Pierre-Benoit Sepulchre

2 JUL 2020

Dit is de biturbo V6 die in de Maserati MC20 zal zitten

Het blok erft heel technologieën die gebruikt worden in de Formule 1

In september is het zover, dan onthult het Italiaanse Maserati zijn nieuwste speeltje: de MC20, een supercar met middenmotor die zelfs constructeurs als Mclaren, Ferrari en andere Lamborghini’s naar de kroon zou moeten kunnen steken.

Donderdag gaf het merk met de drietand de eerst details vrij over de motor die deze nieuwe bolide zal aandrijven. Het blok, dat Nettuno (Neptunus) gedoopt werd, telt geen acht cilinders zoals we zouden verwachten, maar wel 6, opgesteld in een V van 90 graden. De motor werd door Maserati zelf ontwikkeld en heeft een longinhoud van drie liter, beademd door twee turbo’s. Daarmee levert hij een stevige 630 pk en een maximumkoppel van 730 Nm! Een hybride-behandeling werd niet voorzien door de ingenieurs in Modena.

Van de paddock naar uw garage

Wat de technologie betreft, kozen de ingenieurs voor oplossingen die rechtstreeks van de Formule 1 zijn afgeleid, te beginnen met een pre-verbrandingskamer die een plaats krijgt tussen de centrale elektrode (bougie) en de hoofdverbrandingskamer. Een zijdelingse bougie zorgt voor de optimale en gelijkmatige verbranding van de brandstof wanneer de motor draait aan een toerental waarbij de tussenkomst van de pre-verbrandingskamer niet nodig is.

Nog een bijzonder kenmerk: een laag zwaartepunt wordt mogelijk gemaakt door een carter met droge smering. Een technische keuze die tegenwoordig vaak terug te vinden is in sportwagens.

Maserati geeft in zijn persbericht nog mee dat de toekomstige MC20 ervoor zal zorgen dat het merk opnieuw kan aanknopen met zijn racegeschiedenis. Een veelbelovende aankondiging!

Advertentie
Advertentie
Advertentie