Bruno Wouters

5 MEI 2012

Zin in een reisje?

 

De 19 cm langere Zafira "Tourer" neemt de plaats van de Zafira II niet in, die blijft gewoon deel uitmaken van het gamma. De "Tourer" heeft met zijn nieuwe look, ruimer en bijzonder goed doordacht interieur wel wat meer ambitie dan de Zafira II. 

 

De Tourer is langer en breder geworden. Hij maakt komaf met de brave stijl van zijn voorgangers en gaat voor een meer gedurfde look, zoals de van de Ampera overgenomen koplampen. Het interieur is al even aantrekkelijk met het geslaagd design van het dashboard, de centrale console en de deurpanelen. Met de tweekleurige "Salerno/Morrocana"-combinatie van de Cosmo-versie is het resultaat nog mooier. De verschillende bruine kleurschakeringen passen uitstekend bij de "Dark Mahogany"-koetswerkkleur.   

De vindingrijkheid van Opel valt vooral op in het interieur. De vorige generaties van de Zafira hadden met de opklapbare zetels al een kleine revolutie veroorzaakt in het segment. In een handomdraai was er aan boord plaats voor 5 of 7 personen. Ze hebben het principe behouden, maar het systeem is er een pak op vooruit gegaan. Door de derde rij zetels neer te klappen krijgen we een ruime en vlakke koffer met een inhoud van 710 l (dat is 65 l meer dan de vorige versie). Doen we dat ook met de tweede rij zetels, dan loopt de inhoud op tot maar liefst 1.860 l (+ 40 l). De tweede rij zetels is trouwens volledig nieuw: de bank werd vervangen door drie afzonderlijke zitjes van het originele "Lounge Seating"-systeem.

Slim

Dankzij een vernuftig systeem kan de rugleuning van de centrale zetel neergeklapt worden, en van de flanken kunnen twee brede armsteunen gemaakt worden voor de zetels aan de zijkant. Die zetels kunnen niet alleen over een afstand van 28 cm naar voor of naar achteren geschoven worden, je schuift ze ook in een handomdraai 5 cm naar binnen voor meer schouderruimte. Op die manier krijgt de cockpit van deze Zafira de allures van een rijdend salon met vier plaatsen. Verder zijn er in het interieur een dertigtal opbergvakken terug te vinden, waaronder een multifunctionele centrale console.

De centrale armsteun met opbergvak is op een aluminium rail bevestigd om hem in de gewenste positie te plaatsen, net als de bekerhouder die er net onder zit. Beide onderdelen kunnen onafhankelijk verschoven worden en bevinden zich boven het opbergvak tussen de twee zetels. Een opbergvak dat met een luik kan afgesloten worden. Uiteraard is de Tourer ook uitgerust met de slimme FlexFix-fietsendrager, maar dan wel eentje van de tweede generatie die tot vier fietsen aankan. 

Salon

Overdag kun je in het interieur, dankzij de panoramische voorruit en idem dito dak, volop van het daglicht genieten. Zodra het donker is, neemt een bijzonder geslaagde sfeerverlichting in de deurpanelen en centrale console het werk over. De Cosmo-afwerking van ons testmodel, met uitgebreide standaarduitrusting, had nog een aantal opties die we eerder op veel duurdere modellen tegenkomen. Een greep uit het aanbod: een indicator die op basis van de afstand het risico op een ongeval meldt, adaptieve cruise-control, adaptieve verlichting met 10 functies, herkenning van de verkeersborden, een dodehoeksignaal, parkeerhulp, het FlexRide-systeem dat inspeelt op de schokdempers, maar ook op de stuurbekrachtiging en het gaspedaal, verwarmde zetels en stuur, een navigatiesysteem, Bluetooth- en USB-aansluitingen, leder en elektrisch regelbare zetels.   

Dynamisch

U ziet het, een mooi aanbod, vanwaar onze verbazing dat er geen keyless systeem op het programma staat. Het aanbod opties mag dan wel heel uitgebreid zijn, in tegenstelling tot andere Duitse merken  is het wel betaalbaar ...  Behalve het feit dat het uiterst aangenaam is aan boord van de Zafira Tourer, mag hij er ook zijn als het op dynamiek aankomt. De 165 pk van onze CDTi EcoFlex testwagen waren ruim voldoende, ook al hadden we liever wat kortere versnellingen gehad, maar om homologatie- en milieuvriendelijke redenen is dat uit den boze. Spijtig ...  

Spijtig genoeg heeft deze versie ook 2 pk te veel voor het Belgische fiscale systeem, maar er komt een versie van 163 pk aan. Bij constante snelheden is de dieselmotor niet al te luidruchtig, maar dat kunnen we niet echt zeggen bij de acceleraties, vooral bij lagere snelheden. Geen reden tot paniek, maar wel spijtig want Opel heeft toch de nodige inspanningen gedaan om van de Zafira een aangename en comfortabele wagen te maken om mee op reis te gaan. De ophanging en de zetels bieden een uitstekend comfort, en het chassis gedraagt zich in alle omstandigheden voorbeeldig, ook al is het niet van de sportiefste. Maar dat verwachten we ook niet echt van zo'n wagen. Bij een ontspannen rijstijl is hij gewoon op zijn best. Kortom, Opel brengt alsmaar meer overtuigende modellen op de markt, en de Zafira is daar geen uitzondering op!

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie