François Piette

20 AUG 2015

Een koopje? Zo veel kost een Honda NSX

De presentatie van de nieuwe Honda NSX nadert. Deze hybride supercar met meer dan 550 pk zoals de Europese referenties van Ferrari en Porsche uitdagen, net zoals de eerste NSX. Vandaag is dat, net als in zijn tijd, een goede investering. En niet alleen op financieel vlak.

De NSX werd voorgesteld op het salon van Chicago in 1989 en zorgde meteen voor sensatie. De echte verrassing kwam pas bij de eerste tests van de pers in 1990. De kleine Japanse constructeur Honda deed de concurrentie op slag verouderen. De Ferrari 348, Porsche 911, Corvette en andere Lotus Esprits werden overtroffen door deze Japanse sportwagen.

Zeer hoogwaardige techniek

Bij de ontwikkeling van de NSX liet Honda niets aan het toeval over. Zelfs de grote Ayrton Senna droeg zijn steentje bij om het chassis af te stellen. Die extreme aandacht voor details vind je ook in de materialen en gebruikte technieken: een ophanging met lichtmetalen dubbele driehoeken, een motor met hoog rendement, titanium drijfstangen enzovoort. Het resultaat was nooit gezien: de NSX wordt beschouwd als één van de beste GT’s van de twintigste eeuw.

De drieliter V6 ontwikkelde in eerste instantie 274 pk bij 7.300 tr/min (255 pk met automaat). Dat vermogen steeg tot 280 pk in 1997 met de komst van de ‘fase II’ met grotere 3,2 liter. De automaat telde voortaan zes in plaats van vijf versnellingen. De prestaties maakten indruk: minder dan zes seconden van 0 tot 100 km/u en 270 km/u topsnelheid. Meer nog dan de resultaten tegen de chronometer, wisten de kwaliteit van het weggedrag en het comfort van een berline de klanten te verleiden. Honda had geen enkel compromis gesloten.

Hoeveel?

Ondanks een minder prestigieus merk dan zijn rivalen, daalde de NSX nooit sterk in waarde. Tussen 1990 en 2005 werden 19.000 exemplaren gebouwd. In Europa bleef hij zeldzaam, want hij kostte te veel. Dat verklaart deels waarom hij nog zoveel waard is. Liefhebbers vallen vandaag meer dan ooit voor de NSX en wie het geluk heeft om er eentje te hebben in zijn garage wil die meestal ook behouden. De NSX is dus geen koopje. Voor minder dan 40.000 euro vind je niets dat de moeite waard is en een mooi exemplaar kost tussen 45.000 en 60.000 euro. Die prijs blijft stijgen. Gezien de huidige evolutie blijft de Honda wellicht in een positieve spiraal.

Betrouwbaar

Sportwagen of niet, het blijft een Honda. De betrouwbaarheid is dus voorbeeldig. Kijk maar eens naar de gemiddelde kilometerstand van de NSX’en die te koop staan, geregeld met meer dan 150.000 km. De Japanner brengt je ver, op voorwaarde dat je het onderhoud respecteert en nauwkeurig uitvoert. De onderhoudskosten mag je natuurlijk niet vergelijken met je oude Civic 1.4 benzine, maar scheren niet zo hoge toppen als een Ferrari 348, die nochtans minder krachtig is. De enige zorgen komen van accessoires zoals de klimaatregeling of het audiosysteem. Ook goed nieuws is de opmerkelijke zuinigheid van de V6 VTEC, die ongeveer 10 l/100 km drinkt bij een normale rijstijl.

Niets kapot

Voor een klein jaarlijks onderhoud met oliewissel betaal je tussen 150 en 300 euro. Courante wisselstukken zijn relatief betaalbaar (500 euro voor een waterpomp, 120 euro voor een paar remschijven, 70 euro voor de remblokjes), maar specifieke onderdelen zijn heel duur, zeker voor het koetswerk. De motor zelf is een mechanisch meesterwerkje en kost zo’n 30.000 euro. Voor een motorkap of voorvleugel moet je rekenen op meer dan 4.000 euro. Tot slot beschikt de V6 van Honda over een bobijn per bougie. Er zijn zes cilinders en een bobijn kost 500 euro per stuk. Reken maar uit …

Honda gebruikte alleen het allerbeste voor de motor, met vier nokkenassen. Een distributieriem – traditioneel de nachtmerrie van eigenaars van recente Ferrari’s – moet elke vijf jaar of 100.000 km vervangen worden. Die operatie vereist dat de motor wordt verwijderd en kost bijna 2.000 euro. De koppeling houdt het langer uit dan in een Ferrari en haalt gemakkelijk 100.000 km als je ze met zorg behandelt. Reken op ongeveer 3.000 euro voor een vervanging.

Gebreken?

De NSX benadert de perfectie, maar heeft enkele typische gebreken uit die tijd: een saai interieur vol plastics, middelmatige remmen, … Hij lijdt vooral onder zijn gebrek aan merkimago tegenover concurrenten uit die tijd. Het is echt een auto voor kenners.

Conclusie

De NSX heeft alle kwaliteiten van een collector’s item: een vloeiende en inspiratievolle lijn, een ontwikkeling met de hulp van Ayrton Senna, verbazende prestaties, gebruiksgemak, betrouwbaarheid, … Het zijn allemaal kwaliteiten die de NSX in een positieve spiraal duwen van speculaties. Waag je kans nu het nog kan. Maar kies een goed exemplaar: de minste herstelling kan je ruïneren.

Advertentie
Advertentie
Advertentie