Na de XC90 is het aan zijn kleine broer, de Volvo XC60, om te genieten van een tweede facelift. In afwachting van zijn toekomstige elektrische tegenhanger, de EX60, heeft het Zweedse merk namelijk de neus van zijn populairste model ooit nog eens gepoederd. Maar is dat voldoende om klanten te blijven lokken?
Design - Volvo XC60
Heeft de Volvo XC60 wel echt een facelift gekregen?
Begin 2025 kreeg de Volvo XC60 dezelfde uiterlijke upgrades als zijn grote broer, de XC90. Maar we vragen ons af of de designers van Volvo wel naar kantoor zijn gegaan… De verschillen blijven namelijk beperkt tot een nieuwe grille, nieuwe velgen, verduisterde achterlichten en enkele nieuwe koetswerkkleuren. Het uiterlijk van de Zweedse SUV is dus amper veranderd. Het silhouet is identiek gebleven en hetzelfde geldt voor de afmetingen: 4,708 m lang, 1,902 m breed en 1,65 m hoog. En in het interieur is het hetzelfde verhaal…
Ook aan boord zullen eigenaars van de oude XC60 niet verloren lopen in het faceliftmodel. Ze zullen zich zelfs volledig thuis voelen, want naast een paar nieuwe bekerhouders zien we zelfs helemaal niets nieuws in deze “nieuwe” Volvo XC60! Dat is echter niet per se een nadeel. Het interieur van de SUV behoudt namelijk zijn typische Scandinavische look, terwijl de materialen aangenaam aanvoelen en van een mooie kwaliteit zijn. En hetzelfde geldt voor de assemblage.



Gebruiksgemak - Volvo XC60
(Iets) groter centraal scherm
We hebben gelogen: er is nog iets nieuws aan boord van de Volvo XC60 2025. Zijn centrale aanraakscherm is namelijk een stukje gegroeid. Het ‘kleine’ scherm van 9 inch maakt namelijk plaats voor een ‘zwevend’ display van 11,2 inch, dat nog steeds verticaal is geplaatst, maar wel scherper en sneller is dan vroeger. Het draait ook op een nieuwe interface van Google. Een systeem dat natuurlijk nog steeds (draadloos) kan verbinden met Apple CarPlay en Android Auto.
De interface is zo goed als identiek aan wat je al kan vinden in de nieuwe EX30, EX30 Cross Country, EX90, XC90 en de aanstaande ES90. Het is eenvoudig, logisch ingedeeld en vrij gemakkelijk in gebruik, maar sommige basisfuncties vragen nog steeds meerdere kliks. Bijvoorbeeld om de temperatuur aan boord aan te passen. En hoewel die handeling zelf niet al te veel aandacht wegneemt van de bestuurder, doet het irritante gepiep van de aandachtsmonitor dat wel. Ironisch…
Veel ruimte en grote koffer in de Volvo XC60 PHEV
Of je nu de bestuurder of een passagier bent van de Volvo XC60, je zit overal goed in de faceliftversie van de SUV. Zowel voor- als achterin is er voldoende ruimte. En ook de koffer van de ‘nieuwe’ Volvo XC60 is nog steeds 483 tot 1.543 liter groot met de achterbank neergeklapt. Het goede nieuws is dat de batterij van de plug-inhybrides slechts 15 liter van het laadvolume afsnoept.



Rijervaring - Volvo XC60
Eén mildhybride en twee plug-ins
De Volvo XC60 heeft nog steeds drie verschillende geëlektrificeerde motoren. De instapversie XC60 B5 Mild Hybrid heeft een 2.0 viercilinder benzine die zijn 184 kW (250 pk) en 360 Nm koppel verdeelt over de vier wielen van de Zweedse SUV via een 8-trapsautomaat. Met deze mildhybride motor op 48 V sprint de Volvo XC60 in 6,9 seconden van 0 tot 100 km/u. In deze configuratie bedraagt het normverbruik 7,5 l/100 km (WLTP), voor een CO2-uitstoot van 170 g/km.
De Volvo XC60 is ook nog steeds leverbaar met twee plug-inhybride motoren. De XC60 T6 heeft een gecombineerd vermogen van 257 kW (350 pk) en 659 Nm koppel, eveneens met vierwielaandrijving. Deze versie sprint in 5,7 seconden naar 100 km/u. De Volvo XC60 T8 AWD heeft een totaal van maar liefst 335 kW (455 pk) en 709 Nm, voor een 0-100 km/u in 4,9 seconden. Merk op dat alle motorisaties, met of zonder stekker, een begrensde topsnelheid hebben van 180 km/u.
De twee plug-inhybride versies van de Volvo XC60 hebben dezelfde batterij van 19 kWh, en ook dezelfde elektromotor van 107 kW (145 pk) en 309 Nm. Daarmee haalt de Volvo XC60 Plug-In Hybrid een maximale elektrische autonomie van iets meer dan 80 km. In de elektrische modus kan je trouwens ook eenpedaalrijden, net als met een ‘echte’ elektrische wagen.
Nog (iets) beter, maar niet de beste
Volvo heeft zijn populairste model wel nog iets beter gemaakt op technisch vlak. Het Zweedse merk heeft namelijk de geluidsisolatie van de XC60 facelift verbeterd. Ook kan je nu luchtvering en akoestisch glas aanvinken op de optielijst. Dat zorgt voor nog meer comfort aan boord van de Scandinavische SUV. Hij veegt de imperfecties van het asfalt nog iets beter weg, terwijl de koetswerkbewegingen nog steeds goed onder controle blijven. In de bochten helt de XC60 facelift maar een klein beetje over.
Ook de viercilinder onder de motorkap is iets minder hoorbaar geworden, zelfs bij plankgas. De benzinemotor klinkt trouwens niet onaangenaam. Alleen jammer dat de versnellingsbak nog steeds iets te traag reageert wanneer je het gaspedaal indrukt. Maar de krachtigste plug-inhybride Volvo XC60 trekt wel hard op! Toch is zelfs de snelste versie van deze SUV geen sportwagen in de bochten. Het is vooral met zijn balans, veelzijdigheid en comfort dat deze Volvo schittert.



Budget - Volvo XC60
Hoeveel kost de Volvo XC60 2025 in België?
In België beginnen de prijzen van de Volvo XC60 facelift bij 55.990 euro als B5 Mild Hybrid. De goedkoopste plug-inhybride T6 is verkrijgbaar vanaf 64.790 euro. Tenslotte is er nog de krachtige XC60 T8 PHEV met 455 pk, die minstens 77.990 euro kost. Daarmee is de Volvo XC60 wel iets goedkoper dan zijn rechtstreekse concurrenten met een equivalente motor en uitrusting. De standaarduitrusting is trouwens vrij compleet en de optielijst is kort, zeker vergeleken met zijn Duitse rivalen.
Verdict - Volvo XC60
Volvo heeft zijn populaire XC60 wel vernieuwd voor 2025, maar de SUV is niet echt veranderd. Ondanks de beperkte evoluties blijven zijn kwaliteiten echter overeind, waarmee hij het contact niet verliest met de concurrentie. De Volvo XC60 is nog steeds erg veelzijdig en doet alles goed, zonder echt ergens in uit te blinken. En hoewel de jaren stilletjes aan zichtbaar beginnen te worden, maakt de Zweedse SUV dat goed met zijn iets lagere prijs ten opzichte van zijn rivalen. Kortom, de Volvo XC60 blijft een grondig te overwegen optie binnen het segment van de premium SUV’s.