Wim Bervoets

11 APR 2019

Rijtest: Porsche Panamera GTS Sport Turismo, oerkracht

Wie in ons land een Panamera koopt, bestelt in de meeste gevallen een hybride. Toch probeert Porsche de merkfans ook te plezieren met de iconische letters ‘GTS’. De Porsche Panamera GTS doet het voortaan trouwens niet langer atmosferisch, maar met dubbele turbo.

Advertentie
Advertentie

20190411062738p180702a4rgb.jpg

De ‘Gran Turismo Sport’ is geen onbekende naam bij Porsche. Zowat het hele gamma van het Duitse merk is wel eens beschikbaar geweest met de drie letters, van 718 Boxster en Cayman tot 911, en van Macan tot Cayenne – al zitten die laatste (tijdelijk) zonder. En ‘Sport Turismo’ betekent bij Porsche nog steeds dat het om de shooting brake gaat. Voluit heet deze Porsche dus ‘Panamera Gran Turismo Sport Sport Turismo’…

De tekentafel

Of je hem nu als Sport Turismo of als ‘gewone’ Panamera neemt, de GTS herken je aan zijn zwarte accenten. Porsche monteert zijn ‘Sport Design’-pakket standaard, en dat wil zeggen dat voorbumpers, zijschorten, raamomlijsting en uitlaatpijpen zwarte accenten krijgen. Zwarte 20-duimsvelgen en verduisterde led-lichtblokken vooraan en achteraan maken het GTS-plaatje af.

In het interieur gaat de Panamera GTS Sport Turismo het alcantara niet uit de weg. Van stuur over zetels tot dakhemel: alles is in het zachte materiaal uitgevoerd. GTS-logo’s vind je dan weer terug op de deurdrempels, toerenteller en hoofdsteunen. Maar Porsche zou natuurlijk Porsche niet zijn als je de binnen- en buitenkant niet verder luxueus kunt personaliseren – tegen een stevige meerprijs uiteraard.

Verder verschilt deze Panamera GTS Sport Turismo binnenin niet veel van de andere Panamera-modellen. Het dashboard wordt dus gedomineerd door een infotainmentscherm van 12,3 duim, de middenconsole werkt als een groot touchscreen met knoppen met haptische feedback. Op de Porsche Advanced Cockpit, het instrumentenpaneel, staat de toerenteller nog steeds centraal. Wel nieuw is het head-updisplay, dat zijn première maakt op de Panamera.

20190411062737p180683a4rgb.jpg
20190411062734p180682a4rgb.jpg

De testbank

Weg is de atmosferische 4.8 V8: de Panamera GTS doet het voortaan met een kleinere 4.0 V8. Dezelfde als de Turbo en Turbo S E-Hybrid, en dus voorzien van twee turbo’s. Dat levert een vermogen op van 460 pk en een koppel van 620 Nm. Dat gaat via een PDK-versnellingsbak met dubbele koppeling en acht verzetten naar de vier wielen, goed voor een sprint naar 100 km/u in 4,1 seconden en een topsnelheid van 289 km/u.

In de praktijk is de V8 onvermoeibaar. Hij pikt gretig op in lage toeren en ontplooit geleidelijk zijn arsenaal naarmate het toerental toeneemt. Ook wanneer je terugschakelt of je een inhaalmaneuver inzet, laat de GTS gewillig zijn spierballen rollen. Alleen missen we wat sensaties. Is het omdat de V8 relatief gedempt op de achtergrond blijft of je laag en geïsoleerd in de vlot vijf meter lange Panamera zit? Geen idee, maar het is een opmerking die we wel vaker hebben bij supersportieve berlines van dit kaliber.

In elk geval weet de Panamera GTS wel raad met het vermogen. Standaard is hij voorzien van adaptieve luchtvering (Porsche Active Suspension Management of PASM), dat sportiever werd afgesteld en 10 millimeter lager is dan normaal. Het houdt het koetswerk van de Porsche netjes onder controle, terwijl de grotere remmen hem meer stopkracht geven. Duw je echt door, dan laat het gewicht van twee ton zich natuurlijk voelen, maar dat neemt niet weg dat deze GTS alerter en gecontroleerder reageert op je input. Zoals je van een GTS verwacht dus.

20190411062744p180714a4rgb.jpg

De rijhulp

En dat kan nog een fractie alerter en gecontroleerder, aldus Porsche, zolang je je portefeuille maar opentrekt. Want betaal je genoeg bij, dan laten de Duitsers met allerlei ingrepen de Panamera GTS gevoelsmatig om je heen krimpen als was het een hot hatch die je de bocht om jaagt. Zo zijn er stabilisatorstangen die worden aangestuurd door een 48-voltcircuit (PDCC Sport, Porsche Dynamic Chassis Control Sport), is er een sperdifferentieel tussen de achterwielen (PTV Plus, Porsche Torque Vectoring Plus), een meesturende achteras, en zijn er keramische remschijven (PCCB, Porsche Ceramic Composite Brake).

De gadgets

Zoals je van een luxemerk verwacht, is het infotainmentsysteem uitgebreid, met Apple CarPlay, navigatie, geconnecteerde diensten, wifi-hotspot enzovoort. Ook achteraan kunnen de passagiers genieten van hun eigen infotainmentsysteem. De rijhulp is eveneens op niveau, en desgewenst te voorzien van nachtzicht en Porsche InnoDrive, een systeem dat op basis van navigatiedata tot drie kilometer vooruitdenkt en onder meer de adaptieve snelheidsregelaar daaraan aanpast.

20190411062736p180692a4rgb.jpg
20190411062737p180693a4rgb.jpg

De rekening

Totale prijskaartje? Minstens € 142.513,80, en dat cijfer stijgt naar € 145.417,80 als je kiest voor de Sport Turismo. Daarmee plaatst deze GTS zich tussen de E-Hybrid en de Turbo. Een stevige factuur dus, al schermt de Panamera wel met een gulle standaarduitrusting. Toch zullen vooral zakelijke rijders eerder zwichten voor de fiscaal interessantere E-Hybrid. Zeker als je weet dat deze GTS gemiddeld 10,6 l/100 km en 242 g/km aan CO2 opgeeft. Wij klokten zelfs af op 13,2 l/100 km.

Het verdict

Met de GTS scherpt Porsche de parameters van zijn Panamera verder aan. Wat de V8 inboet aan sensaties door zijn overstap van atmosferisch naar drukvoeding, maakt hij goed in brute oerkracht. Er staat alleen wel een stevig financieel en fiscaal prijskaartje tegenover, waardoor je deze Porsche Panamera GTS in ons land wellicht niet vaak zult zien opduiken…

20190411062742p180712a4rgb.jpg

Advertentie
Advertentie
Advertentie