Begin vorige maand stelde Audi de Concept C voor: een elektrische sportwagen die niet alleen de toekomst van sportwagens van het merk inluidt, maar ook de nieuwe designrichting van de constructeur.
Hoewel Audi de Concept C officieel een prototype noemt, lijkt het model verrassend dicht bij productie te staan. Zo dicht zelfs dat hij voorzien werd van nummerplaten en op de openbare weg rijdt – iets wat je zelden ziet bij een conceptcar. Volgens Massimo Frascella, hoofd design bij Audi, zal maar liefst 87% van het design van de Concept C behouden blijven voor het productiemodel.



Een elektrische roadster als spirituele opvolger van de Audi TT en R8
Frascella was opvallend open over het design, maar over de technische gegevens van de Concept C blijft Audi een gesloten boek. Zelfs de afmetingen zijn nog niet officieel bekend. Wel weten we dat de proporties doen denken aan de Audi TT, maar dat het formaat eerder dat van een Audi R8 benadert, met een lengte van ongeveer 4,5 meter. Audi bevestigt bovendien dat het productiemodel enkel als coupé/cabrio of roadster op de markt komt. "Net als de Concept C zal de productieversie open rijplezier combineren met de elegantie van een hardtop," aldus Audi.



Ook op vlak van prestaties veelbelovend?
Hoewel Audi geen officiële cijfers vrijgeeft over prestaties, autonomie of aandrijving, weten we al een en ander. Zo beschikt de Concept C over één elektromotor van ongeveer 500 pk, die de achterwielen aandrijft. De batterij bevindt zich niet onder de vloer, maar achter de bestuurder, net zoals bij klassieke supercars met een verbrandingsmotor. Dat zorgt voor een bijzonder lage zitpositie en een optimale gewichtsverdeling. Met een gewicht onder de 1.700 kg (wat licht is voor een elektrische wagen) haalt deze conceptcar een pk-gewichtsverhouding vergelijkbaar met die van de eerste generatie R8 (zowel met V8 als V10). Audi mikt op een sprint van 0 naar 100 km/u in ongeveer 4 seconden.



Wordt dit de achterwielaangedreven (en quattro-)neef van de elektrische Porsche Boxster en Cayman?
De productieversie van de Concept C zal in eerste instantie ook een achterwielaangedreven sportwagen zijn, maar Audi voorziet ook een tweemotorige versie met vierwielaandrijving en dus quattro-technologie. Daarbovenop krijgt het productiemodel naar alle waarschijnlijkheid een kunstmatige versnellingsbak, voor extra rijbeleving. Audi bevestigt intussen dat het model gebouwd wordt op een volledig nieuw platform, dat gedeeld wordt met andere merken van de Volkswagen Groep. Zo zal deze Audi veel gemeen hebben met de toekomstige elektrische Porsche Boxster en Cayman, die eveneens op een 800V-architectuur gebaseerd zijn.



Aftellen naar 2027, en naar een nieuw hoofdstuk bij Audi
De productieversie van de Audi Concept C wordt officieel onthuld in 2027. En dat is nog maar het begin. Audi plant een nieuw hoofdstuk en wil zijn toekomst baseren op de designtaal van de Concept C. Alle nieuwe modellen die na 2027 verschijnen, zullen dan ook elementen overnemen zoals het nieuwe "Vertical Frame"-radiatorrooster, een lichtsignatuur met vier elementen voor- en achteraan, én een interieur met fysieke knoppen op stuur en middenconsole. Bovendien denkt Audi eraan om modellen uit te rusten met een uitschuifbaar centraal scherm, als knipoog naar het verleden.














