Alpina lanceert de B8 Gran Coupé. Dat is een BMW M850i waarvan het motorvermogen op M8-niveau is gebracht: de 4.4-V8 biturbo ontwikkelt 612 pk en 800 Nm aan koppel. Ter vergelijking: de ‘standaard’ M8 biedt 600 pk en 750 Nm, de M8 Competition schopt het tot 625 pk en 750 Nm. De Alpina zit qua vermogen dus halverwege tussen de twee BMW’s en ontwikkelt 50 Nm extra koppel.
Hij sprint naar 100 km/u in quasi dezelfde tijd als de M8 (3,4 seconden), maar omdat hij geen elektronische snelheidsbegrenzer heeft die hem bij 250 km/u beteugelt, mag hij helemaal tot 324 km/u doorstoten. Is dat dan het enige echte verschil tussen de B8 Gran Coupé en de M8-versies van BMW zelf? Uiteraard niet: Alpina kiest voor veel discretere koetswerkaanpassingen dan BMW M, al kan je ook hier niet naast de 21-duims spaakvelgen en de 4 uitlaatpijpen kijken.
Bovendien heeft Alpina de traditie om het onderstel wat comfortabeler af te stemmen dan BMW M zonder daarom de dynamische efficiëntie op te offeren. En tot slot onderscheidt Alpina zich door de nog meer hoogstaande afwerking van het interieur en de nog grotere personaliseringsmogelijkheden.
?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: