of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

1/14

Citroën C4 Cactus: anticrisisauto

Een auto waar je vrolijk van wordt en die goedkoop is in gebruik: zo profileert Citroën de nieuwe C4 Cactus. Deze kleine SUV heeft enkele unieke trekjes, zoals luchtkussens aan de buitenkant van de deuren of een passagiersairbag in het dak.

Geschreven door Robin Van den Bogaert

19 Mei 2024

Advertentie

Op het salon van Brussel schitterde nog het prototype, maar hier kijk je naar de definitieve C4 Cactus die vanaf juni bij de dealers staat. Citroën is er wonderwel in geslaagd om de guitige look van het prototype bijna helemaal te bewaren. Het opvallendste stijlkenmerk zijn wellicht de zogeheten airbumps, kunststof met luchtkussentjes aan de deuren die schokken opvangen en beschikbaar zijn in vier kleuren. Ze dragen in ieder geval bij tot de aparte look van de C4 Cactus. “Het design zal misschien niet bij iedereen in de smaak vallen, maar so what?”, klinkt het bij Citroën.

Interieur

Qua afmetingen situeert de C4 Cactus zich tussen de C3 en C4. De wielbasis is even lang als bij de C4 berline en enkele slimme ideeën scheppen extra ruimte. Zo verhuisde de passagiersairbag van het dashboard naar de dakhemel, een wereldprimeur. De gerobotiseerde versnellingsbak bedien je niet met een pook, maar met drie knoppen (D, N en R) en hendeltjes aan het stuur als je graag zelf het heft in handen neemt.

De ontwerpers gooiden zoveel mogelijk bedieningsknoppen overboord en centraliseerden de functies rond een modern aanraakscherm van 7 duim. Apps en internet ontbreken evenmin en alle instrumenten zijn 100 procent digitaal.   

Lichtgewicht

De C4 Cactus moest goedkoop en licht zijn. Hij weegt ongeveer 200 kg minder dan een C4 berline, onder meer dankzij de achterruiten die niet naar beneden maar naar buiten toe openen (11 kg winst) of de neerklapbare achterbank uit één stuk (6 kg lichter). Heel wat onderdelen werden weggeplukt uit andere modellen. Zo herken je misschien de zijspiegels van de C-Elysée en stamt het aanraakscherm uit de Peugeot 308.

Met een gewicht van minder dan één ton volstaan kleine motoren. Citroën kiest voor driecilinder benzines (82 en 110 pk) en viercilinder diesels (92 en 100 pk). Veel dorst heeft deze cactus niet, de zuinigste diesel haalt 3,1 l/100 km (82 g CO2/km). Vierwielaandrijving staat niet op het programma.  

Kosten

De hamvraag blijft natuurlijk hoeveel deze leuke Citroën kost, een antwoord dat het Franse merk voorlopig schuldig moet blijven. De Belgische importeur werkt trouwens aan enkele alternatieve oplossingen zoals een maandelijks forfait of een prijs per kilometer voor de aankoop, de brandstof, het onderhoud en de verzekering. We zijn benieuwd …

Robin Van den Bogaert

Foto’s: Manufacturer - Robin Van den Bogaert

Advertentie

Koop een Citroën C4 of vergelijkbare auto

21 950 €

2023

8 592 km

Elektrisch

Elektrisch

136 pk

Automaat

0 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

20 950 €

2024

15 213 km

Benzine

131 pk

Automaat

133 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

20 990 €

2024

14 417 km

Benzine

131 pk

Automaat

Tweedehands

date

Garage De Witte

Sint-Gillis-Waas

date

Car-Pass

Citroën

E-C4 X

24 899 €

2023

22 550 km

Elektrisch

Elektrisch

136 pk

Automaat

0 g/km

date

Garage Felix

Brecht

date

Car-Pass

21 990 €

2024

3 487 km

Benzine

130 pk

Manueel

130 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Boortmeerbeek - Volkswagen & Commercial Vehicles

Boortmeerbeek

date

Car-Pass

My Way

19 995 €

2023

20 715 km

Benzine

131 pk

Manueel

120 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

17 950 €

2023

34 472 km

Benzine

129 pk

Manueel

121 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

24 500 €

2023

40 km

Elektrisch

Elektrisch

136 pk

Automaat

1 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass