Als je niet helemaal weet wat een Alpina precies is, en meer in het bijzonder een B3, nodigen we je uit om onze volledige test te lezen van het model. Dat is namelijk het net iets bravere broertje van deze nieuwe GT-versie. En als je weet hoe enthousiast we al waren, of als je zelf al eens achter het stuur hebt kunnen kruipen, kan je je afvragen hoe de constructeur uit Buchloe zijn al zo overtuigende, charmante en aantrekkelijke auto nog heeft kunnen verbeteren…
Design
Iets agressiever en… bronstiger?
De Alpina B3 GT onderscheidt zich van de klassieke B3 met iets meer agressiviteit. Maar het verschil is klein, want het blijft een verfijnde, gedistingeerde Alpina, met de typische subtiliteit die enkel opvalt voor kenners. Je moet zelfs een expert zijn om de nieuwe canards en diffusor van de GT te kunnen spotten. De vier uitlaatpijpen van deze versie zijn ook in het zwart afgewerkt, terwijl de rest van de exterieurdetails in Oro Tecnico-brons zijn uitgevoerd. Een tint die we ook terugzien op de legendarische 20-inch velgen, die net als de allereerste Alpina’s nog steeds 20 spaken tellen. Een leuke knipoog die we nog steeds erg waarderen. Ondanks deze nieuwe details zou je van veraf de Alpina B3 GT echter nog steeds kunnen verwarren met een gewone BMW 3 Reeks. Op een paar millimeter na is hij dan ook nog steeds even groot, met een lengte van 4,725 m, een breedte van 1,827 m en een hoogte van 1,44 m.
Oro Tecnico van buiten en van binnen
In het interieur is het precies hetzelfde verhaal. De B3 GT onderscheidt zich ook hier van de B3 met enkele sierstukken, emblemen en stiksels, waarvan het merendeel in Oro Tecnico-brons is uitgevoerd. En zoals alle modellen van Buchloe, voel je aan je vingers en billen dat dit geen doorsnee BMW is, ook al ziet alles er hetzelfde uit. Het is zelfs op een ander niveau dan bij de M3! Het plaatje op de middenconsole bevestigt overigens het exclusieve karakter van deze B3 GT.



Gebruiksgemak
Alpina tot in de kleinste details
Alpina laat niets aan het toeval over in zijn auto’s: zelfs het dubbele gebogen schermpaneel van 12,3 en 14,9 inch in de B3 GT heeft een specifieke weergave! Toch vergeleken met een klassieke 3 Reeks. De verschillen zijn echter minimaal, met vooral blauw als hoofdkleur. Het infotainment zelf en de indeling zijn identiek aan die van BMW. Dat betekent wel een snel, gemakkelijk te begrijpen én te gebruiken digitale omgeving. En natuurlijk kan je hier ook draadloos verbinden met Android Auto en Apple CarPlay, maar de Alpina B3 GT behoudt wel nog enkele fysieke knoppen! Een steeds zeldzamer gegeven anno 2025…
Vooral een 3 Reeks?
De Alpina B3 GT is verkrijgbaar als berline en als Touring, met dezelfde wielbasis van 2,851 m als om het even welke andere BMW 3 Reeks. Waarschijnlijk een van de weinige elementen die Alpina niet kan aanpassen. Maar we klagen niet, want er is voldoende ruimte aan boord voor 4 volwassenen. De vijfde persoon in het midden van de achterbank heeft echter te maken met een dikke middentunnel tussen zijn benen. De koffer van de berline is ‘beperkt’ tot een volume van 480 liter, maar de Touring kan 500 tot 1.510 liter aan bagage vervoeren.



