of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Voiture électrique compacte noire en mouvement sur une rue urbaine.","nl":"Zwarte compacte elektrische auto rijdend op een stedelijke straat."}
{"fr":"Deux véhicules électriques Microlino compacts sur fond de ciel bleu clair.","nl":"Twee compacte Microlino elektrische voertuigen tegen een achtergrond van heldere blauwe lucht."}
1/7

Renault: Mobilize en zijn Duo verdwijnen alweer

Amper 4 jaar na de oprichting sluit Renault zijn merk Mobilize alweer af, en sleurt daarbij de Duo, Bento en zijn deelautoservices mee in de val…

Geschreven door Sébastien Vanhouche

15 December 2025

Advertentie

Automerken komen en gaan razendsnel tegenwoordig. Slechts enkele maanden na de commerciële lancering nemen Mobilize en zijn Duo alweer afscheid van het publiek!

Renault heeft beslist om een deel van zijn activiteiten te herstructureren en afscheid te nemen van het merk Mobilize, dat in 2021 in het leven werd geroepen. Dat betekent dat 4 jaar na zijn introductie, en slechts enkele maanden na de commerciële lancering van de Duo, dit kleine Franse vierwielertje alweer van het toneel verdwijnt! De Duo zou daarmee de strijd kunnen aangaan met de Fisker Ocean om de titel van “kortst verkrijgbaar voertuig in Europa”… Wat de Bento betreft: die zal simpelweg nooit het levenslicht zien. Volgens de Franse groep heeft het merk "zijn rol als incubator en innovator vervuld".

Twee compacte Microlino elektrische voertuigen tegen een achtergrond van heldere blauwe lucht.
Advertentie

Mobilize Duo en Bento verdwijnen, maar de laaddiensten blijven!

Mobilize hield zich niet enkel bezig met de commercialisatie van de Duo. Het merk stond ook in voor de laaddiensten en energietoepassingen van de Franse groep. In tegenstelling tot de Duo zullen die activiteiten niet stopgezet worden, maar worden ze voortaan rechtstreeks ondergebracht bij Renault. De laadpassen en eventuele toekomstige bidirectionele laadoplossingen (V2G) blijven dus bestaan, maar dan onder de vlag van Renault. Ook het Mobilize Fast Charge-netwerk, dat vandaag al meer dan 60 ultrasnelle laadstations telt in Frankrijk, blijft operationeel. Renault behoudt bovendien de ambitie om dit netwerk tegen eind 2026 uit te breiden naar 100 stations in Frankrijk en meer dan 100 in Italië, alvorens het verder uit te rollen naar onder andere België.

Mobilize snellaadstation met parkeergelegenheid en heldere lucht. Felgroene elektrische Renault laadt snel op bij modern laadstation in Frankrijk. KemPower 320 kW elektrische laadpaal met activatie laadpas.
Advertentie

Oorzaak: “beperkte vooruitzichten op financiële rentabiliteit”

Buiten de laaddiensten zullen alle andere activiteiten van Mobilize stopgezet worden, “omdat hun vooruitzichten op financiële rentabiliteit beperkt zijn of omdat de synergie met de kernactiviteiten van de groep gering is”, aldus Renault. Naast het stopzetten van de verkoop van de elektrische vierwieler Duo, betekent deze herstructurering ook het einde van de deelautoservice Zity. Die heeft zijn activiteiten in Milaan al stopgezet, terwijl die in Madrid “geleidelijk beëindigd zullen worden vanaf volgend jaar”.

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Advertentie