Mercedes heeft aangekondigd dat de VLE, de opvolger van de huidige V-Klasse, op 10 maart 2026 wordt voorgesteld. Het einde van de huidige V-Klasse is dus aangekondigd, en dus is het nu het moment om uit te kijken naar interessante promo’s. Zeker tijdens de Salonperiode! Zullen we eens zien of we een luxebusje kunnen scoren voor een redelijke prijs?
Laat ons beginnen met een waarschuwing: schrik niet van de prijzen. De Mercedes V-Klasse begint namelijk pas bij 66.024 euro (V 220 d L1). Die heeft stalen velgen, stoffen zetels en maar één schuifdeur. Er moet dus nog wat aangekleed worden. Maar de eindprijs zal niet de prijs zijn die je als klant betaalt. Sowieso omdat er bijna altijd korting geregeld kan worden, maar ook omdat we eens zullen kijken of er een model in stock is met dezelfde uitrusting voor een veel lagere prijs. Het zijn die modellen uit voorraad die meestal het meest interessant zijn, zeker tijdens de saloncondities.
Een beetje langer kost niet veel
Maar eerst eens zien welke uitvoering we zouden willen. We beginnen met een maatje groter: de V-Klasse L2 kost maar 1.000 euro meer dan de L1 en geeft je 24 cm extra lengte (5,14 m tegenover 4,90 m). Dat zorgt voor meer kofferruimte met alle 6 tot 8 zitplaatsen in gebruik, zonder onhandig te worden in het verkeer en tijdens het parkeren, zoals met de L3 van 5,37 m lang. Maar heb je echt die extra ruimte nodig, dan is de Mercedes V-Klasse L3 er vanaf 67.984 euro.

V 220 d, 250 d of 300 d
Dan is het aan de motor. De V-Klasse op diesel is er in drie vermogens niveaus: V 220 d met 120 kW (163 pk), V 250 d met 140 kW (190 pk) en V 300 d met 174 kW (237 pk). Ook hier kiezen we voor de gulden middenweg: iets meer vermogen en trekkracht dan standaard, zonder de prijs van de topversie te moeten betalen. De upgrade naar de V 250 d kost ons nog eens 1.400 euro, wat opnieuw meevalt. Voor de V 300 d zouden we 6.000 euro extra moeten betalen… Ook de vierwielaandrijving laten we voor wat het is, want die 5.311 euro extra kunnen we niet missen.
Vier uitrustingsniveaus
Qua uitvoeringen zijn er vier niveaus voor de nieuwe Mercedes V-Klasse: de basisversie, Style, Avantgarde en Exclusive. We hebben even getwijfeld, maar voor lederen zetels moeten we verplicht upgraden naar de Avantgarde. Een upgrade van 12.000 euro! Maar gelukkig krijgen we er ook wat voor in de plaats, zoals de nieuwe LED-koplampen, een sterrengrille, lichtmetalen velgen en extra comfortuitrusting. En comfort is het sleutelwoord bij een V-Klasse.
Nu komen we pas aan de optielijst. Het goede nieuws is dat je op de V-Klasse Avantgarde vijf koetswerkkleuren gratis krijgt. Het donkere Staalblauw is daarvan onze favoriet. Voor 1.819 euro extra kan je echter ook upgraden naar metallic lak. De volgende stap: de optiepakketten. Daar vinken we enkel het Easy Pack met elektrische schuifdeuren en achterklep aan. Dat lijkt ons een must op een V-Klasse… ook al kost het 3.353 euro.

Daar zijn de opties
Vervolgens moet je de losse opties aanvinken. De eerste optie die we willen, is meteen een dure: Airmatic-luchtvering voor 2.526 euro. Maar dat transformeert de Mercedes V-Klasse wel van een simpel busje naar een comfortabele shuttle. En in diezelfde geest kiezen we voor getinte ruiten (627 euro), een geanodiseerde dakreling (716 euro), een trekhaak (1446 + 172 euro), comfortzetels vooraan met elektrische verstelling (3.230 euro, maar je krijgt er het Winter Pack van 629 euro bij). De luxezetels op de tweede zitrij van 11.316 euro(!!!) moeten we helaas overslaan. Tenslotte lijkt een bagagenet (324 euro) ons een goed idee om onze spollen op hun plaats te houden in de grote koffer.
Qua technologie is de Mercedes V-Klasse sinds de facelift gelukkig al vrij goed uitgerust met een MBUX-multimediasysteem met draadloze smartphonekoppeling. We voegen nog een Burmester-audiosysteem toe (1.304 euro), maar laten alle digitale extra’s links liggen.
De laatste keuzes in de configurator van de V-Klasse zijn nog wat esthetische elementen. Te beginnen met de velgen, die we upgraden naar 18 inch (718 euro), want de standaard 17-duimers ogen een beetje te klein. En de lederen zetels maken we beige om een mooi contrast te creëren met de donkerblauwe koetswerkkleur, maar dat kost ons geen euro. Ook de sierdelen laten we in houtlook, maar geborsteld aluminium is ook een optie (405 euro).

9.000 euro voordeel voor een stockmodel
En daarmee is onze configuratie achter de rug! Onze ‘ideale’ Mercedes V-Klasse kost… 95.542 euro, inclusief btw. Maar zoals gezegd geeft Mercedes je op het einde van de rit een selectie aan vergelijkbare stockwagens. En daar vinden we een V 250 d Avantgarde terug met voor 86% dezelfde configuratie, aan een prijs van slechts 86.631 euro! Dat is toch bijna 9.000 euro voordeel als we een paar compromissen maken.


















