Terwijl Europa werkt aan een nieuwe categorie betaalbare elektrische auto's onder de naam “E-car”, stelt Dacia zijn Hipster Concept voor. En dat lijkt wel hét antwoord op de bekommernissen van Brussel.
Nee, de Dacia Hipster heeft geen baard, muts of geruit hemd, maar het scheelt niet veel… Met zijn terreinbanden helemaal op de hoeken van de auto, minimale overhangen, uitgesproken wielkasten in Starkle-materiaal en hoekige lijnen, oogt hij als een soort micro-Defender of mini-G-Klasse. Precies het soort voertuig dat een hipster zou kunnen rijden… In elk geval ontbreekt het dit concept niet aan charme of karakter! Een bijzonder leuk detail: de achterlichten zijn niet afzonderlijk afgedekt, maar worden beschermd door de achterruit zelf. Dat zorgt voor waterdichtheid én vermindert het aantal onderdelen, wat de kosten drukt. Slim bedacht, net als de rest van deze conceptcar.



Dacia Hipster Concept: een klein blokje vol slimme ideeën
De Dacia Hipster Concept is exact 3 meter lang, 1,52 meter hoog en 1,55 meter breed. Daarmee is hij amper groter dan een Citroën Ami, en hij weegt ook slechts 800 kg. Toch biedt hij plaats aan vier volwassenen. De bagageruimte varieert van 70 tot 500 liter, afhankelijk van de positie van de achterbank. De koffer opent in twee delen, en met de achterbank neergeklapt past er moeiteloos een wasmachine, droogkast of vaatwasser in. De Dacia Hipster Concept is dan ook een echt ingenieus ruimtewonder.



Een interieur dat niet eenvoudiger kan
Binnenin de Dacia Hipster Concept is er nauwelijks iets te vinden: vier zitplaatsen, een stuur, twee airbags, een digitale snelheidsmeter en een houder voor je smartphone. Die smartphone doet dienst als digitale sleutel én als infotainmentsysteem. Dacia voorzag zijn Hipster Concept ook van 11 YouClip-bevestigingspunten, waarmee je verschillende accessoires kan monteren én van stroom kan voorzien. Denk aan ventilatoren, lampjes of een Bluetooth-speaker.



Wat is het rijbereik van de Dacia Hipster?
Helaas geeft Dacia geen technische details vrij over de aandrijving van deze kleine Hipster, behalve dat hij volledig elektrisch is. Wel laat het merk weten dat hij “ontworpen is voor het dagelijkse leven, met voldoende autonomie voor de dagelijkse ritten en twee oplaadbeurten per week.” Aangezien in Frankrijk 94% van de automobilisten gemiddeld 40 km per dag rijdt, mogen we ervan uitgaan dat deze Dacia Hipster Concept over een rijbereik van zo’n 100 kilometer beschikt.



Wat is de toekomst van dit kleine concept?
Natuurlijk is deze Hipster nog maar een concept, maar Dacia heeft hem zeker niet zonder productierealiteit in het achterhoofd ontworpen. Integendeel! De vraag is nu of hij de voorbode is van een volledig nieuw productiemodel - misschien wel Dacia’s eerste echte E-car, of zelfs de allereerste E-car op de markt - of een mogelijke opvolger van de Spring. Eén ding staat vast: als hij effectief in serieproductie gaat, zal zijn prijs ongetwijfeld laag blijven.