Test: Mercedes V‑Klasse, luxe monovolume

Sinds zijn tweede facelift is de derde generatie V-Klasse meer premium, en zelfs luxueuzer dan ooit! Maar kan hij tippen aan de rest van de top van het Mercedes-gamma?

"De Mercedes V-Klasse staat meer dan ooit aan de top van zijn klasse qua luxe en comfort, maar het blijft een monovolume op basis van een bestelwagen."

Advertentie
Advertentie

De Mercedes V-Klasse is de personenversie van de bestelwagen Vito, en is in zijn derde generatie al sinds 2014 op de markt. Een generatie die in juli 2023 nog langs de plastisch chirurg mocht met als doel het personenbusje nog meer premium te maken, tot op het luxueuze af. Wordt het daarmee meer dan ooit een echte Mercedes?

Design
Hoogwaardiger uiterlijk

Vorig jaar kreeg de derde generatie V-Klasse een flinke facelift aangemeten. Mercedes heeft de neus volledig hertekend om het model meer uitstraling en elegantie te geven. Van de onderkant van zijn kin tot de top van zijn koplampen, alles is nieuw! En net als bij de andere recente topmodellen van het Duitse merk, kan zijn nieuwe grille optioneel zelfs omringd worden door een lichtgevend lijntje. Ook de achterzijde werd wat opgefrist, maar daar zijn de wijzigingen minder opvallend. De bumper en de lichtsignatuur zijn wat geëvolueerd, terwijl op de kofferklep nu voluit Mercedes-Benz staat geschreven. Het resultaat is alleszins geslaagd, want de V-Klasse oogt nog wat hoogwaardiger dan vroeger.

Dit extra raffinement vind je ook terug in het interieur. Modeljaar 2024 van de Mercedes V-Klasse geniet onder meer van een nieuw dashboard met een veel moderner design, waarmee de link met de andere modellen van het merk meteen duidelijk is. Het hele interieur is ook mooier afgewerkt dan ooit. Afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau, kan je zelfs voor hoogwaardige materialen kiezen voor de bekleding.

Beleving
Voorbeeldig praktisch

Qua displays gaat de V-Klasse er flink op vooruit. Voortaan krijg je standaard het dubbele display van 12,3 inch per stuk, zoals in heel wat andere modellen van het Duitse merk te vinden is. Deze nieuwe, volledig digitale weergave is voorzien van de nieuwste versie van het MBUX-systeem, tegenwoordig inclusief muziekstreamingdiensten en zelfs navigatie met augmented reality (AR). De centrale bediening en alle knoppen rond het infotainmentsysteem maken het nog gemakkelijker in gebruik, met name voor de bediening van de klimaatcontrole. Helaas kunnen we niet hetzelfde zeggen over de aanraakgevoelige toetsen op het stuur, die niet altijd doen wat je wil. Gelukkig maakt het Duitse busje dat deels goed met een zeer handige (optionele) digitale middenspiegel, waarmee je een goed zicht naar achteren behoudt, ook al is de V-Klasse volledig volgeladen.

Zoals vroeger is de Mercedes V-Klasse nog steeds beschikbaar in 3 lengtes: compact, lang en extra lang. Deze drie varianten meten respectievelijk 4,90 m, 5,14 m of 5,37 m lang. De eerste twee versies rusten op een wielbasis van 3,20 m, terwijl de XL-versie 3,43 m aan ruimte heeft tussen zijn assen. Alle versies zijn echter even breed: 1,928 m. Er is in ieder geval steeds voldoende plaats aan boord! De Mercedes V-Klasse heeft plaats voor maximaal 8 personen, die in alle comfort kunnen plaatsnemen. 

En je houdt steeds een mooie koffer over, van 610 liter tot meer dan 5.000 liter in de extra lange versie, afhankelijk van de gekozen interieurconfiguratie en het aantal geïnstalleerde zetels. Zetels die wel nogal zwaar zijn, maar toch gemakkelijk verwijderd kunnen worden om een gigantische laadruimte met een volledig vlakke vloer te bekomen. En hoewel de zeer grote kofferklep niet altijd gemakkelijk te openen is in krappe ruimtes, heeft Mercedes aan alles gedacht en kan je ook enkel de achterruit opendoen om spullen in de koffer te leggen. Handig! Heb je nog steeds niet genoeg ruimte, weet dan dat het Duitse busje tot 2,5 ton mag trekken (of 750 kilo met een niet-geremde aanhangwagen).

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Rijervaring
Diesel, benzine en zelfs elektrisch

Onder de motorkap van de V-Klasse zitten er enkel 2 liter-viercilinders. Drie daarvan draaien op diesel (V 220 d, 250 d en 300 d), terwijl de V 300 de enige verkrijgbare benzinemotor is. De eerste van deze motoren beschikt over 120 kW (163 pk) en 350 Nm, waarmee hij in 11 seconden naar 100 km/u accelereert en een topsnelheid haalt van 195 km/u. De tweede versie biedt 140 kW (190 pk) en 440 Nm koppel, om in 9,5 seconden naar 100 km/u te sprinten en een topsnelheid te halen van 205 km/u. De krachtigste dieselmotor ontwikkelt dan weer 174 kW (237 pk) en 500 Nm. Die kan in 7,9 seconden naar 100 km/u sprinten en topt pas bij 220 km/u. Tenslotte levert de enige benzineversie een piekvermogen van 170 kW (231 pk). Alle motoren drijven standaard de achterwielen aan via een 9-trapsautomaat. De dieselmotoren kunnen optioneel worden uitgerust met permanente vierwielaandrijving. En vergeet niet dat het Duitse busje ook als volledig elektrische EQV bestaat, toch voorlopig nog.

Imposant en indrukwekkend, maar toch beperkt

Achter het stuur van de V-Klasse zit je hoog en recht, net als in een bestelwagen, maar je kijkt boven het verkeer uit en hebt dus een goed overzicht. En dat is maar best ook, want ongeacht het formaat dat je kiest, is het Duitse busje best omvangrijk, en dat voel je tijdens het rijden. Hij past niet overal tussen en vraagt af en toe enige precisie om te kunnen manoeuvreren.

Aan boord geniet je van een goede geluidsisolatie, hoewel zijn viercilinder diesel rumoerig kan zijn onder belasting. Optioneel kan je de V-Klasse zelfs uitrusten met luchtvering, waarmee het ongetwijfeld het meest comfortabele en luxueuze busje is van zijn segment.

Naast zijn comfort biedt de V-Klasse ook redelijk wat dynamiek, toch voor een minibusje. Hij helt nog steeds wat over en ook de voortrein heeft geen onbeperkte grip, maar de limieten liggen vrij ver en gevaarlijk wordt het nooit. De Mercedes V-Klasse is natuurlijk niet ontworpen om tot het uiterste te drijven op het circuit, maar eerder om met z’n allen comfortabel tot op je bestemming te komen. En dat doet hij met uitstek.

Prijs

In totaal zijn er maar liefst 56 verschillende configuraties beschikbaar van de Mercedes V-Klasse als je zijn verschillende lengtes, motorisaties, transmissies en uitrustingsniveaus optelt. Daarmee varieert de prijs van de V-Klasse van 64.674 euro tot 103.477 euro inclusief btw, je kan dus bijna zijn prijs verdubbelen! Sterker nog, met alle opties en accessoires die beschikbaar zijn in de configurator, kan je een exemplaar samenstellen dat even duur is als een S-Klasse limousine! De V-Klasse is premium, praktisch en luxe, maar daarmee is hij helaas ook niet goedkoop…

Verdict

Met deze tweede facelift heeft Mercedes zijn V-Klasse nog wat hogerop kunnen plaatsen. Naast zijn voorbeeldige praktische eigenschappen, staat het Duitse busje ook aan de top van zijn klasse qua comfort en luxe aan boord. Maar het is en blijft een monovolume die zijn basis deelt met een bestelwagen. Dezelfde souplesse of dynamiek als een berline als de S-Klasse of een SUV als de GLS kan hij dus niet bieden, ondanks prijzen die toch in de buurt komen van die twee topmodellen…

Advertentie
Advertentie
Advertentie