Rijervaring
25 kW (34 pk) extra voor een totaal van 389 kW (529 pk) en 730 Nm!
Naast iets meer agressiviteit en exclusiviteit staat de GT-badge vooral synoniem voor meer vermogen in de Alpina B3. De ingenieurs in Buchloe zijn er namelijk in geslaagd om nog 25 kW (34 pk) extra te peuteren uit zijn 3 liter-zes-in-lijn met motorcode S58! Dat levert een totaal op van 389 kW (529 pk) en 730 Nm koppel onder de motorkap van de Alpina B3 GT. Een pk’tje minder dan de M3 en M4, maar wel 80 Nm meer dan die laatsten! Het vermogen wordt onder de vier wielen verdeeld via een 8-trapsautomaat van ZF, waardoor de Alpina B3 GT in 3,4 seconden naar 100 km/u sprint en een topsnelheid haalt van 308 km/u! De B3 GT Touring doet 3,5 seconden over de standaardsprint en topt bij 305 km/u.
GT-badge past als gegoten
De mechaniek en het onderstel van de Alpina B3 GT zijn nog indrukwekkender dan zijn afwerking en bouwkwaliteit. Dankzij zijn twee turbo’s en het extra vermogen is de motor van de B3 GT zo koppelrijk dat hij zelfs de snelste elektrische auto’s het vuur aan de schenen kan leggen! Zodra je voorbij de 3.000 toeren klimt, lijkt de motor continu op zijn volledige potentieel te draaien en blijft hij maar duwen. En hij duwt ook nog eens echt hard! De Alpina B3 GT is een machine die misschien wel ongeëvenaard is in de huidige autowereld.
Ongeacht de staat van het asfalt verslindt de B3 GT het met een waanzinnige efficiëntie. Een prestatie die hij bovendien in het grootste comfort levert dankzij de afstelling van zijn ophanging, waarvan enkel de ingenieurs in Buchloe het geheim kennen. Ze hebben zelfs een speciale “Comfort Plus”-modus ontwikkeld die uniek is aan Alpina’s! Ondanks zijn gigantische velgen en zijn flinterdunne banden is de B3 GT daarmee zelfs comfortabeler dan om het even welke 3 Reeks, of zelfs dan een 5 of 7 Reeks! Het resultaat is dat, zelfs wanneer je het gaspedaal loslaat, de Alpina B3 GT rijplezier blijft bieden dankzij zijn verfijning, comfort en souplesse. De GT-badge past hem dus als gegoten. Zelfs de nieuwe BMW M5 verbleekt naast deze Alpina B3 GT…
Sterker nog: in tegenstelling tot de nieuwe M5, die verandert in een amper te temmen monster zodra je de teugels laat vieren, blijft de Alpina B3 GT beschaafd onder alle omstandigheden. Zelfs als je de rijhulpsystemen uitschakelt, voel je amper dat de aandrijving voornamelijk door de achterwielen gebeurt, zo stabiel blijft hij. Ondanks zijn dynamiek, zijn ideale rijpositie, zijn uitstekende besturing en zijn perfect gebalanceerde chassis, komt het grootste plezier vooral van zijn koppelrijke motor, zijn homogeniteit en zijn comfort.



Budget
Hoeveel kost de Alpina B3 GT 2025 in België?
De nieuwe GT-versies van de Alpina B3 berline en Touring zijn krachtiger, exclusiever en beter uitgerust, maar natuurlijk ook duurder dan de klassieke B3. Ze beginnen respectievelijk bij 103.409 en 104.629 euro in België. Een vanafprijs die de gelukkigen nog probleemloos kunnen opdrijven via de optielijst. Ter info: de Alpina B3 GT Touring die wij konden testen, kostte 125.690 euro. En daar zal je mee moeten leven, want Alpina bouwt enkel nog de GT-versies van zijn B3 en B4.
Voor die prijs zou je ook een BMW M3 kunnen kopen. Maar deze Alpina is zoveel verfijnder en exclusiever. Het kleine merk bouwt namelijk minder dan 2.000 auto’s per jaar - over alle modellen heen! En deze exclusiviteit, net als deze kwaliteit, heeft natuurlijk zijn prijs.
Verdict
De nieuwe GT-badge past de Alpina B3 als gegoten. Je vraagt je zelfs af waarom hij niet altijd deze twee letters heeft gekregen, die synoniem staan voor kracht en comfort. Het is meer dan ooit een auto voor kenners, die uitblinkt met zijn homogeniteit, balans, verfijning en exclusiviteit. Hoewel de Alpina verwant is met de BMW M340i en de M3, speelt hij in werkelijkheid niet in dezelfde klasse als zijn neven. Hij speelt misschien zelfs niet in dezelfde klasse als om het even welke andere auto vandaag op de markt…