Geen doorlopende light bar voor- of achteraan zoals op de vernieuwde Model 3 en Y, geen 800V-architectuur zoals de Cybertruck, geen steer-by-wire… Wel een lagere topsnelheid voor de Model S Plaid, een hoger gewicht voor beide modellen en vooral een flinke prijsstijging. Geen wonder dat niemand echt enthousiast is over deze update…
Minimale moeite voor marginale modellen
We zouden het nog net geen downgrade noemen in plaats van een upgrade, maar het is duidelijk dat Tesla slechts een minimum aan moeite heeft willen doen om de Model S en Model X op te frissen. Op zich is dat niet verwonderlijk als je weet dat deze modellen slechts 3 tot 6 procent van de jaarlijkse verkoop vertegenwoordigen. Zo weinig dat we zelfs geen gedetailleerde verkoopcijfers meer krijgen van deze modellen. De nieuwe updates zijn ook niet van die aard om die slechte resultaten om te keren…


Kleine stapjes vooruit voor de Model S en X
Beide modellen krijgen grotendeels dezelfde aanpassingen: een betere wegligging dankzij kleine aanpassingen aan de ophanging, een stiller interieur en sfeerverlichting met animatie die doorloopt in de deuren. Verder zijn er ook nog een nieuwe camera vooraan, blinde hoek indicator en nieuwe adaptieve verlichting. Beide modellen krijgen ook andere wieldesigns voor een (lichtjes) verbeterde range en een nieuwe optionele kleur Frost Blue. Het lijkt erop dat het yoke stuurwiel in alle stilte mag verdwijnen, want het is nu enkel nog verkrijgbaar als optie bij de Plaid-uitvoeringen.
Specifiek voor de Tesla Model S is er eerst en vooral een verbeterd rijbereik voor de AWD-variant van maximaal 410 mijl (659 km) volgens de EPA-meetmethode. Ook de Model S Plaid wint 20 mijl aan range in de nieuwe versie, ondanks dat hij 11,7 kg is bijgekomen. Tesla snoeit ook flink in zijn topsnelheid, want die zakt van 200 (322 km/u) naar 149 mijl/uur (239 km/u). Tegelijk heeft het ook enkele aanpassingen doorgevoerd om de stabiliteit aan hoge snelheden te verbeteren.
De Tesla Model X krijgt ook een groter rijbereik: 61 km meer voor de AWD-versie en 33 km meer voor de Plaid. Die laatste behoudt wel zijn topsnelheid, ook al wint hij 83 kg aan gewicht. Daarnaast krijgen inzittenden op de derde rij ook iets meer ruimte ter hoogte van de schouders voor meer zitcomfort. De totale bagageruimte neemt ook toe met zo’n 70 liter, tot 2.675 liter met alle zetels plat.




Model S en Model Y update: weinig innovatie, maar wel een hogere prijs
Kortom: Tesla loopt met zijn 13 jaar (Model S) en 9 jaar (Model X) oude modellen langzaamaan een achterstand op ten opzichte van de (vooral Chinese) concurrenten die aan hoge snelheid met technische innovaties komen. Het Amerikaanse bedrijf rekent zijn klanten ook nog eens een dikke 5.000 dollar extra aan voor deze nieuwe versies van de S en X. Maar Tesla kennende kan die prijs even snel weer veranderen als de verstandhouding tussen Elon Musk en Donald Trump. Ongetwijfeld zullen dezelfde aanpassingen in uitrusting en prijs snel hun weg vinden naar andere markten waar Tesla actief is, zoals de onze.