Nissan introduceerde de Leaf in 2010 en verkocht sindsdien 700.000 exemplaren over twee generaties heen. Het is het model waarmee Nissan al vroeg een hoop ervaring opdeed met het ontwikkelen van 100% elektrische wagens. Maar de Japanners slaagden er niet in die voorsprong vast te houden. Sterker nog, de Ariya SUV, het andere elektrische model van het merk dat pas veel later volgde, kon niet de verhoopte resultaten neerzetten, onder andere door zijn initieel hoge prijs.
Het Japanse merk verkeert nu in crisis en moet alle zeilen bijzetten… Het is zelfs zo erg dat het overweegt zijn iconische hoofdkwartier in Yokohama te verkopen om zo 700 miljoen dollar op te halen. Kortom: er heerst paniek en we mogen dus stellen dat de nieuwe generatie Leaf zware verwachtingen zal moeten waarmaken.
Van hatchback naar cross-over SUV
Maar goed, over de auto dan! De Nissan Leaf laat het hatchbackprofiel van de vorige generaties achter zich en wordt een cross-over SUV, niet toevallig hét meest geliefde modeltype van het moment. Richard Candler, Vice President en verantwoordelijk voor de globale productstrategie, vertelde in een filmpje wat meer details over de toekomstige Nissan Leaf. De wagen moet een geloofwaardig alternatief zijn voor een auto met verbrandingsmotor en om dat te realiseren hebben ze extra aandacht besteed aan drie elementen.



Duidelijke prioriteiten voor een gebruiksvriendelijke gezins-SUV
Ten eerste de balans tussen emotionele en rationele noden: natuurlijk moet de Leaf er aantrekkelijk uitzien voor gezinnen, maar tegelijk werd de aerodynamica op de eerste plaats gezet bij het design. Puntje twee is namelijk dat je met de Leaf 300 tot 500 km moet kunnen afleggen op lange trajecten voor het tijd is voor een volgende laadstop. De Nissan Leaf is daarom weer wat gladder dan tevoren, met een waarde van 0,25 Cd tegenover 0,28 Cd voor het vorige model. Het derde en laatste aandachtspunt is het gemakkelijk en snel kunnen laden. Een gemiddelde tankstop duurt vandaag volgens Nissans berekeningen 14 minuten en in die tijd zal de nieuwe Leaf meer dan 250 km kunnen bijladen.
Dat zijn zowat alle technische details die we voorlopig mogen weten, maar van eerdere communicatie hebben we onthouden dat Nissan streeft naar een WLTP-range van 600 km voor de nieuwe Leaf. De Nissan Leaf wordt gebouwd op het AmpR Medium-platform (vroeger “CMF-EV”), dat hij onder andere deelt met de grotere Nissan Ariya, de Renault Megane en Scenic E-Tech en de Alpine A390.
We kregen ook voor het eerst een glimp te zien van het interieur. Op de nieuwe beelden toont Nissan een panoramisch dak dat elektrochromatisch verduisterd kan worden. Zo creëert Nissan meer hoofdruimte voor de passagiers achteraan, omdat die techniek een oprolbare afdekking overbodig maakt. Helaas is dat meteen ook alles wat we te zien krijgen…
Het is dus uitkijken naar de officiële release later deze maand voor meer details over het nieuwe model. Hopelijk kan deze Leaf - samen met de nieuwe Micra en de toekomstige elektrische Juke - Nissan weer wat meer financiële ademruimte geven.