In een bericht op zijn sociale media heeft Volvo de komst van de toekomstige EX60 bevestigd voor begin 2026. De aankondiging ging gepaard met een kleine teaser in de vorm van een beeld van het rechterachterlicht!
Volvo blijft de spanning opdrijven door zijn toekomstige SUV EX60 stukje bij beetje prijs te geven. We kregen al een eerste indruk van zijn design bij de voorstelling van de grotere broer, de ES90. Die designtaal wordt nu verder bevestigd, al blijft het voorlopig bij een fragment. Volvo toonde namelijk het rechterachterlicht van de volledig elektrische versie van zijn bestseller, de XC60. Zoals verwacht doet de lichtsignatuur denken aan die van de EX30 en EX90, al zijn er duidelijke verschillen. De lichtpartij is net als bij de andere modellen in twee delen gesplitst, maar oogt hoekiger dan bij de rest van de familie.
Wat weten we al over de toekomstige Volvo EX60?
Helaas heeft Volvo nog geen technische details vrijgegeven over deze toekomstige EX60. Als elektrische tegenhanger van de populaire XC60 zal de Scandinavische SUV vermoedelijk ongeveer 4,7 m lang zijn, 1,9 m breed en 1,65 m hoog. Daarmee komt hij qua afmetingen bijzonder dicht in de buurt van een van zijn belangrijkste rivalen: de Tesla Model Y.
De Volvo EX60 zal bovendien gebouwd worden op een nieuwe versie van Volvo’s SPA-architectuur. Dit platform werd recent geüpdatet naar 800 V sinds de ES90 in het gamma verscheen. Dankzij die verbetering zou de elektrische SUV mogelijk kunnen snelladen tot 350 kW! Genoeg om in amper 10 minuten zo’n 300 km rijbereik bij te laden, op voorwaarde dat hij net als de ES90 beschikt over een batterij van 106 kWh. Die laatste haalt tot 700 km autonomie volgens de WLTP-cyclus. De vraag is nu of de EX60 datzelfde rijbereik zal kunnen evenaren…

De Volvo EX60 wordt begin 2026 officieel voorgesteld!
De toekomstige elektrische SUV van Volvo zal ook op het vlak van veiligheid opnieuw een stap vooruit zetten met een revolutionaire veiligheidsgordel. Die zal zich niet alleen kunnen aanpassen aan de grootte en het gewicht van elke inzittende, maar ook aan hun lichaamsbouw. Bovendien zal de gordel anders reageren afhankelijk van de rijrichting, de snelheid van het voertuig en de positie van de passagier op het moment van een ongeval. Het systeem kan in de loop van de tijd zelfs verder evolueren via over-the-air software-updates (OTA). Intussen zijn de eerste prototypes van de Volvo EX60 al volop in testfase. Dat is ook nodig, want de onthulling van de definitieve versie komt steeds dichterbij. Volvo bevestigde namelijk dat die presentatie zal plaatsvinden begin 2026!