Vandaag de dag is Land Rover een van de weinige constructeurs zonder ook maar één volledig elektrisch model in het gamma. Maar daar komt uiteraard snel verandering in. De elektrische Range Rover is weliswaar uitgesteld, maar zou eindelijk in 2026 op de markt moeten komen. In datzelfde jaar wordt ook de Velar volledig vernieuwd, en dat in een versie die uitsluitend op stroom rijdt. Tenslotte staat 2027 in het teken van de komst van een kleine Defender én een gloednieuwe, volledig elektrische Evoque. Maar wat weten we daar nu al over?

"Onze projecten en platformen zijn flexibel"
Net als de toekomstige kleine Defender, maar ook de tweede generatie van de Velar, zal de derde generatie van de Evoque gebouwd worden op het nieuwe EMA-platform (Electrified Modular Architecture) van het Britse merk. Dat 800V-platform zou het mogelijk maken om te concurreren met de nieuwe BMW X1 en Mercedes GLA die binnenkort verschijnen. Net als die modellen zou de Britse SUV ook kunnen profiteren van geëlektrificeerde verbrandingsmotoren naast volledig elektrische versies. JLR gaf immers al aan dat het nieuwe platform plaats kan bieden aan een kleine benzinemotor die als range extender fungeert. “Onze projecten en platformen zijn flexibel, waardoor we ons kunnen aanpassen aan de vraag van de markt en onze klanten,” aldus de groep. Opmerkelijk is ook dat de huidige Evoque met verbrandingsmotor mogelijk in de catalogus blijft naast een volledig elektrische nieuwe generatie.

Niet vóór (eind) 2027…
In tegenstelling tot de Velar, die mogelijk een nieuwe plek krijgt binnen het aanbod van Land Rover, en de kleine Defender, die een volledig nieuw model wordt met een aparte positionering, blijft de nieuwe Range Rover Evoque het instapmodel binnen het gamma van de constructeur. Helaas laat die vernieuwing nog even op zich wachten. De derde generatie van de Britse SUV zal er namelijk niet voor (eind) 2027 komen! En misschien wordt hij zelfs pas vanaf 2028 op de markt gebracht… Net als de toekomstige Velar en de kleine Defender zal de volgende Range Rover Evoque geproduceerd worden in de JLR-fabriek van Halewood, in het Engelse graafschap Merseyside. Dat is dezelfde fabriek waar de huidige generatie van de Britse SUV vandaag al van de band rolt.












