Jean-Francois Christiaens

16 AUG 2019

Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi vs Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi: vorm of inhoud?

Peugeot koos duidelijk voor de vorm toen het zijn nieuwe 508 SW ontwierp. De breakversie van de 508 is minder ‘massief’ dan vroeger. Hoe verhoudt hij zich tot zijn Franse concurrent, de Renault Talisman Grandtour? Ook die kiest namelijk voor design, maar neigt minder naar compromissen op vlak van inhoud.

20190816113335peugeot508swvsrenaulttalismangrandtour(2).jpg

Met zijn coupéachtige allures verandert de meest recente Peugeot 508 het geweer drastisch van schouder. Dat deed de Renault Talisman eigenlijk ook, die de klassiekere Laguna en Latitude opvolgde. Niet dat ze de keuze hadden: om te overleven in het D-segment, met concurrentie van Duitsers en SUV’s, moet de klassieke Franse berline zich opnieuw uitvinden.

De breakversie van de 508, de SW, volgt dezelfde logica. Hij zoekt het design van een shooting brake op, terwijl de Talisman eerder voor de verhuiswagen kiest. Wij gingen bij dit duel voor diesels met manuele versnellingsbak: de 1.5 BlueHDi 130 bij de Peugeot en de nieuwe 1.7 Blue dCi 150 voor de Renault.

20190816113338peugeot508swvsrenaulttalismangrandtour(1).jpg

Afwerking en uitrusting: punt voor Peugeot

De wenk richting premiumsegment is meteen duidelijk wanneer je aan boord stapt van de Peugeot 508 SW. De afwerking is verzorgd, de materialen zijn kwalitatief. De uitrusting bevat eveneens opties die richting premiumsegment wenken. Zo zien we onder meer nachtzicht en het Pack Drive Assistant Plus, dat semi-autonoom rijdt in files. De Talisman Grandtour draait al iets langer mee, en moet dergelijke opties aan zich voorbij laten gaan. Zijn digitaal dashboard staat bovendien minder op punt dan dat van de Peugeot.

20190816113337peugeot508swvsrenaulttalismangrandtour(6).jpg
20190816113338peugeot508swvsrenaulttalismangrandtour(9).jpg

Comfort: punt voor Renault

De klassiekere Renault haalt wel de bovenhand op vlak van comfort. Hij is veelzijdiger in gebruik, met een ruimere koffer (572 liter tegenover 530 liter). Bovendien heeft hij een praktischere laaddrempel dan de Peugeot. De Talisman biedt ook meer plaats aan de passagiers achteraan, waar de ruimte royaal is. Wie drie kinderen heeft, zal de ‘vlakke’ achterbank ook op prijs stellen. Ze is misschien minder comfortabel voor het vervoer van twee passagiers dan de gevormde achterbank van de 508 SW, maar ze is wel veel praktischer om drie kinderen en al hun hulpmiddelen op te installeren. Beide auto’s rijden comfortabel. De Talisman wint het punt door zijn meer veelzijdige karakter, maar de BlueHDi van de 508 SW klinkt minder door onder vollast dan de Blue dCi van de Talisman Grandtour.

20190816113336peugeot508swvsrenaulttalismangrandtour(4).jpg
20190816113336peugeot508swvsrenaulttalismangrandtour(5).jpg

20190816113337peugeot508swvsrenaulttalismangrandtour(7).jpg
20190816113338peugeot508swvsrenaulttalismangrandtour(8).jpg

Motor: punt voor Peugeot

Zijn betere geluiddemping en zijn betere ‘gezondheid’ zorgen ervoor dat de 1.5 BlueHDi het punt wint. Zelfs in zijn instapversie van 130 pk overtuigt hij meer dan de 1.7 Blue dCi van Renault in zijn versie met 150 pk (er is ook een instapversie met 120 pk). Die is iets ‘holler’ onderin de toeren. Bovendien is de bediening van zijn manuele bak minder aangenaam, en is er geen automaat beschikbaar (daarvoor moet je uitwijken naar de 2.0 Blue dCi 160). De 1.5 Blue HDi heeft als optie wel een achttrapsautomaat (€ 2.100).

20190816113340peugeot508swvsrenaulttalismangrandtour(11).jpg

Weggedrag: punt voor Peugeot

Beide auto’s stellen chauffeurs die rijplezier hoog in het vaandel dragen niet teleur. Het zijn uitstekende kilometervreters die onvermoeibaar snelwegkilometers afmalen. Op de binnenbaantjes is het rijplezier ook aanwezig. De Talisman kan met 4Control worden voorzien van vierwielsturing, dat de lange auto makkelijker te manoeuvreren maakt in de stad en onverstoorbaar bochten neemt tegen hoge snelheden. Het punt gaat echter naar de 508 SW, die een onberispelijk rijplezier biedt. Zijn voortrein is snedig, zijn demping efficiënt en zijn wendbaarheid referentieel. Bij een ontspannen rijstijl heeft de Renault zijn koetswerkbewegingen minder onder controle en stuurt hij wat kunstmatiger dan de Peugeot.

20190816113340peugeot508swvsrenaulttalismangrandtour(12).jpg

Prijs: punt voor Peugeot

De Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi 130 kost met manuele versnellingsbak € 32.850 in de uitvoering ‘Active’. De versie ‘Allure’ kost € 36.100. De 1.5 BlueHDi is er ook in de uitvoering ‘GT-Line’ maar alleen met achttrapsautomaat. Het prijskaartje neemt dan wel toe tot € 40.400. De Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi is beschikbaar vanaf € 32.325 met 120 pk in de basisuitvoering ‘Limited #2’. Onze testversie van 150 pk is in ons land alleen beschikbaar in de uitvoering ’S-Edition’ en kost € 38.275, zowat € 2.000 meer dan de 508 SW 1.5 BlueHDi 130 Allure. De CO2-uitstoot van de Talisman 1.7 Blue dCi ligt met 129 tot 132 g/km aanzienlijk hoger dan die van de 508 1.5 Blue HDi (104 g/km). De grotere cilinderinhoud zorgt ook voor een hogere jaarlijkse verkeersbelasting.

20190816113335peugeot508swvsrenaulttalismangrandtour(3).jpg

Besluit: winst voor Peugeot

De Peugeot 508 SW haalt het in dit duel van de Renault Talisman Grandtour. De Renault haalt de overhand op vlak van praktische aspecten en interieurruimte, maar moet op alle andere punten het hoofd buigen voor de Peugeot.

20190816113338peugeot508swvsrenaulttalismangrandtour(10).jpg

Advertentie
Advertentie
Advertentie