of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

1/14

Citroën C4 Cactus: anticrisisauto

Een auto waar je vrolijk van wordt en die goedkoop is in gebruik: zo profileert Citroën de nieuwe C4 Cactus. Deze kleine SUV heeft enkele unieke trekjes, zoals luchtkussens aan de buitenkant van de deuren of een passagiersairbag in het dak.

Geschreven door Robin Van den Bogaert

6 Februari 2014

Advertentie

Op het salon van Brussel schitterde nog het prototype, maar hier kijk je naar de definitieve C4 Cactus die vanaf juni bij de dealers staat. Citroën is er wonderwel in geslaagd om de guitige look van het prototype bijna helemaal te bewaren. Het opvallendste stijlkenmerk zijn wellicht de zogeheten airbumps, kunststof met luchtkussentjes aan de deuren die schokken opvangen en beschikbaar zijn in vier kleuren. Ze dragen in ieder geval bij tot de aparte look van de C4 Cactus. “Het design zal misschien niet bij iedereen in de smaak vallen, maar so what?”, klinkt het bij Citroën.

Interieur

Qua afmetingen situeert de C4 Cactus zich tussen de C3 en C4. De wielbasis is even lang als bij de C4 berline en enkele slimme ideeën scheppen extra ruimte. Zo verhuisde de passagiersairbag van het dashboard naar de dakhemel, een wereldprimeur. De gerobotiseerde versnellingsbak bedien je niet met een pook, maar met drie knoppen (D, N en R) en hendeltjes aan het stuur als je graag zelf het heft in handen neemt.

De ontwerpers gooiden zoveel mogelijk bedieningsknoppen overboord en centraliseerden de functies rond een modern aanraakscherm van 7 duim. Apps en internet ontbreken evenmin en alle instrumenten zijn 100 procent digitaal.   

Lichtgewicht

De C4 Cactus moest goedkoop en licht zijn. Hij weegt ongeveer 200 kg minder dan een C4 berline, onder meer dankzij de achterruiten die niet naar beneden maar naar buiten toe openen (11 kg winst) of de neerklapbare achterbank uit één stuk (6 kg lichter). Heel wat onderdelen werden weggeplukt uit andere modellen. Zo herken je misschien de zijspiegels van de C-Elysée en stamt het aanraakscherm uit de Peugeot 308.

Met een gewicht van minder dan één ton volstaan kleine motoren. Citroën kiest voor driecilinder benzines (82 en 110 pk) en viercilinder diesels (92 en 100 pk). Veel dorst heeft deze cactus niet, de zuinigste diesel haalt 3,1 l/100 km (82 g CO2/km). Vierwielaandrijving staat niet op het programma.  

Kosten

De hamvraag blijft natuurlijk hoeveel deze leuke Citroën kost, een antwoord dat het Franse merk voorlopig schuldig moet blijven. De Belgische importeur werkt trouwens aan enkele alternatieve oplossingen zoals een maandelijks forfait of een prijs per kilometer voor de aankoop, de brandstof, het onderhoud en de verzekering. We zijn benieuwd …

Robin Van den Bogaert

Foto’s: Manufacturer - Robin Van den Bogaert

Advertentie

Koop een Citroën C4 of vergelijkbare auto

17 990 €

2023

14 845 km

Benzine

131 pk

Automaat

130 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Boortmeerbeek - Volkswagen & Commercial Vehicles

Boortmeerbeek

date

Car-Pass

My Way

20 950 €

2024

15 220 km

Benzine

131 pk

Automaat

133 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

19 495 €

2024

11 681 km

Benzine

131 pk

Automaat

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

24 995 €

2025

10 km

Benzine

145 pk

Automaat

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

-

Citroën

E-C4 X

24 899 €

2023

22 550 km

Elektrisch

Elektrisch

136 pk

Automaat

0 g/km

date

Garage Felix

Brecht

date

Car-Pass

19 495 €

2024

14 974 km

Benzine

131 pk

Automaat

Tweedehands

date

DAB Groep

Dendermonde

date

-

19 900 €

2021

20 578 km

Elektrisch

Elektrisch

136 pk

Automaat

0 g/km

date

Garage Felix

Brecht

date

Car-Pass

26 750 €

2025

3 970 km

Hybride

136 pk

Automaat

106 g/km

date

Garage Felix

Brecht

date

-