Terwijl JLR nog steeds kampt met de gevolgen van een cyberaanval die de volledige productie van het merk heeft stilgelegd, lijkt de ontwikkeling van toekomstige modellen gewoon door te gaan. Zo zijn de eerste exemplaren van de Defender Sport of 80 onlangs gespot in Engeland!
Aanvankelijk werd gedacht dat de kleinere broer van de huidige Defender de naam “Sport” zou dragen, naar analogie met de Discovery Sport en de Range Rover Sport, de meer “compacte en toegankelijke” versies van respectievelijk de Discovery en de Range Rover. Maar volgens geruchten die circuleren aan de overkant van het Kanaal zou deze nieuwkomer binnen de Defender-familie ook de naam “80” kunnen krijgen. Hij zou dan logischerwijs onder de huidige “90” gepositioneerd worden in het gamma van de Britse offroader. Eén ding lijkt in elk geval zo goed als zeker: deze nieuwe variant van de Defender zal de plek innemen van de Discovery Sport binnen het aanbod van de constructeur. Zal hij, net als die laatste, optioneel over 7 zitplaatsen kunnen beschikken? Die vraag blijft voorlopig onbeantwoord…

Een compactere en aerodynamischere Defender…
Het design van deze toekomstige Defender Sport of 80 wordt steeds duidelijker. Ondanks het zware camouflagepak waarin de testmodellen gehuld zijn, is nu al goed te zien dat de lijnen sterk lijken op die van zijn grote broer. Hij krijgt dus een robuuste en avontuurlijke uitstraling, maar zal uiteraard compacter én vooral gestroomlijnder zijn! Niet onlogisch, want deze Defender 80 of Sport wordt (ook) volledig elektrisch.

… om zijn elektrische rijbereik te optimaliseren
In tegenstelling tot de huidige Defender zal de toekomstige instapversie van de Britse terreinwagen waarschijnlijk geen ladderchassis meer gebruiken. In plaats daarvan zal hij waarschijnlijk gebouwd worden op het nieuwe EMA 800V-platform van de groep. Deze architectuur werd oorspronkelijk ontwikkeld voor volledig elektrische aandrijflijnen en zou vooral een maximale laadsnelheid van 350 kW aankunnen! Goed voor een bliksemsnelle laadbeurt. Een plug-inhybride aandrijving, eventueel met een range extender, wordt evenwel niet uitgesloten, zeker gezien de afnemende groei van de elektrische wagenmarkt. Dezelfde technische basis zal overigens ook gebruikt worden voor de volgende generatie van de Range Rover Evoque en Velar.

Gebouwd in Engeland met vier- of tweewielaandrijving om de prijs te drukken
Zoals het een echte Defender betaamt, zal deze toekomstige Sport of 80 beschikbaar zijn met vierwielaandrijving en dus minstens twee elektromotoren in zijn elektrische versie. De instapmodellen zouden het echter kunnen stellen met slechts één elektromotor om de productiekost en de vanafprijs te drukken. Deze nieuwe, meer toegankelijke Defender zal gebouwd worden in Halewood, Engeland, waar momenteel ook de Evoque en Discovery Sport van de band rollen. Tenminste, als de productie van het merk opnieuw op gang komt in het Verenigd Koninkrijk… Ook de andere modellen op het EMA-platform zullen daar normaal gezien worden geassembleerd.