Bruno Wouters

6 OKT 2010

Intermot 2010: BMW aan de macht!

Buiten BMW Motorrad gerekend was er maar weinig nieuw te zien in Keulen. BMW heeft er zijn nieuwe K 1600 zes cilinder voorgesteld, en deed dat met succes. Gelukig gingen ze niet de weg op overdreven van de Goldwing of de vroegere K 1200 LT die monsterlijk groot zijn. Onze 4500 km lange trip met de K1300GT door Europa had ons ook al kunnen overtuigen. Naast BMW stond er nog een tweede Duitse zescilinder, die van Horex, de toekomst zal uitmaken hoe succesvol hij zal worden.

Engeland

We keken er naar uit om bij Triumph kennis te kunnen maken met de Tiger 800, maar dat zal eerder voor Milaan zijn. Toch stond er nieuwe Speed Triple, met een nieuw chassis, nieuwe look en uitrusting (ABS). De Speed blijft echter trouw aan zijn verleden en is meteen herkenbaar als een Speed. Verder waren er een aantal nieuwe kleuren, een Speedmaster tandem, een nieuwe America en een Thunderbird Storm met een 1700cc motor.

Italië

In tegenstelling tot de vorige jaren waren ook de Italiaanse merken aanwezig, ook al vielen ze op door de afwezigheid van hun nieuwe aangekondigde modellen. Bij Ducati merkten we enkele discrete evoluties op zoals enkele mechanische wijzigingen, een uitgebreide elektronische uitrusting, een nieuwe ergonomie voor meer comfort en ze nog aantrekkelijker te maken. Piaggio was goed vertegenwoordigt met hun Vespa's, maar ook Guzzi en Aprillia, met onder andere de Superbike wereldkampioen, de RSV4 van Biaggi. Ze hebben trouwens van de gelegenheid gebruik gemaakt om de "Biaggi Replica" voor te stellen met racekleuren. De productie van Moto Guzzi V7 Racer zal ook opgestart worden, en gaat wat marktaandeel proberen af te snoepen van de Triumph Thruxton. De Aprillia Dorsoduro 1200 moet de strijd aangaan met de Ducati Hypermotard met een nieuwe watergekoelde 90° V-Twin met vier kleppen. Een knappe machine dat over de nodige argumenten beschikt.

Oostenrijk

Met KTM en de Duke 125 blijven we nog even in Europa. Die Duke is trouwens een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van het merk. Dit is een 125 voor iedereen die een B rijbewijs heeft, maar het blijft een rasechte Duke, en hij zal aan een schappelijkers prijs dan de rest van hun gamma aangeboden worden.

Japan

Bij de Japanners was het bij Honda heel kalm, zij gaan hun nieuwigheden (waaronder de vervanger van de Varadero) in Milaan voorstellen. Yamaha was al even discreet als Honda, maar stelde wel een ABS systeem voor voor de Ténéré. Suzuki laat met een beproefd concept de GSX-R 600 en 750 evolueren: hier en daar discrete wijzigingen, minder kilo's en meer vermogen. De GSR 750 komt op de markt om, te proberen, de leiderspositie van de Kawasaki 750 over te nemen. Kawasaki bracht naar Keulen trouwens de ZX-10R mee om het een en ander recht te zetten sinds de BMW S1000RR op de markt kwam. Met de W650 in 800CC versie gaat Kawasaki de "Back to the past" toer op, en tot slot geven we mee dat de Z1000 nu ook in SX versie verkrijgbaar is.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie