of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

1/5

Jaguar overweegt drastische koerswijziging voor XE en XF

Jaguars berlines (en break) XE en XF zijn tegenvallers qua verkoopcijfers. Het merk overweegt daarom een totaal andere aanpak voor de opvolgers.

Geschreven door Bert Troubleyn

22 Juni 2020

Advertentie

De (krimpende) automarkt kiest steeds meer voor SUV’s en cross-overs, ten nadele van de traditionele berlines. Dat doet Jaguar pijn, want het merk heeft veel geld en energie gestoken in het specifieke platform van de berlines XE (formaat BMW 3-Reeks) en XF (formaat BMW 5-Reeks, ook verkrijgbaar als break), en die verkopen niet goed genoeg. Daarom is het merk diep aan het nadenken hoe het de aflossing van beide modellen gaat aanpakken. Het Britse magazine Autocar sprak met een paar insiders van het merk en meldt dat op dit moment meerdere pistes parallel worden bestudeerd. Een mogelijkheid is dat de twee modellen worden vervangen door één vijfdeursauto, die vrij compact zou zijn en heel sterk zou inzetten op een laag verbruik. De look van die auto zou wat doen denken aan die van de concept RD-6 uit 2003. Een andere optie is dat de XE wordt vervangen door een hatchback à la Audi A3, BMW 1 en Mercedes A, terwijl de XF dan zou worden afgeleid van het nieuwe MLA-platform van de toekomstige grote limousine XJ. Dat platform is geschikt voor zowel klassieke aandrijflijnen als voor volledig elektrische versies en is dus meer toekomstbestendig.

Dwars

Daarnaast moeten Jaguar en zustermerk Land Rover ook op zoek naar een nieuw platform voor modellen met dwars ingeplante motor, want de huidige basis (Jaguar E-Pace, Land Rover Discovery Sport, Range Rover Evoque) komt op leeftijd. In plaats van een nieuw platform te ontwikkelen, hoopt de groep een samenwerking met een grotere constructeur te kunnen bewerkstelligen. Aangezien JLR al motoren deelt met BMW, zou het platform van Mini en de BMW’s 1- en 2-Reeks goed van pas komen.

Covid-19 en Euro 7

Sowieso zijn het zware tijden voor kleine constructeurs als JLR. Door de stilstand van de wereldeconomie als gevolg van Covid-19 zijn de verkoopcijfers drastisch gedaald (-26 procent voor Land Rover in het eerste trimester van 2020, -42,6 procent voor Jaguar) terwijl de groep al een matig 2019 achter de rug had (-10 procent). Tegelijk worden in 2026 de nieuwe Euro 7-uitstootnormen ingevoerd en die zouden zelfs de rijkste autoconstructeurs hard kunnen treffen. Voor een piepkleine groep als JLR (161.000 verkopen wereldwijd in 2019) kunnen de verkeerde strategische beslissingen dus dodelijk zijn…
Bert
							Troubleyn

Bert Troubleyn

Bron: Autocar

Advertentie

Koop een Jaguar XE of vergelijkbare auto

23 990 €

2018

17 785 km

Benzine

200 pk

Automaat

0 g/km

date

Bravoauto Antwerpen

Wijnegem

date

Car-Pass

29 990 €

2021

71 310 km

Diesel

204 pk

Automaat

138 g/km

date

Jaguar Land Rover Liège

Barchon

date

Car-Pass

Jaguar Approved

23 990 €

Nieuw Nieuw

2020

98 242 km

Benzine

200 pk

Automaat

165 g/km

date

Jaguar Land Rover Liège

Barchon

date

-

Jaguar Approved

21 490 €

2020

90 095 km

Diesel

179 pk

Automaat

130 g/km

date

Jaguar Land Rover Liège

Barchon

date

-

Jaguar Approved

15 990 €

2019

97 379 km

Diesel

161 pk

Automaat

0 g/km

date

Automaz24 Naninne - Car Center

Naninne

date

Car-Pass

23 825 €

2019

70 233 km

Benzine

200 pk

Automaat

Tweedehands

date

Vanderborght Boortmeerbeek

Boortmeerbeek

date

Car-Pass

34 890 €

2023

23 790 km

Benzine

250 pk

Automaat

187 g/km

date

Vanderborght Rotselaar

Rotselaar

date

Car-Pass

31 900 €

2023

40 039 km

Diesel

200 pk

Automaat

113 g/km

date

Jaguar Land Rover Namur

Namur (Erpent)

date

-

Jaguar Approved