Steeds meer Europese constructeurs pleiten voor een nieuwe voertuigcategorie met een aangepast regelgevend kader om compacte elektrische auto’s betaalbaarder te maken. Na Dacia en zijn Hipster-concept (en in bredere zin de Renault-groep), is het nu de beurt aan Citroën om interesse te tonen in de zogenaamde E-Car!
Tijdens de voorstelling van het Elo-concept sprak Xavier Chardon, de huidige CEO van Citroën, uitgebreid over het belang van E-Car-modellen in een interview met Autocar. Hij ziet zo’n voertuigcategorie als een opportuniteit, zowel voor Europa als voor Citroën zelf: “Als Citroën zijn we perfect geplaatst om dit segment te betreden, op voorwaarde dat de Europese Unie ons enige speelruimte laat op het vlak van toekomstige regelgeving, wat voorlopig nog onduidelijk is. Waarom zijn wij legitieme voorstanders? Omdat het deel uitmaakt van ons DNA, en we hoeven niet ver terug te gaan in de tijd om dat te bewijzen.”

Citroën, de koning van de betaalbare stadswagens?
Inderdaad, Citroën heeft een lange traditie van populaire kleine auto’s. Denk aan de C1 (uit productie sinds 2022), de Saxo daarvoor, en uiteraard de legendarische 2CV! Volgens Xavier Chardon zou die laatste als inspiratiebron kunnen dienen voor Citroëns toekomstige E-Car, zij het niet qua design. “De oorspronkelijke bedoeling van de 2CV, ontwikkeld door Citroën en Michelin, was om individuele mobiliteit toegankelijk te maken voor de massa, in een tijd waarin prijs allesbepalend was. In die zin kan de E-Car zich zeker laten inspireren door wat de 2CV destijds betekende.”

Eerder een opvolger van de C1 dan van de 2CV
Hoewel het gedachtegoed van de 2CV als basis kan dienen, zal een mogelijke E-Car er visueel eerder uitzien als een opvolger van de C1. “Er zijn genoeg voorbeelden van retrodesigns die gewerkt hebben, maar ook genoeg die dat niet hebben,” aldus Chardon. De referentie blijft dus eerder de C1: “Dat was een geslaagd model. Hij was 3,4 meter lang, dus zeer compact, maar bood plaats aan vijf personen. Natuurlijk was het geen auto om van Londen naar Nice te rijden, maar wel om gemakkelijk de stad uit te raken. Hij had vijf deuren, een motor die toelaat om op de snelweg te rijden (al was dat niet zijn hoofdtaak) en die flexibiliteit willen we graag terugvinden voor een prijs onder de 15.000 euro, toch in Europa,” benadrukt de CEO van Citroën.

Komt er ook een Peugeot-tweeling?
Net zoals de C1 en Peugeot 107 destijds, zou ook deze toekomstige compacte elektrische Citroën een tweelingbroer met Peugeot-badge kunnen krijgen. In een interview met Autocar liet ook Alain Favey, de huidige baas van Peugeot, verstaan: “Als een nieuw wettelijk kader ons opnieuw toelaat om kleine stadswagens in het A-segment te bouwen zonder verlies te lijden, dan zullen we die kans zeker grijpen.” Vandaag is er, buiten de Dacia Sandero, geen enkele nieuwe auto in Europa meer te koop met een catalogusprijs onder de 15.000 euro…
















