Op de IAA Transportation Show in Hannover in september 2024 presenteerde BYD een reeks van 100% elektrische commerciële voertuigen en vrachtwagens. Eentje daarvan was de BYD E-Vali, een elektrische bestelwagen die nu in de laatste fase voor zijn lancering lijkt te zijn beland. Hij wordt momenteel op de Chinese openbare weg gespot, waar hij zijn laatste tests afrondt voor hij zijn reis aanvat naar het Europese vasteland.

Advertentie
Advertentie

Tot 250 km elektrische range voor het afleveren van pakketjes aan huis

De BYD E-Vali is een bestelwagen gericht op “last-mile delivery”, de laatste stap van vervoer van pakketjes tot aan de voordeur. De Chinese lichte bedrijfswagen is verkrijgbaar in twee afmetingen: een 3,5 ton-variant van 5.995 mm lang, 2.096 mm breed en 2.780 mm hoog met een wielbasis van 3.865 mm. De versie van 4,25 ton meet 6.995 mm in de lengte, 2.096 mm in de breedte en 2.780 mm in de hoogte met een wielbasis van 4.550 mm. Het laadvermogen varieert van 700 tot 1.450 kg, terwijl het laadvolume tussen de 13,9 en 17,9 kubieke meter ligt.

Klanten kunnen kiezen tussen achterwielaandrijving (RWD) met 203 pk en vierwielaandrijving (AWD) met 340 pk. Die modellen worden allebei aangedreven door een BYD Blade-batterij van 80,64 kWh. Afhankelijk van de uitvoering bedraagt de maximale actieradius 220 tot 250 km. Snelladen kan tot 188 kW, waardoor je de batterij van 10 tot 80% kan opladen in zo’n 30 minuten.

Op het eerste gezicht lijkt dat rijbereik aan de lage kant. Maar als je weet dat pakketbezorgers vaak niet meer dan 150 km per dag afleggen, is die range ruimschoots voldoende. Op die manier houdt BYD de batterij klein genoeg om het gewicht en het verbruik niet te laten oplopen, en natuurlijk ook de prijs.

Achteraanzicht van een Ford Transit bestelwagen met geopende deuren en lege laadruimte.
Oplaadpoort voor elektrische Renault-voertuigen met aansluitopties en veiligheidsinstructies.
Introductie van nieuwe BYD elektrische vrachtwagens op de IAA Transportation 2023 beurs.
Advertentie
Advertentie

Vol met technologie voor comfort en veiligheid

De E-Vali wordt uitgerust met een hele reeks ADAS hulpsystemen die de bestuurder het leven zo makkelijk en veilig mogelijk moeten maken. Standaard zal de E-Vali uitgerust zijn met adaptieve cruisecontrol, dode hoek monitoring, automatisch remmen in noodsituaties, hill hold enz. Apple CarPlay en Android Auto zullen draadloos gekoppeld kunnen worden en natuurlijk kan een draadloze smartphonelader en stembediening niet ontbreken op een Chinese wagen.

Hoeveel de E-Vali moet gaan kosten en wanneer hij te koop zal worden gesteld, is nog niet exact geweten, maar we rekenen op een marktintroductie in de tweede helft van dit jaar. Hij zal het moeten opnemen tegen een steeds groter wordend aanbod van lichte bedrijfsvoertuigen met batterij van merken die al een reputatie opgebouwd hebben in Europa.

We denken bijvoorbeeld aan de Mercedes e-Sprinter (die met een grotere actieradius tot 445 km kan uitpakken), maar ook de Renault Master E-Tech, de Volkswagen e-Crafter, de Toyota Pro-Ace en een reeks elektrische bestelwagens van Stellantis, zoals de Fiat Ducato. Maar ook andere Chinese merken vinden met hun elektrische bedrijfsvoertuigen de weg naar de Belgische en Europese markt, zoals Maxus met de sympathiek vormgegeven eDeliver 5.