Bert Troubleyn

14 JUL 2020

Ford onthult Defender‑rivaal Bronco/Bronco Sport

De wereld voelt duidelijk iets voor nostalgisch ontworpen offroaders.

20200714085830bronco2dr4dr01.jpg

Na de Mercedes G-Klasse, de Land Rover Defender en de Jeep Wrangler begint ook de Ford Bronco aan een nieuwe generatie. Bij ons is de Bronco een nobele onbekende, maar in de Verenigde Staten is hij een bijna even groot icoon als de Defender hier bij ons. Vandaag onthult Ford een nieuwe generatie.

20200714085835broncovintage01.jpg

De nieuwe Bronco verwijst heel duidelijk naar zijn voorganger, maar is tegelijk modern genoeg om bij de hedendaagse tijdsgeest aan te sluiten. Hij is er naar keuze met twee of vier deuren, en om dat hij op een ladderchassis staat (dat van de pick-up Ranger), kunnen de deuren, het dak en de voorruit eenvoudig worden verwijderd..

20200714085831bronco2drfeatures01.jpg

7 of 10 versnellingen

De Bronco is verkrijgbaar met twee turbomotoren. De instapversie gebruikt de 2.3-viercilinder uit de Mustang en de Focus RS, maar dan met ‘slechts’ 270 pk 420 Nm. Standaard is hij gekoppeld aan een manuele zevenversnellingsbak van Getrag, waarbij de eerste verhouding een extra korte terreinversnelling is. Als optie is bovendien nog een reductiebak verkrijgbaar, waardoor alle versnellingen sterk inkorten.

20200714085835bronco2drinterior01.jpg

Een andere optie is een tientrapsautomaat (ook verkrijgbaar met reductie), die standaard is op de tweede motor, de 2.7-V6 (310 pk, 540 Nm). De Bronco is een echte offroader, met een maximale waaddiepte van 84 centimeter, een bodemvrijheid die afhankelijk van de banden varieert van 21 tot 29,5 centimeter en zeer interessante terreinhoeken.

20200714085831bronco2drfeatures07.jpg

Naast elektronisch vergrendelbare differentiëlen voor- en achteraan kunnen ook de antirolstangen van de Bronco worden losgekoppeld om de wieluitslagen in het terrein te vergroten. Tot slot heeft Ford nog een grappige vondst geïntegreerd onder de naam “Trail Turn Assist”: op een ondergrond met weinig grip kan de auto zo extreem kort afdraaien door het binnenste achterwiel met de remmen sterk te vertragen.

Bronco Sport

20200714085832broncosportexterior02.jpg

Tegelijk onthult Ford de Bronco Sport. Die ziet er iets braver uit dan de gewone Bronco en is ook iets compacter: hij is er enkel als vijfdeurs en is dan even lang als de driedeurs Bronco. De Bronco Sport is een SUV met een zelfdragend koetswerk en een onafhankelijke wielophanging rondom, een rivaal voor bijvoorbeeld de Jeep Cherokee of de Land Rover Discovery Sport. Hij weegt een pak minder en is daarom ook uitgerust met kleinere motoren. De instapversie is een 1.5 EcoBoost-driecilinder met 181 pk en 257 Nm, een trapje hoger staat een 2.0 Ecoboost-viercilinder met 245 pk en 370 Nm.

20200714085833broncosportexterior05.jpg
20200714085834broncosportinterior02.jpg

Beide motoren liggen overdwars in de neus en drijven de vier wielen aan via een achttrapsautomaat. Hoewel de Sport meer een SUV dan een echte offroader is, heeft Ford hem toch de nodige aandacht gegeven in het terrein, met onder meer een extra krachtige transmissiekoeling zodat de boel niet oververhit bij zwaar terreinwerk. Het dak van de Bronco Sport is voorzien op een daktent voor wie graag gaat kamperen en in de kofferklep is een kroontjeswipper geïntegreerd.

20200714085833broncosportexterior15.jpg
20200714085834broncosportexterior18.jpg

Niet voor Europa

Wie deze retro-offroaders wel kan smaken, zal echter naar de VS of Canada moeten verhuizen. Voorlopig heeft Ford namelijk geen plannen om de Bronco of de Bronco Sport naar Europa uit te voeren.

20200714085831broncofamily02.jpg
Advertentie
Advertentie
Advertentie