ou


Pas encore de compte

La quotidienne

Les dernières infos de l'actualité automobile

L’hebdomadaire

Une sélection du meilleur de l'actualité automobile


Ce compte existe déjà

{"fr":"Audi longue électrique stationnée dans un paysage de montagne rocheux.","nl":"Audi lange elektrische auto geparkeerd in een rotsachtige berglandschap."}
{"fr":"Audi A6 Avant e-tron roulant sur une route déserte, montagnes en arrière-plan.","nl":"Audi A6 Avant e-tron rijdt op een lege weg, bergen op de achtergrond."}
1/11

Audi A6 Avant e-tron: wat zijn zijn sterktes en zwaktes?

De Audi A6 blijft uitblinken als grote reiswagen, ook als volledig elektrische e-tron. Maar wat zijn precies zijn sterke en zwakke punten?

Écrit par Sébastien Vanhouche

10 Avril 2025

Publicité

Terwijl zijn brandstoftegenhanger zopas werd voorgesteld in breakversie en binnenkort ook als berline volgt, is de nieuwe Audi A6 er sinds enkele maanden ook als volledig elektrische e-tron. Maar wat zijn de plus- en minpunten van deze A6 e-tron Avant met grote koffer?

Zijn sterktes:

1. Zijn uithoudingsvermogen en laadtijden

De Audi A6 Avant e-tron kan worden uitgerust met twee verschillende batterijformaten: 83 of 100 kWh. Deze twee batterijen zorgen voor een officieel rijbereik tussen 598 km en 720 km. Natuurlijk zijn deze cijfers theoretisch, maar ook in de praktijk heeft de Audi A6 Avant e-tron een (zeer) lange adem! Zelfs aan het stuur van de Audi S6 Avant e-tron konden we een gemiddeld verbruik meten van 20,2 kWh/100 km, met een minimum van 18,4 kWh/100 km. Dat maakt het mogelijk om effectief iets meer dan 350 km af te leggen met ongeveer 70% van de batterij, wat je meestal gebruikt tussen twee laadbeurten door tijdens roadtrips. De Duitse break hoeft dus niet al te vaak te stoppen en, wanneer dat wel nodig is, blijft het laadproces gelukkig erg kort.

Audi A6 Avant e-tron rijdt op een lege weg, bergen op de achtergrond.
Publicité

De Audi A6 Avant e-tron heeft namelijk een 800 V-platform, waardoor hij een maximale laadcapaciteit van 270 kW aankan (225 kW met de batterij van 83 kWh)! Hierdoor kan je het batterijpercentage van 10 naar 80% brengen in slechts 21 minuten, ongeacht de batterijgrootte. Handig!

Elektrische auto opladen bij een moderne laadpaal op de achtergrond.
Publicité

2. Zijn rijgedrag

De Audi A6 Avant e-tron is in alle situaties aangenaam om mee te rijden dankzij een rijgedrag dat tegelijk verfijnd en sportief is. Bij gematigde snelheden blinkt de Duitse break uit dankzij zijn stabiele en soepele onderstel en de uitstekende geluidsisolatie van het interieur. Bij dynamischer rijden valt de Audi A6 Avant e-tron op door de snelle respons van zijn elektrische aandrijving én zijn achterwielaangedreven karakter, zelfs bij de quattro-versies en de S6. Zodra hij goed op zijn steunen staat, gaat hij vlot door de bocht zonder ooit de controle te verliezen, waarbij de elektronica discreet ingrijpt.

Elektrische Audi A6 e-tron op kronkelige weg in woestijnlandschap bij zonsondergang.
Publicité

3. De combinatie van stijl en praktisch nut

Audi heeft bijzonder veel aandacht besteed aan de lijnen van zijn A6 Avant e-tron. Enerzijds trekt hij, ondanks zijn sobere breakcarrosserie, de aandacht dankzij zijn slanke lijnen die vrijwel identiek zijn aan die van het gelijknamige concept dat in 2022 werd gepresenteerd. Bovendien is de Duitser extreem gestroomlijnd, met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,24. De Audi A6 Sportback e-tron doet het zelfs nog beter en is daarmee het meest gestroomlijnde model ooit uit Ingolstadt!

Toch heeft Audi de praktische aspecten niet opgeofferd. De wielbasis van 2,95 m biedt de achterpassagiers een bijzonder ruime leefruimte. Wat de kofferruimte betreft: die blijft royaal, met een volume van 502 liter dat kan uitbreiden tot 1.422 liter met de achterbank neergeklapt. Extra handig is ook de kleine 'frunk' van 27 liter, ideaal om laadkabels netjes op te bergen.

Ruime auto-interieur met zwarte leren achterbank en rode stiksels. Ruime kofferbak van een witte Skoda Octavia, met veel laadcapaciteit. Voorste kofferbak van audi e-tron met ruime opbergruimte en stijlvolle zwarte afwerking.
Publicité

Zijn zwaktes:

1. Sommige interieurmaterialen

Helaas is de Duitse break niet zonder gebreken. In het interieur van de Audi A6 Avant e-tron vinden we nog steeds harde en eerder goedkope kunststoffen terug in de lagere delen van het interieur, met name rond het handschoenkastje. Deze zullen ongetwijfeld snel krassen vertonen. De bovenste delen van het interieur zijn dan weer onberispelijk afgewerkt, maar deze harde kunststoffen passen simpelweg niet in een premiumwagen… Jammer.

Moderne Audi-dashboard met multifunctioneel stuur, digitale schermen en LED-achtergrondverlichting.
Publicité

2. Misschien net iets te veel schermen…

Opnieuw geldt: hoewel het digitale instrumentenpaneel en het centrale scherm van de Audi A6 Avant e-tron voortreffelijk zijn, betreuren we dat de klimaatregeling uitsluitend via dit scherm bediend moet worden. De integratie en het menu zijn weliswaar goed uitgevoerd, maar een paar fysieke knoppen zouden geen overbodige luxe zijn geweest — zeker omdat er genoeg plaats voor is. Maar de grootste vraag die we ons stellen in het interieur van de Audi A6 Avant e-tron, is het nut van het passagiersscherm en de digitale buitenspiegels, die het altijd lastig maken om afstanden goed in te schatten… Gelukkig zijn al deze extra displays optioneel, wat echter ook weer een nadeel is.

Digitale dashboard met satellietweergave in een moderne Audi. Moderne auto-interieur met digitaal zijspiegelbeeld van landschap op de weg. Zijaanzicht spiegel toont een laadstation voor elektrische auto's in de regen.
Publicité

3. Let op de extra opties!

In België begint de prijs van de Audi A6 Avant e-tron vanaf 66.559,99 euro. Dat is 1.650 euro meer dan de Sportback, maar bijna 10.000 euro minder dan zijn rechtstreekse concurrent, de BMW i5 Touring! De Beierse break biedt nochtans minder ruimte en een kleiner rijbereik… Waarom dan klagen over de prijzen die Audi hanteert? Omdat de kostprijs makkelijk met enkele duizenden, zelfs tienduizenden euro's kan oplopen als je je verliest in de optielijst van de Audi A6 Avant e-tron! Je flirt dan al snel, en zonder veel meerwaarde toe te voegen, met de grens van 100.000 euro. Met een rationele middenweg, met een instapmotorisatie en enkele opties, kan je echter al volop genieten van alles wat de Audi A6 Avant e-tron te bieden heeft.

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Publicité

Acheter une Audi A6 ou une voiture similaire

Audi

A6

67 950 €

2025

2 500 km

Essence

204 ch

Automatique

170 g/km

date

Garage De Mey

Maldegem

date

Car-Pass

Audi

A6

78 990 €

2025

5 000 km

Diesel

204 ch

Automatique

150 g/km

date

D'Ieteren Mobility Center Drogenbos

Drogenbos

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A6

67 990 €

2025

10 km

Essence

204 ch

Automatique

170 g/km

date

Garage De Mey

Maldegem

date

Car-Pass

Audi

A6

81 990 €

2025

8 000 km

Électrique

Électrique

367 ch

Automatique

Occasion

date

D’Ieteren Mobility Center Kontich - Audi, Volkswagen & Commercial Vehicles

Kontich

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A6

33 899 €

2018

92 227 km

Essence

340 ch

Automatique

155 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Audi

A6

30 950 €

2020

80 676 km

Diesel

204 ch

Automatique

124 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

Audi

A6

77 990 €

2025

9 750 km

Hybride

265 ch

Automatique

35 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Kontich - Audi, Volkswagen & Commercial Vehicles

Kontich

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A6

39 499 €

2021

90 010 km

Hybride

367 ch

Automatique

41 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass