François Piette

9 SEP 2010

AbracAlhambra, daar is hij weer

Enkele maanden geleden presenteerde Volkswagen zijn nieuwe Sharan. Niemand twijfelde eraan dat Seat snel met de tweelingbroer Alhambra voor de dag zou komen. En kijk, hier is de nieuwe Alhambra. Een moedig initiatief, want grote monovolumes zijn niet echt meer van deze tijd. Toch heeft de nieuwkomer aan het Volkswagen-firmament heel wat argumenten die hem aantrekkelijk maken.

Downsizing en CO2

Zelfs het icoon van de grote monovolumes, de Renault Espace, zag zijn verkoopcijfers dalen. In zoverre zelfs dat de Franse constructeur de rendabiliteit van een eventuele vervanger in vraag stelt.

Daar zijn meerdere redenen voor. Bijna elk bekend merk biedt een kleiner, minder ruim maar bijna even praktisch model aan. In een Renault Grand Scénic, Citroën Grand C4 Picasso, Ford S-Max, Opel Zafira of VW Touran vinden net zo goed tot zeven personen een plaatsje.

De compactere monovolumes zijn niet alleen veel handiger door hun afmetingen, maar hun grote voordeel is dat ze veel minder CO2 uitstoten en toch beter presteren. Vergeten we immers niet dat de helft van deze auto’s firmawagens zijn en dat grote wagens door de nieuwe reglementering voor bedrijven minder interessant zijn: vanaf een CO2-uitstoot van meer dan 145 g/km daalt de fiscale aftrekbaarheid van 75 naar 60 procent. Dat verschil stemt tot nadenken.

Een oplossing voor alles…

In de Volkswagen-groep zitten enkele ingenieurs die ervan overtuigd zijn dat je een grote auto ook kunt koppelen aan een laag verbruik. Volkswagen en Seat zien een markt voor zulke grote auto’s en bouwden een opvolger voor de Sharan en Alhambra.

Voorwaarde was wel dat de emissies tot het minimum beperkt bleven. De ingenieurs grabbelden diep in hun toverhoed en kijk: de vijfzitversie met de 2-liter TDI van 136 pk en manuele versnellingsbak stoot maar 143 g CO2/km uit. Een hele krachttoer, die de deur opent naar firma’s die een groot model zoeken dat nog altijd voor 75 procent fiscaal aftrekbaar is.

Helemaal nieuw

Voor het nieuwe MPV-duo vertrokken de ingenieurs van een wit blad. De nieuwe Alhambra heeft dan ook niets meer te zien met de vorige versie. De verwijderbare zetels werden vervangen door exemplaren die in de vloer samenvouwen en in de plaats van de klassieke deuren achteraan zien we nu elektrische schuifdeuren die je vanop afstand kunt bedienen.

Zoek de zeven verschillen

De technische fiche van de Alhambra is identiek aan die van de Sharan. Technisch gezien zijn beide modellen volledig hetzelfde, zowel wat de motoren als het onderstel betreft.

Ook uiterlijk zijn de verschillen klein: een ander radiatorrooster, een iets andere achterkant en een nieuw stuur. Eigenaardig dus dat je bij gelijke uitrusting meer moet betalen voor de Duitse strengheid dan voor de Spaanse warmte.

Het verschil zit in de afwerkingsniveau’s en de standaarduitrusting: in de Seat vind je maar vier luidsprekers tegenover acht in de Sharan, terwijl de instap-Alhambra zonder dakrails door het leven moet.

Modulariteit

De Alhambra groeide 22 cm in de lengte (4,85 m) en 9 cm in de breedte (1,90 m). Zo onderscheidt hij zich duidelijker van zijn kleinere rivalen. Met een bagageruimte van 2.430 liter (met vijf zitplaatsen) zal hij snel de harten van amateurverhuizers veroveren. Bovendien is hij erg praktisch: de twee achterste rijen kunnen in een handomdraai neergeklapt worden en verdwijnen in een perfect vlakke laadvloer.

Nog meer goed nieuws: zelfs op de achterste zitplaatsen is er ruimte genoeg voor een volwassene. Wie langer is dan 1,80 m zal het hoofd wel moeten intrekken, maar het is toch een knappe prestatie die het vermelden waard is.

De bergvakken zijn praktisch en voldoende talrijk. Maar als meest comfortabel ervoeren we toch de elektrisch bediende schuifdeuren met afstandsbediening. Je hoeft je geen zorgen meer te maken dat de deuren in een krappe parkeerplaats tegen een andere auto openzwieren. Een erg goed idee dat de laatste tijd wat in onmin is geraakt, maar toch heel wat voordelen biedt.

Uitrusting

De Alhambra is allesbehalve een uitgeklede Sharan: bi-xenonlichten met automatische dimstand, parkeerhulp die op de stuurinrichting inwerkt, gps met aanraakscherm, airco met drie gescheiden zones, een achterklep die elektrisch opent, enzovoort. Seat voorziet twee afwerkingsniveaus: Reference en Style. Zelfs de uitrusting van de instapversie is al behoorlijk compleet, zeker aangezien Seat bij de lancering allerhande optiepakketten aanbiedt.

Onder de kap

De Alhambra zal, zeker bij ons, het best verkopen met dieselmotor. De invoerder verkoos daarom om maar één benzineversie aan te bieden, de 1.4 TSI met 150 pk. Een goede keuze voor wie niet meer dan 15.000 km per jaar aflegt.

Bij de diesels vinden we de bekende 2.0 TDI met 136 en 170 pk. In tegenstelling tot de Sharan is de krachtigste versie ook beschikbaar in de basisuitvoering, de Reference. Alle versies kunnen uitgerust worden met de DSG-bak met dubbele koppeling en beschikken standaard over een start-stopsysteem.

Op de weg

Een uitstekende afwerking, een verzorgde assemblage, veel comfort en plaats voor zeven inzittenden: de Alhambra nodigt uit tot lange reizen. Op de weg is hij verbazend stil. Je waant je zo in een luxueuze berline. De 2.0 TDI met 136 pk heeft meer dan genoeg punch en is bovendien erg zuinig. Tijdens onze test verbruikten we gemiddeld 5,7 l/100 km. Op de boordcomputer dan toch, maar in de praktijk is dat zeker niet veel meer. Wat de wegligging betreft, doorstaat de Alhambra zonder veel problemen de vergelijking met compactere rivalen. Het onderstel filtert alle oneffenheden opmerkelijk goed weg. Het is moeilijk om minpunten te vinden, maar het stuur is iets te klein en te dik voor kleine handen.

Prijs

Op het eerste gezicht is de Alhambra niet echt een koopje: 30.790 euro voor de Reference TDI met 136 pk. Toch is hij veel goedkoper dan zijn grootste rivalen, de Volkswagen Sharan en de Ford Galaxy. De Style-uitvoering kost 2.400 euro meer en voor de schitterende DSG-versnellingsbak moet je 2.000 euro extra neertellen.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie