of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Citroën électrique compact sur circuit de course avec un design moderne et innovant.","nl":"Compacte elektrische Citroën op racecircuit met een modern en innovatief ontwerp."}
{"fr":"Voitures Citroën Ami One et 2CV dans un garage moderne orange et blanc.","nl":"Citroën Ami One en 2CV auto's in een moderne oranje-witte garage."}
1/4

Citroën: komt er een kleine elektrische stadsauto als rivaal voor de Twingo?

Het Franse merk wil een nog kleinere en goedkopere auto dan de C3 terug in het gamma opnemen, maar daarvoor is één belangrijke voorwaarde nodig… en die ligt in handen van Europa.

Geschreven door Sébastien Vanhouche

12 December 2025

Advertentie

Steeds meer Europese constructeurs pleiten voor een nieuwe voertuigcategorie met een aangepast regelgevend kader om compacte elektrische auto’s betaalbaarder te maken. Na Dacia en zijn Hipster-concept (en in bredere zin de Renault-groep), is het nu de beurt aan Citroën om interesse te tonen in de zogenaamde E-Car!

Tijdens de voorstelling van het Elo-concept sprak Xavier Chardon, de huidige CEO van Citroën, uitgebreid over het belang van E-Car-modellen in een interview met Autocar. Hij ziet zo’n voertuigcategorie als een opportuniteit, zowel voor Europa als voor Citroën zelf: “Als Citroën zijn we perfect geplaatst om dit segment te betreden, op voorwaarde dat de Europese Unie ons enige speelruimte laat op het vlak van toekomstige regelgeving, wat voorlopig nog onduidelijk is. Waarom zijn wij legitieme voorstanders? Omdat het deel uitmaakt van ons DNA, en we hoeven niet ver terug te gaan in de tijd om dat te bewijzen.”

Citroën Ami One en 2CV auto's in een moderne oranje-witte garage.
Advertentie

Citroën, de koning van de betaalbare stadswagens?

Inderdaad, Citroën heeft een lange traditie van populaire kleine auto’s. Denk aan de C1 (uit productie sinds 2022), de Saxo daarvoor, en uiteraard de legendarische 2CV! Volgens Xavier Chardon zou die laatste als inspiratiebron kunnen dienen voor Citroëns toekomstige E-Car, zij het niet qua design. “De oorspronkelijke bedoeling van de 2CV, ontwikkeld door Citroën en Michelin, was om individuele mobiliteit toegankelijk te maken voor de massa, in een tijd waarin prijs allesbepalend was. In die zin kan de E-Car zich zeker laten inspireren door wat de 2CV destijds betekende.”

Citroën C1 Swiss & Me concept, compact ontwerp, rood-witte kleur, onderscheidende achterzijde.
Advertentie

Eerder een opvolger van de C1 dan van de 2CV

Hoewel het gedachtegoed van de 2CV als basis kan dienen, zal een mogelijke E-Car er visueel eerder uitzien als een opvolger van de C1. “Er zijn genoeg voorbeelden van retrodesigns die gewerkt hebben, maar ook genoeg die dat niet hebben,” aldus Chardon. De referentie blijft dus eerder de C1: “Dat was een geslaagd model. Hij was 3,4 meter lang, dus zeer compact, maar bood plaats aan vijf personen. Natuurlijk was het geen auto om van Londen naar Nice te rijden, maar wel om gemakkelijk de stad uit te raken. Hij had vijf deuren, een motor die toelaat om op de snelweg te rijden (al was dat niet zijn hoofdtaak) en die flexibiliteit willen we graag terugvinden voor een prijs onder de 15.000 euro, toch in Europa,” benadrukt de CEO van Citroën.

Futuristische Peugeot BB1 conceptauto, stedelijke uitstraling, met industriële achtergrond.
Advertentie

Komt er ook een Peugeot-tweeling?

Net zoals de C1 en Peugeot 107 destijds, zou ook deze toekomstige compacte elektrische Citroën een tweelingbroer met Peugeot-badge kunnen krijgen. In een interview met Autocar liet ook Alain Favey, de huidige baas van Peugeot, verstaan: “Als een nieuw wettelijk kader ons opnieuw toelaat om kleine stadswagens in het A-segment te bouwen zonder verlies te lijden, dan zullen we die kans zeker grijpen.” Vandaag is er, buiten de Dacia Sandero, geen enkele nieuwe auto in Europa meer te koop met een catalogusprijs onder de 15.000 euro…

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Advertentie

Koop een Citroën C1 of vergelijkbare auto

7 199 €

2018

92 424 km

Benzine

69 pk

Manueel

95 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

9 490 €

2018

27 954 km

Benzine

72 pk

Manueel

93 g/km

date

Garage Felix

Brecht

date

-

7 990 €

2017

60 084 km

Benzine

82 pk

Manueel

99 g/km

date

Garage Koeklenberg

Schoten

date

Car-Pass

10 250 €

2021

71 155 km

Benzine

71 pk

Manueel

110 g/km

date

Mullens Halen

Halen

date

Car-Pass

Spoticar

10 850 €

2021

39 937 km

Benzine

71 pk

Manueel

110 g/km

date

Mullens Halen

Halen

date

Car-Pass

Spoticar

6 990 €

2015

89 815 km

Benzine

69 pk

Manueel

115 g/km

date

DO Group Ollivier Wauthier-Braine

Wauthier-Braine

date

Car-Pass

8 450 €

2021

77 367 km

Benzine

72 pk

Manueel

Tweedehands

date

Garage Gielkens

Kinrooi

date

Car-Pass

7 450 €

2018

94 000 km

Benzine

69 pk

Manueel

Tweedehands

date

Garage Gielkens

Kinrooi

date

-


Koop een Peugeot 107 of vergelijkbare auto

6 750 €

2013

38 628 km

Benzine

68 pk

Manueel

99 g/km

date

LEPLAE

Wervik

date

Car-Pass

Spoticar