Jean-Francois Christiaens

28 NOV 2018

Officieel: Audi concept e‑tron GT, elektrische sportwagen voor 2020

Dit is de derde telg van de elektrische e-tronfamilie van Audi: de sportieve GT. Vandaag wordt hij nog voorgesteld als een conceptcar, maar deze neef van de Porsche Taycan gaat over twee jaar in productie. En hij belooft “schokkende” prestaties…

Audi heeft in Los Angeles het doek getrokken van zijn concept e-tron GT. Uiterlijk neemt hij de vorm aan van een vierdeurscoupé van bijna 5 meter lang (4,96 meter), maar hij is wel slechts 1,38 meter hoog. De achteraan sterk aflopende daklijn van de concept e-tron GT doet denken aan de traditionele Sportback-modellen van het merk, maar zijn proporties lijken hier meer gedrongen en gespierd.

Knap én praktisch

Deze e-tron GT ziet er niet alleen knap en gestroomlijnd uit (wat hij ook is, dankzij onder meer een gesloten wagenbodem), maar hij komt ook praktisch uit de hoek, met twee koffers: een van 450 liter achteraan en een van 100 liter vooraan. De wielbasis van 2,9 meter maakt bovendien dat hij vier volwassenen ruim plaats kan geven.

590 pk

Audi Sport ontwikkelde de e-tron GT in samenwerking met Porsche en rust hem uit met één elektromotor per as. Samen zijn deze twee krachtbronnen goed voor 434 kW of 590 pk en geven ze de conceptcar vierwielaandrijving. De acceleratiecijfers zijn explosief, met een sprint van 0 naar 100 km/u in 3,5 seconden en naar 200 km/u in 12 seconden. Om het rijbereik te sparen is de topsnelheid begrensd op 240 km/u.

Meer dan 400 kilometer

En dat rijbereik zou op meer dan 400 kilometer uitkomen volgens de WLTP-cyclus dankzij een batterij van 90 kWh. Maar Audi gebruikt ook een geperfectioneerde energierecuperatie die tot 0,3 G aan remkracht kan creëren zonder dat de schijfremmen moeten worden aangesproken. In de praktijk zou dat volgens de Duitsers goed moeten zijn voor 90 procent van de vertragingen.

800 volt

Net zoals zijn neef Porsche Taycan kan deze toekomstige Audi e-tron GT zich herladen aan 800 volt. Aan een laadpaal die krachtig genoeg is, kan hij zo op slechts 20 minuten al 80 procent van zijn rijbereik (320 kilometer) recupereren. De conceptcar is daarnaast nog uitgerust met een inductief laadsysteem met een vermogen van tot 11 kW. Daarmee laat hij zich op één nacht volledig volladen in je garage zonder dat je met kabels aan de slag moet.

Levering in 2021

De conceptcar Audi e-tron GT krijgt een productieversie. De fabriek begint er in 2020 aan en de eerste klanten zullen hun auto begin 2021 in ontvangst mogen nemen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie