Jean-Francois Christiaens

10 SEP 2019

Officieel: dit is de Land Rover Defender voor het derde millennium

De Defender was verplicht op pensioen gestuurd door milieu- en veiligheidsnormen, maar vandaag herleeft hij. De nieuwkomer is op alle vlak oneindig veel moderner dan zijn archaïsche voorganger.

20190910102157defender.jpg

Naar deze wedergeboorte werd in de autowereld al lang uitgekeken: de iets meer dan drie jaar geleden verdwenen Land Rover Defender, genekt door strenge milieu- en veiligheidsnormen, keert eindelijk terug. De groep Jaguar Land Rover heeft van de lange pauze gebruik gemaakt om zijn offroader grondig te herzien, zodat hij vandaag veel moderner is dan zijn voorvader.

20190910102412defender.jpg

3 of 5 deuren

Uiterlijk behoudt de nieuwkomer toch de algemene, doosvormige uitstraling en een paar details van zijn voorganger. Toch is hij heel wat ‘gladder’, waardoor zijn luchtweerstandscoëfficiënt beperkt blijft tot 0,38. De nieuwe Defender is er in twee koetswerkversies: 90, met drie deuren, en 110, met vijf deuren. De eerste heeft een wielbasis van 2,59 meter, de tweede van 3,02 meter.

20190910102055defender.jpg

5, 6 of 7 zitplaatsen

De Defender 90 is een zeszitter, de Defender 110 verwelkomt 5, 6 of 5+2 passagiers, waarbij die laatste twee klapstoeltjes in de koffer kan verwelkomen. In het interieur is de revolutionaire ommezwaai in vergelijking met de vorige Defender onmiskenbaar. Hij is namelijk uitgerust met alle moderne uitrusting van het derde millennium. Land Rover voorziet ook een heel accessoiregamma waarmee avonturiers op alle gemak in de natuur kunnen gaan leven, van een elektrische lier met afstandsbediening tot een daktent, waterdichte en opblaasbare luifels, een sleephaak en dakrails.

20190910102102landroverdefender.jpg

20190910102101landroverdefender.jpg
20190910102252defender.jpg

Milde hybride

Onder de motorkap liggen op dit moment vier motoren. Het benzinegamma bestaat uit de P300-viercilinder en de P400-zescilinder met milde hybridisering. Alternatief zijn er twee viercilinderdiesels, de D200 en de D240. Uiteraard is een permanente vierwielaandrijving altijd standaard, met als optie een actieve elektronische vergrendeling voor het middendifferentieel.

20190910102102defender.jpg

Alleskunner

Land Rover belooft dat zijn nieuwe Defender nog steeds tegen alle situaties opgewassen blijft. Zijn nieuwe koetswerkarchitectuur geeft hem een bodemvrijheid van 29,1 centimeter, een aanloop-, overschrijdings- en afloophoek van respectievelijk 38, 28 en 40 graden (Defender 110) en een maximale waaddiepte van 90 centimeter. De nieuwe Defender heeft verder een maximaal laadvermogen van 900 kilo, verdraagt een statische dakbelasting van 168 kilo en biedt een sleepvermogen van 3,5 ton.

20190910102233defender.jpg

50.800 euro

De nieuwe Defender kost minstens 50.800 euro in België voor de 90 en 56.800 euro voor de 110.
Advertentie
Advertentie
Advertentie