De Duitse premiummerken blijven ook volgend jaar op hoog tempo nieuwe modellen onthullen. We wisten al dat Mercedes en BMW heel wat nieuws in petto hebben voor 2026, en Audi bevestigt nu dat ook zij niet stilzitten!
Na een gedeeltelijke vernieuwing van het lagere segment van zijn gamma, richt Audi zich in 2026 op het hogere marktsegment. Volgend jaar zal het merk met de vier ringen namelijk de derde generatie van de Q7, én een gloednieuwe Q9 voorstellen! Beide SUV’s zullen gebaseerd zijn op het PPC-platform uit Ingolstadt, dat al gebruikt wordt voor de nieuwe A5, A6, Q3 en Q5. Net als deze modellen zullen de nieuwe SUV’s dus (uitsluitend?) uitgerust worden met verbrandingsmotoren die mild of sterk geëlektrificeerd zijn. De Q9 zou bovendien een comeback kunnen betekenen voor het Horch-label. In het begin van de vorige eeuw was Horch een Duits luxemerk, tot het in de jaren dertig opging in Auto Union, de voorloper van Audi. Vandaag zou dit label in Ingolstadt een tegenhanger worden van Maybach bij Mercedes, of binnenkort Alpina bij BMW.

Hoogwaardige SUV’s met verbrandingsmotor én een elektrische instapper
Helemaal onderaan in het gamma brengt Audi in 2026 ook een nieuw volledig elektrisch instapmodel op de markt. Dat wordt in feite de vier-ringige neef van de Volkswagen ID.3. Qua silhouet doet het model denken aan een compacte monovolume. Een koetswerkvorm die niet alleen sterk lijkt op dat van het AI:ME-concept uit 2019, maar ook op dat van de eigenzinnige A2 die eind 1999 werd voorgesteld! Deze toekomstige elektrische instap-Audi, die we voorlopig A2 e-tron noemen, zal eveneens gebouwd worden op het MEB-platform van de ID.3. Daarmee kan hij beschikken over batterijen tot 80 kWh en een rijbereik van meer dan 600 km.

En wat met de sportieve RS-modellen?
Hoewel Audi het nog niet officieel bevestigd heeft, wordt 2026 wellicht ook het toneel voor nieuwe sportieve RS-modellen! Nu de A5 en A6 in respectievelijk 2024 en 2025 vernieuwd zijn, zullen hun meer radicale versies, de RS5 en RS6, niet lang meer op zich laten wachten. Onder hun motorkap mogen we krachtige plug-inhybride aandrijflijnen verwachten. Mogelijk wordt eind volgend jaar ook al een nieuwe RS Q3 onthuld. Helaas is daar momenteel nog niets over bekend qua motorisatie of aantal cilinders. We hopen dat hij opnieuw een vijfcilinder krijgt, al lijkt die kans klein. Het zou ook kunnen dat Ingolstadt wacht tot 2027 om de sportieve versie van zijn recent vernieuwde SUV voor te stellen.

Ook 2027 wordt veelbelovend
Nu we toch bezig zijn: ook 2027 wordt een druk en belangrijk jaar voor Audi. Dan zou de constructeur uit Ingolstadt namelijk de productieversie van zijn concept C voorstellen! Daarnaast zijn er nog verschillende verwachte nieuwigheden waarvan we de exacte lanceringsdatum nog niet kennen. Denk maar aan de volledig elektrische afgeleide van de nieuwe Audi A5, of aan een luxe-offroader waarmee Audi de strijd wil aangaan met een zekere Mercedes G-Klasse. De nabije toekomst van Audi belooft dus bijzonder veel nieuws!















