Hipster
Wat wél makkelijk toegankelijk is, zijn de achterlichten – en vooral de koffer. Die opent in twee delen, waarvan de bovenste de achterruit is. In vierzitsconfiguratie is het koffervolume beperkt tot 70 liter – net genoeg voor de rugzakken van de inzittenden. Klap je de achterbank echter neer, dan groeit het laadvolume tot 500 liter. En dat is niet zomaar: dat volume is bewust afgestemd op het vervoeren van een wasmachine, droogkast of vaatwasser. Echt waar. Reis je alleen? Dan kan je zelfs een trolley of kleine reiskoffer vastmaken bij de voeten van de passagiersstoel.



Erg klein, maar niet té klein
Het is duidelijk: de Hipster is klein aan de buitenkant, maar voelt niet krap vanbinnen. En in tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten bij zo’n miniatuurauto, krijg je niet het gevoel in een “onveilig wagentje” te zitten. Ondanks zijn compacte afmetingen (1,52 m hoog, 1,55 m breed en amper 800 kg zwaar) voelt hij stevig en geruststellend aan. Dacia besteedde onder meer extra aandacht aan de hoogte van de raamlijn, die vergelijkbaar is met die van de Sandero Stepway. Dat helpt om een veilig gevoel te creëren aan boord. Helaas mochten we de Hipster (nog) niet echt starten of ermee rijden…



We kijken nu al uit naar het vervolg!
Na onze kennismaking met de slimme Dacia Hipster en een plaatsje aan boord, kunnen we niet wachten om te zien wat dit concept in de toekomst zal opleveren. Gaat Dacia hiermee een nieuw productiemodel lanceren binnen het budgetgamma? En misschien nog belangrijker: opent de Hipster de weg naar een volledig nieuw segment op de Europese markt? Dat hangt af van of deze wagen daadwerkelijk in productie gaat, en of andere merken volgen. Maar bovenal: het segment komt er pas als Brussel officieel het wettelijk kader vastlegt en het licht op groen zet voor de E-Car…