Pierre-Benoit Sepulchre

8 MRT 2021

Deze Bentley S2 Continental uit 1961 verbruikt geen druppel benzine

We leggen uit hoe dat komt.

20210308143100bentley-continental-electrique.jpg

Het Britse Lunaz heeft van retrofits een specialiteit gemaakt. Ter herinnering: deze techniek bestaat erin dat bijna om het even welke auto met een verbrandingsmotor kan worden omgebouwd naar een puur elektrische wagen.

Lunaz, dat gekend staat om zijn serieuze werk, gaat geen uitdaging uit de weg. Als bewijs heeft het een van de meest prestigieuze berlines van de jaren ’60 onder handen genomen: de magnifieke Bentley S2 Continental Flying Spur. Dit exemplaar, dat in 1961 van de band liep, werd oorspronkelijk aangedreven door een V8 van 6,2 liter, die uiteraard een flinke slok lust. De Britse ingenieurs hebben die achtcilinder verwijderd en hem vervangen door een elektromotor die door een batterij van 80 kWh wordt gevoed. Op die manier haalt de auto een rijbereik van zo’n 400 kilometer in combinatie met opmerkelijke prestaties, zoals een sprint van 0 naar 100 km/u in 5 seconden.

20210308143100bentley-continental-electrique(1).jpg

Lunaz heeft zich trouwens niet beperkt tot aanpassingen aan de aandrijflijn van de Britse schone. Ook de ophanging en de remmen zijn onder handen genomen, net zoals de stuurbekrachtiging. Verder zijn ook een paar esthetische aanpassingen doorgevoerd, zoals aan de verlichting, maar zonder de tijdloze stijl van het oorspronkelijke model geweld aan te doen. Als kers op de taart is een klimaatregeling geïnstalleerd, net zoals een interactief scherm op het dashboard.
20210308143101bentley-continental-electrique(2).jpg

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Advertentie
Advertentie
Advertentie