Voor één keer verleidt Volvo ons niet met een blik op het design of de technische specificaties van zijn toekomstige elektrische SUV EX60, maar… met zijn veiligheidsgordels! En die beloven inderdaad revolutionair te worden.
Volvo is al decennialang een pionier op het vlak van veiligheid — de constructeur was in 1959 zelfs de uitvinder van de driepuntsgordel — en vindt die vandaag opnieuw uit met een multi-adaptieve technologie. Dankzij sensoren in en rond de wagen past de veiligheidsgordel van de toekomstige Volvo EX60 zich aan het gewicht, de grootte en de lichaamsbouw van elke passagier aan. Hij houdt ook rekening met de rijrichting, de snelheid van het voertuig en de zitpositie van de passagier op het moment van een ongeval. Bovendien laat het systeem zich via over-the-air-updates (OTA) in de loop der tijd verder verfijnen.
Een volledig gepersonaliseerde veiligheidsgordel
Concreet legt Volvo uit: "Bij een ongeval zal een grotere inzittende een hogere gordelspanning krijgen om het risico op hoofdletsel te beperken. Bij een lichtere botsing en een kleinere passagier daarentegen, wordt de spanning verminderd om het risico op ribfracturen te beperken." Hiervoor is het aantal spanningsinstellingen van de multi-adaptieve veiligheidsgordel van Volvo uitgebreid naar maar liefst 11 profielen, tegenover slechts 3 bij moderne standaardgordels.

Eerst in de Volvo EX60 in 2026
De eerste toepassing van deze nieuwe multi-adaptieve veiligheidsgordel zal gebeuren aan boord van de EX60. Een elektrische SUV waarvan we trouwens al een eerste voorsmaakje kregen tijdens de voorstelling van de ES90. De eerste prototypes van de EX60 zullen het hele jaar 2025 getest worden, zodat de definitieve versie klaar is voor voorstelling en verkoop in 2026. Die productie zou bovendien plaatsvinden in de Volvo-fabriek in het Zweedse Torslanda. Hopelijk hoeft niemand in de praktijk ooit het nut van die innovatieve veiligheidsgordel écht te ondervinden…