Oldtimertest: Alfa Romeo Giulietta Sprint (1958), charme in zakformaat
De eerste generatie Alfa Romeo Giulietta is nog steeds een snoepje op vlak van design. Maar is hij na meer dan 70 jaar ook nog even leuk om mee te rijden?
Dagelijkse nieuwsbrief
We brengen je dagelijks het beste autonieuws
Wekelijkse nieuwsbrief
We brengen je wekelijks het beste autonieuws
De eerste generatie Alfa Romeo Giulietta is nog steeds een snoepje op vlak van design. Maar is hij na meer dan 70 jaar ook nog even leuk om mee te rijden?
Er is geen twijfel mogelijk: alle goede feeën van destijds hebben zich over de wieg van de kleine Giulietta gebogen. Dit kleine autootje bundelde alle gedroomde eigenschappen voor een betaalbare sportwagen: een verleidelijke lijn, een woeste motor en een speels rijgedrag. Hij verzekerde het overleven van zijn merk na de oorlog.
De Italiaanse C-segmenter krijgt geen rechtstreekse opvolger.
Terwijl de opvallende Giulia meestal met alle aandacht gaat lopen, krijgt de Giulietta de facelift. Kwestie van ons te herinneren dat Alfa Romeo ook nog andere modellen heeft...
Geuren, geluiden, trillingen en emoties: zo kunnen we het Alfa-virus samenvatten. Genoeg gepraat, stap in voor een test met een concentraat van dit virus: een authentieke Alfa Romeo Giulia GTA uit 1965.
Met de 4C heeft Alfa Romeo een schitterende rijmachine neergezet. Voor wie houdt van zijn turbomotor maar opziet tegen de beperkte dagelijkse bruikbaarheid is er goed nieuws: dezelfde motor en versnellingsbak zijn vanaf nu verkrijgbaar in de vernieuwde Giulietta Quadrifoglio Verde. Ook de QV-variant van de MiTo werd aangepast.
Door een historische naam weer op te vissen, heeft Alfa Romeo een manier gevonden om weer aan te knopen bij het succes. Giulietta, een naam vol geschiedenis en romantiek, sierde ook al op een legendarisch model in de jaren vijftig. De nieuwe Giulietta is geboren om te verleiden. Maar is het ook een echte Alfa?