François Piette

27 JUN 2011

Alle ingrediënten voor succes

Vergeet de saaie Sonata en gooi al jouw vooroordelen over de Zuid-Koreaanse topmodellen overboord want Hyundai meet zich een compleet nieuw imago aan. De i40 is een antwoord op de gevestigde orde van gezinswagens zoals de Peugeot 508, Volkswagen Passat en andere Opel Insignia's.

Waarom een break?

De traditie wil dat een constructeur eerst de berline voorstelt en dan een breakversie afleidt. Hyundai kent dat ritueel niet. En dat is zeker geen slechte zaak, want breaks zijn in onze contreien tegenwoordig populairder dan berlines. Dat verklaart waarom de breakversie van de i40 eerst komt. De liefhebbers van sedans mogen op hun beide oren slapen, want zo'n model is ook gepland en volgt eind dit jaar al.

Helemaal nieuw

Wij zijn moeilijke jongens, dat blijkt uit verschillende marktstudies. Europeanen zijn moeilijk tevreden te stellen en wellicht de meest veeleisende klanten. Hyundai is deze keer erg minutieus geweest om te bewijzen dat niet alleen de Duitsers op onze wensen kunnen inspelen. Deze i40 is gebouwd om bij ons in de smaak te vallen. Dat zie je aan de hoogwaardige kwaliteitsindruk, het dynamische onderstel en de verleidelijke lijn van het geheel.

CO2-record

Hyundai verkondigt trots dat de 1.7 CRDi met 115 pk de CO2-uitstoot beperkt tot 113 g/km, een zeer overtuigend argument en erg verleidelijk voor de fleetklanten die veel belang hechten aan de fiscale aftrekbaarheid. En natuurlijk zullen particulieren niet ongevoelig zijn voor de drie procent overheidskorting op de aankoopprijs.

Hoogwaardige uitrusting

Zoals gewoonlijk doet de uitrusting van Hyundai de Duitse concurrentie met karige standaardversies en lange optielijsten verbleken. We vermelden onder meer de parkeer- en rijstrookassistent, Bluetooth-verbinding, navigatie met achteruitrijcamera, de elektrische parkeerrem, verwarmde zetels voor alle passagiers, geventileerde zetels vooraan, een instelbare rugleuning achteraan, een verwarmd stuur, instrumenten met lcd-scherm en xenonlampen. Wat het onderstel betreft, ontbreekt er niets: ABS, ESP, vertrephulp op hellingen, stabiliteitscontrole, remhulp en negen airbags, waarvan één voor de knieën van de bestuurder.

Motoren op maat

Het doel van Hyundai is niet om op te vallen, maar om te verkopen. Lees: onder de motorkap vind je geen V6 of geblazen viercilinder. Het motorengamma is heel beperkt, maar voldoet wel: een 1.7 CRDi met 115 en 137 pk als diesel en een 1.6 GDI met 135 pk of 2.0 GDI met 177 pk als benzine.

Topafwerking

De inspanningen hebben hun vruchten afgeworpen. We zijn echt verbaasd over de kwaliteit van de afwerking in het interieur: overal mooie, zachte kunststoffen, een verzorgde assemblage, een modern voorkomen, ... Het lijdt geen twijfel dat deze Hyundai in Duitsland ontworpen werd. Grotere bestuurders zullen wel moeite hebben om een goede rijpositie te vinden. Dat is de schuld van het zonnedak dat het hoofd scheert en de stuurkolom die het rechterbeen hindert als je remt. Achterin is er geen probleem en kunnen zelfs adolescenten uit het basketteam plaatsnemen. En als ze graag wat rommel willen meenemen, is er genoeg ruimte in de koffer.

Op de weg

Het onderstel is gezond en evenwichtig, de stuurbekrachtiging consistent en de ophanging hard maar goed afgesteld om het koetswerk onder controle te houden. De balans qua sportiviteit is dus positief. De toppers van de categorie (Laguna, 508, ...) zal hij niet bedreigen, maar de i40 geeft zijn bestuurder wel een zeker gevoel. En dat is toch het belangrijkste. We betreuren alleen het beperkte zicht ¾ achteruit. Voorts rijdt de i40 als een trein.

We grepen het stuur van de 1.7 CRDi (135 pk) met manuele en automatische versnellingsbak. Vergeet de manuele bak, die stroef werkt en de het gebrek aan motorkracht onderin verergert. Kies voor de automaat. Koppig als je bent, zul je wellicht mijn advies niet volgen. De verkoopverwachting luidt dat maar vijf procent van de i40 diesels met een automaat uitgerust wordt. De motor is onderin vrij zwak maar dan wordt hij wakker. En hij is altijd stil.

De 2.0 benzine is soepel, voldoende vinnig en opnieuw heel stil. Vaak zal deze motor niet verkocht worden want in België rijdt 90 procent van de auto's in deze klasse op diesel.

De portefeuille

26.499 euro, dat bedrag moet je storten voor een i40 Wagon 1.7 CRDi 115 pk Lounge. Hoge prijzen voor een Hyundai, maar nog altijd gunstig tegenover de concurrentie. Alleen de Skoda Superb is qua prijs nog straffere kost. Maar de Hyundai biedt ook nog een garantie van vijf jaar, inclusief pechbijstand.

Advertentie
Advertentie
Advertentie