PUBLICITÉ
PUBLICITÉ

De 'tweede' generatie Mercedes G-Klasse werd in 2018 gelanceerd en krijgt vandaag een kleine facelift. Inderdaad, hoewel de Geländewagen reeds in 1979 op de markt kwam, is dit nog maar zijn tweede volwaardige generatie. En hoewel de verschillen maar moeilijk te zien zijn, heeft het model wel degelijk een facelift gekregen...

Meest aerodynamische Mercedes G-Klasse ooit

Aan de buitenkant, naast een nieuwe grille met vier lamellen in plaats van drie, krijgt de voorbumper een iets ronder design en lichtjes hertekende luchthappers. De A-stijlen en het dak zijn dan weer aangepast om het geluidscomfort aan boord te verbeteren, net als de... stroomlijn van het model! Hoewel het nog steeds een zeecontainer is, is modeljaar 2024 wel de meest gladde G-Klasse tot nu toe. Al is 'gestroomlijnd' misschien nog wel een stap te ver...



'Transparante' motorkap

Aan boord zijn de evoluties nog subtieler dan aan de buitenkant, met uitzondering van het stuurwiel, dat wel volledig nieuw is. Nog een verbetering: het dubbele schermpaneel van 12,3 inch draait nu op de nieuwste generatie van het MBUX-infotainmentsysteem van Mercedes, en krijgt nu ook een Offroad Cockpit. Zoals zijn naam aangeeft, maakt die laatste het nog gemakkelijker om buiten de gebaande paden te treden, met zelfs een 'transparante motorkap' waarmee je kan zien wat er onder de voorzijde van de wagen ligt van obstakels!

Nog meer op zijn gemak in het terrein

Mercedes herinnert ons er met deze facelift nog eens aan hoe indrukwekkend de G-Klasse is in het terrein. De Duitse terreinwagen staat nog steeds op een ladderchassis, met drie vergrendelbare differentiëlen en een korte overbrenging, een bodemvrijheid van 24 cm en aan- en afloophoeken van respectievelijk 31° en 30°. Je kan zelfs door 70 cm diepe plassen waden. Een kleine nieuwigheid op dit vlak is dat de facelift voortaan standaard is uitgerust met adaptieve dempers, en dat op alle motorisaties van de G-Klasse.



Geëlektrificeerde motoren, binnenkort elektrisch

Onder de motorkap is het grote verschil dat er nu een milde hybridisering aanwezig is op alle drie de verbrandingsmotoren van de G-Klasse. Op diesel ontwikkelt de zes-in-lijn van de G 450 d voortaan 270 kW (367 pk) en 750 Nm aan koppel. De G 500 op benzine ruilt zijn V8 in voor een 3 liter-zescilinder met turbo, die met 330 kW (449 pk) en 560 Nm echter niets tekort komt. Tenslotte behoudt de Mercedes-AMG G 63 wel nog zijn 4-liter biturbo-V8 van 430 kW (585 pk) en 850 Nm koppel!



Al deze motorisaties worden standaard gekoppeld aan een 9-trapsautomaat en kunnen, dankzij hun milde hybridisering, genieten van een boost van 15 kW (20 pk) en 200 Nm gedurende 10 seconden. Het resultaat is dat de AMG G 63 nog maar 4,3 seconden nodig heeft om 100 km/u te bereiken, terwijl zijn topsnelheid 240 km/u bedraagt als je hem uitrust met het AMG Performance Pack. Het is ook de enige variant van de Duitse terreinwagen die kan genieten van de optionele hydraulische ophanging die het overhellen in de bochten kan tegengaan, met ook een beter comfort in een rechte lijn en betere terreincapaciteiten. Maar dit is nog niet alles, want Mercedes zegt ook dat "de eerste volledig elektrische variant van de G-Klasse later het modelgamma komt aanvullen". Wordt vervolgd...