De invoerdersgroep Astara (Hyundai, Suzuki, MG, …) kondigde eind 2022 aan dat het de microcars en elektrische scooters van Silence naar België zou halen. Daar is blijkbaar iets misgelopen, want nu is het Nissan dat met het merk zal uitpakken op het Autosalon van Brussel in januari. Het aanbod begint met de Silence S04, die in diverse uitvoeringen wordt aangeboden en daarmee concurreert met zowel de Citroën Ami als de Microlino. Maar de S04 heeft één grote troef in handen…
De grote kracht van de Silence S04 is zijn verwisselbare batterij. Dat betekent dat je de batterij simpelweg kan meenemen naar huis om ‘s nachts op te laden, of zelfs een extra batterij kan kopen om nooit te moeten wachten. Silence is zelfs bezig met een ‘Battery-as-a-Service’-model, waarbij je je lege batterij zou kunnen wisselen in een wisselstation, zoals bij Nio. Maar wanneer deze dienst in België operationeel wordt, is nog niet bekend.

Verwisselbare batterij
Voorlopig moet je de batterij dus kopen. En de prijzen van de Silence S04 zijn ook iets hoger dan bij de Citroën Ami: vanaf 9.990 euro voor de instapversie “Unico”. Die biedt plaats aan één batterij en heeft een autonomie tot 100 km. Het is een microcar in de categorie L6e, die van de brommobielen. De topsnelheid is dus begrensd op 45 km/u en je hebt enkel rijbewijs AM nodig om ermee te mogen rondzoemen.
Eén of twee batterijen
Maar daar blijft het niet bij. De Silence S04 is ook verkrijgbaar als ‘Vivo’, met plek voor twee batterijen en een WLTP-rijbereik tot 175 km. Deze versie heeft ook Keyless Entry en Go en connectiviteitsfuncties via de app, waarmee je de locatie en voertuigstatus vanop afstand in de gaten kan houden. Je kan de microcar zelfs delen met andere gebruikers. De Silence S04 Vivo kost vanaf 11.990 euro met één batterij, of 13.850 euro met twee batterijen.


Ook als L7e met een top van 85 km/u
Aan de top van het gamma staat de Silence S04 Plus, die in de voertuigcategorie L7e zit. Dat betekent dat de topsnelheid op 85 km/u is begrensd, en dat je dus een rijbewijs B nodig hebt. Met een vermogen van 14 kW (19 pk) ben je ook iets sneller weg bij het stoplicht. Maar daar staat een autonomie tegenover van slechts 149 km met twee batterijen. De S04 Plus met één batterij is er vanaf 14.990 euro, met twee batterijen moet je 16.850 euro betalen.
Cargo-versie zonder passagierszetel
Tenslotte is er nog een Cargo-versie van de Silence S04, die zijn passagierszetel inruilt voor een laadvolume van 414 liter. Ideaal voor leverdiensten in en rond de stad, bijvoorbeeld om zowel je pizza als je koerier warm te kunnen houden in de winter. De S04 Cargo is zowel als L6e en L7e verkrijgbaar, maar de prijzen volgen iets later. Je kan ze ontdekken bij de deelnemende Nissan-dealers in België, of op de Brussels Motor Show over enkele weken.













