François Piette

4 AUG 2010

Hyundai i20: opgefrist

Van een facelift kun je hier niet echt spreken. Behalve de extra richtingaanwijzers in de spiegels vanaf de Lounge-versie verandert er immers niets. Het toppunt van subtiliteit. Maar onder de motorkap gaan de ingrepen veel dieper, met sprekende resultaten.

Schoner

De motoren worden veel schoner en beantwoorden aan de Euro 5-normen. Naargelang de versie daalt de CO2-uitstoot met 5 tot 11 g/km. Een mooie prestatie. De dieselversies zakken bovendien onder de grens van 115 g/km, waardoor die recht hebben op de overheidskorting op de aankoop van drie procent. Bovendien worden ze standaard uitgerust met een partikelfilter.

De 1.4 CRDi met 90 pk is nu ook voorzien van een zesbak en stoot nog maar 109 g CO2/km uit. Dankzij een schakelindicator op het instrumentenbord kun je hem extra zuinig rijden.

Uitrusting

Omdat Hyundai de motor beter inkapselt, daalt het geluidsniveau. Vanaf de Lounge-versie hou je dankzij de standaard airco altijd het hoofd koel, terwijl de instrumenten nu blauw kleuren tegenover rood voordien.

Op de schop

De 1.6 CRDi-versie werd net als de Style-versie uit het gamma geschrapt. Het i20-gamma wordt dus niet alleen schoner, maar ook wat kleiner.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie