of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Prototype de voiture électrique camouflée testant sur une autoroute, design futuriste et aérodynamique.","nl":"Geïncamoufleerd elektrisch autoprototype test op snelweg, futuristisch en gestroomlijnd ontwerp."}
{"fr":"Prototype de voiture camouflé Mercedes EQT roule sur une route entourée d'arbres.","nl":"Gecamoufleerd prototype van Mercedes EQT rijdt op een met bomen omzoomde weg."}
1/7

Toekomstige Mercedes VLE is klaar voor lange afstanden

Twee nog grotendeels gecamoufleerde Mercedes VLE’s hadden slechts 13 uur nodig - met twee laadbeurten van 15 minuten - om bijna 1.100 km af te leggen tussen Stuttgart en Rome.

Geschreven door Sébastien Vanhouche

3 Juli 2025

Advertentie

Om de efficiëntie van zijn nieuwe VAN-platform te testen, stuurde het merk met de ster twee nog stevig gecamoufleerde exemplaren van zijn toekomstige VLE van Stuttgart naar Rome.

Het is duidelijk: de toekomstige Mercedes VLE zal niet terugdeinzen voor lange ritten, of het nu over bochtige Alpenpassen gaat, lange autosnelwegen of smalle straatjes in Europese hoofdsteden. Twee testwagens, nog steeds zwaar gecamoufleerd, legden bijna 1.100 km af op weg van Stuttgart naar Rome via de Alpen. Een tocht van zo'n 13 uur waarbij de buitentemperatuur varieerde van 11 °C in Duitsland tot 33 °C bij aankomst in Italië! Maar het meest opmerkelijke is dat beide voertuigen slechts twee korte laadpauzes van 15 minuten nodig hadden om comfortabel hun bestemming te bereiken.

Gecamoufleerd prototype van Mercedes EQT rijdt op een met bomen omzoomde weg. Ionity-laadstation laadt elektrische auto met camouflagepatroon onder zonnedak. Elektrische auto in blauwe camouflage laadt op bij laadstation.
Advertentie

Welke laadcapaciteit en actieradius voor de toekomstige Mercedes VLE?

Helaas heeft Mercedes, ondanks deze mooie prestatie, nog geen technische details bekendgemaakt over het toekomstige model of zijn nieuwe platform. We weten dus nog niet wat het maximale laadvermogen zal zijn of welke WLTP-actieradius de toekomstige Mercedes VLE zal halen… Het enige wat het merk met de ster tot nu toe bevestigde, is dat het model over meesturende achterwielen zal kunnen beschikken. Die technologie zorgde ervoor dat de VLE zowel op bochtige bergwegen als in de smalle straatjes van Rome uitstekend uit de verf kwam. Handig dus. Gelukkig hoeven we niet al te lang meer te wachten om hem in levenden lijve te ontdekken…

Geheime Mercedes minibus prototype geparkeerd bij zonsopgang op terras met uitzicht. Gecamoufleerde Mercedes-prototypeauto op weg tijdens stedelijke test. Gecamoufleerde auto op Italiaanse snelweg nabij Rome, bord naar Fabro op 250 m.
Advertentie

Eerste model in 2026, maar welk?

Mercedes heeft opnieuw bevestigd dat het eerste model op basis van het nieuwe VAN-platform in 2026 op de markt komt. Gaat het om een bestelwagen die vooral gericht is op professionelen? Of eerder om een luxueus VLS-model, vergelijkbaar met het Vision V-concept, dat Mercedes zelf omschrijft als een ‘grote limousine’? Of kiest het merk met de ster toch liever voor de VLE, die tot 8 passagiers kan vervoeren en zo even goed inzetbaar is voor gezinnen als voor taxi- of shuttlediensten? Alles is mogelijk, want het nieuwe VAN-platform van Mercedes zal de basis vormen voor al deze modellen en is compatibel met zowel volledig elektrische als brandstofaandrijvingen!

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Advertentie