In mei werd hij al aangekondigd, en nu is hij officieel: de volgende generatie van de Volvo XC70. Deze plug-inhybride SUV met grote elektrische actieradius start zijn commerciële carrière in China, maar Volvo bevestigt intussen ook zijn komst naar andere markten.
XC70 MY26: plug-inhybride met groot rijbereik
Naast de puur elektrische EX90 en de recent vernieuwde XC90 met mild-hybride of plug-inhybride aandrijving, lanceert Volvo binnenkort een derde alternatief voor klanten die op zoek zijn naar een grote en statige SUV: de XC70 met plug-inhybride aandrijving en een bijzonder grote elektrische autonomie. Dit type aandrijving is erg populair in China. De Volvo XC70 MY26 wordt daar als eerste gehomologeerd en haalt volgens de Chinese CLTC-cyclus een elektrische actieradius van meer dan 200 km. Snelladen is mogelijk: volgens Volvo kan de batterij van 0 naar 80% worden opgeladen in slechts 23 minuten. Wie verder moet, kan rekenen op de verbrandingsmotor, die als range extender werkt en een totale rijbereik van meer dan 1.200 km mogelijk maakt.



Europese lancering volgt later
Hoewel dit nieuwe model in de eerste plaats werd ontwikkeld om te voldoen aan de toenemende vraag naar plug-inhybrides met lange autonomie in China, maakt Volvo duidelijk dat ook Europese klanten niet vergeten worden. In de officiële communicatie staat immers letterlijk dat “Volvo Cars ook van plan is de wagen later in Europa te commercialiseren”. Dat laat weinig ruimte voor twijfel.
Scalable Modular Architecture
De nieuwe Volvo XC70 2026 laat het verhoogde breakdesign van zijn voorgangers achter zich en kiest resoluut voor de stijl van een coupéachtige SUV. Hij is gebouwd op het nieuwe SMA-platform (Scalable Modular Architecture) van de groep. Deze technische basis is ontworpen voor geavanceerde en geëlektrificeerde aandrijvingen met een grote autonomie, een type aandrijflijn dat tot nu toe ontbrak in het Volvo-gamma. In de XC70 wordt een 1,5 liter-benzinemotor gecombineerd met drie elektromotoren. Volgens de eerste cijfers voor China levert de verbrandingsmotor, die puur als generator dient, 120 kW (163 pk). De elektromotoren, die instaan voor de aandrijving én voor vierwielaandrijving zorgen, leveren respectievelijk 60 kW, 107 kW en 156 kW. In deze configuratie sprint de XC70 “superhybride” in iets meer dan 5 seconden naar 100 km/u. De definitieve specificaties voor de Europese markt worden later bekendgemaakt.

4,82 meter lang en een horizontaal scherm
Met een lengte van 4,82 meter positioneert de toekomstige XC70 zich tussen de net vernieuwde XC60 en toekomstige EX60 (ongeveer 4,70 meter), en de grote XC90/EX90 (ongeveer 5 meter). Qua design blijft hij trouw aan de typische Volvo-stijl, met herkenbare lichtsignaturen. Binnenin valt de gebruikelijke strakke vormgeving op, met een dashboard dat duidelijk Scandinavisch geïnspireerd is. Opvallend: het grote centrale scherm staat hier horizontaal opgesteld, in tegenstelling tot de verticale oriëntatie die Volvo doorgaans hanteert bij zijn recente modellen.


