De toekomstige VLE zal zowel de huidige EQV als de V-V-Klasseervangen in het Mercedes-gamma. Een evolutie die inhoudt dat de nieuwe monovolume van het Duitse merk met de ster zowel volledig elektrisch als met verbrandingsmotor verkrijgbaar zal zijn. Maar wat weten we vandaag al over dit model?
De overstap van EQV en V-Klasse naar de VLE betekent een volledig nieuw platform voor de monovolume van Mercedes. Het nieuwe model zal namelijk gebouwd worden op het gloednieuwe VAN-platform van Mercedes. Een basis die ontwikkeld werd om zowel de nieuwste generatie verbrandingsmotoren als volledig elektrische aandrijflijnen te kunnen integreren. De elektrische versies zouden zelfs gebruikmaken van een 800 V-architectuur, waardoor de batterij van de VLE in zo’n 15 minuten van 10 tot 80% opgeladen kan worden. Mercedes heeft dit nog niet officieel bevestigd, maar het lijkt aannemelijk gezien de recente testrit van twee zwaar gecamoufleerde prototypes die de 1.100 kilometer tussen Stuttgart en Rome aflegden.

Welk vermogen en rijbereik voor de toekomstige Mercedes VLE?
Zoals wel vaker het geval is bij modellen in voorbereiding, blijven veel details over de toekomstige VLE voorlopig onbekend. Mercedes heeft over de elektrische versie nog geen enkele technische specificatie vrijgegeven. We weten dus nog niets over mogelijke vermogens, prestaties of batterijgroottes. Ook het WLTP-rijbereik blijft voorlopig een raadsel... Bij de versies met verbrandingsmotoren is het net zo vaag: ook daar is er nog geen informatie over welke motoren onder de motorkap zullen schuilen. Wat we wel al weten, is dat de Mercedes VLE plaats zal bieden aan maximaal 8 inzittenden, en dat hij volgens het merk “de wendbaarheid en het rijcomfort van een berline combineert met de veelzijdigheid en ruimte van een monovolume”. Gelukkig zullen we niet al te lang meer op meer duidelijkheid moeten wachten.

Eerst de elektrische VLE, daarna de rest
Mercedes heeft alvast bevestigd dat de wereldpremière van de volledig elektrische VLE gepland staat voor de eerste helft van 2026. De versies met verbrandingsmotor volgen pas later. Deze nieuwe VLE en al zijn afgeleiden zullen gebouwd worden in de fabriek van Vitoria, in Spanje, waar vandaag al de middelgrote bestelwagens van het merk van de band rollen. En het aanbod zal ruim zijn. Naast versies voor professioneel gebruik komt er ook een extra luxueuze VLS-variant, geïnspireerd op de Vision V-concept die in april 2025 werd onthuld.














