De Cupra Formentor VZ5 was in 2021/2022 het eerste niet-Audi model binnen de VW-groep dat recht had op de iconische 2.5 TFSI vijfcilinder turbo van Audi. Een lijstje waar de Volkswagen Golf R binnenkort ook deel van zou kunnen uitmaken… Maar in afwachting daarvan heeft Cupra nu aangekondigd dat de Formentor facelift, die sinds 2024 op de markt is, ook weer een VZ5-versie krijgt! Maar je zal snel moeten zijn, want Cupra bouwt er maar 4.000 van…
Uiterlijk is de Cupra Formentor VZ5 2026 weer helemaal mee met de rest van het gamma. Hij krijgt de nieuwe, driehoekige lichtsignatuur voor- en achteraan en de aangepaste bumpers van de rest van het gamma. Maar hij onderscheidt zich wel met zijn verbrede wielkasten, zijn specifieke 20-inch velgen en de gestapelde, koperkleurige uitlaatpijpen van het oude model. Moest je nog twijfelen, dan kan je ook letten op het VZ5-logo in de voorsplitter en op de kofferklep om zeker te zijn over welke versie je voor je hebt staan.

Nog steeds 390 pk, maar met meer “emotie”
Onder de motorkap verandert er echter niets ten opzichte van het pre-faceliftmodel van de Cupra Formentor VZ5. Daar zit nog steeds de 2.5 TFSI, in deze versie 390 pk en 480 Nm sterk. Hij wordt standaard gekoppeld aan een zeventraps DSG-automaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving met actieve koppelverdeling. De motor en versnellingsbak zijn wel “opnieuw gekalibreerd voor een nog emotionelere ervaring”, wat dat ook mag betekenen. De sprint van 0-100 km/u zou in ieder geval nog steeds 4,2 seconden moeten duren, met een begrensde topsnelheid van 250 km/u.

4.000 exemplaren voor meer dan 60.000 euro?
De vernieuwde Cupra Formentor VZ5 gaat begin 2026 in productie in Barcelona, maar heel lang zal hij er niet meer van de band rollen. Het Spaanse merk heeft namelijk aangekondigd dat er maar 4.000 exemplaren worden geproduceerd. Dat zijn er nog minder dan de pre-facelift, waarvan er 7.000 exemplaren zijn. Bovendien zal de Formentor VZ5 2026 ook met het stuur rechts op de markt komen, om het Verenigd Koninkrijk en Australië te kunnen bedienen. Je zal je dus moeten haasten, ondanks een prijs van vermoedelijk meer dan 60.000 euro…