of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

BMW X1 sDrive 18d: volle kracht vooruit

Aanbod
1/6

BMW X1 sDrive 18d: volle kracht vooruit

Na zeven jaar trouwe dienst gaat de X1 met pensioen. Maar hij keert terug op een verrassende manier: de tweede generatie gooit de architectuur helemaal om, ondanks een uiterlijk dat slechts geleidelijk evolueert.

Geschreven door François Piette

19 Mei 2024

Design

-

Gebruiksgemak

-

Rijervaring

-

Budget

-

Advertentie

Qua stijl gaat BMW stapvoets vooruit. De X1 start zeker geen revolutie van de stijlcode van het merk. Maar achter dat uiterlijk schuilt wél een revolutie: het is gedaan met de achterwielaandrijving. De nieuwe X1 schakelt over op voorwielaandrijving, tenminste in de sDrive-versies zonder vierwielaandrijving. Een verstandige evolutie of niet?

Klaar voor een rondleiding?

Vanbinnen weet de X1 aangenaam te verrassen met zijn ruimte, kwaliteit van de afwerking en – opmerkelijk voor een premium-SUV met zulke afmetingen – zijn functionaliteit. BMW heeft blijkbaar lessen getrokken uit de monovolumes van de 2-Serie en zorgde voor een praktische X1. Van de elektrische kofferklep over de neerklapbare achterbank tot de talrijke opbergvakken: de X1 is uitnodigend en heeft meer praktische troeven dan vroeger. Met een lengte van 4,44 meter profileert de X1 zich natuurlijk niet als een SUV in zakformaat.

Hoger dan vroeger

Was het een opmerking van de klanten? Of wou de constructeur een duidelijk verschil benadrukken tussen zijn berlines en SUV’s? Vanbinnen kijk je in ieder geval hoog over de weg en het verkeer. Vroeger hadden de SUV’s van het merk een rijpositie die typisch is voor berlines, namelijk vrij dicht bij de grond. De nieuwe X1 slaat een andere weg in en biedt een hogere zitpositie. Je houdt ervan of niet, iedereen zijn smaak. Wij verkiezen het oude compromis waarmee je de auto beter kon aanvoelen.

Bekende motor

Bij de diesels start het gamma met de sDrive16d die, zoals je niet kunt afleiden uit de naam, beschikt over een 1,5 liter driecilinder diesel die 116 pk ontwikkelt. Onze sDrive18d gebruikt dan weer een klassieke tweeliter viercilinder. Die levert 136 pk (of 150 pk) en is gewapend met een koppel van maar liefst 330 Nm. In combinatie met de automatische versnellingsbak met acht verzetten, zorgt deze aandrijfgroep voor rijplezier. De motor is levendig, soepel en altijd paraat, terwijl hij bovendien zijn ‘taxigeluid’ goed dempt.

Minder rijplezier?

Terwijl de motor in blakende gezondheid verkeert, biedt de X1 weinig plezier achter het stuur. De oorzaak? Een veilig en zeer gezond weggedrag dat helaas grip mist bij het uitkomen van een bocht. Dit kan ook verband houden met de winterbanden van onze testwagen … waarvoor het misschien nog niet koud genoeg was. In ieder geval blijft de feedback van de besturing iets te kunstmatig. Maar dat is in autoland de ziekte van deze eeuw.

Comfort en veiligheid verzekerd

Het temperament is dus afgevlakt, maar goed nieuws is dat dit ten goede komt van het comfort. De schokdemping is comfortabel, het geluid in de X1 wordt goed gedempt, de zetels zijn comfortabel en er is meer dan genoeg plaats. Ook de veiligheid tekent present, met een heel arsenaal van elektronische rijhulpmiddelen (vaak als optie): waarschuwing voor het overschrijden van wegmarkeringen, een antibotsradar, een adaptieve snelheidsregelaar, een fileassistent, volledige led-koplampen, …

Goed om te weten: het infotainmentsysteem van het merk is één van de beste in zijn soort, met een groot aantal apps en diensten online. Alleen ontbreekt de MirrorLink-compatibiliteit om je smartphone op het scherm van de auto te spiegelen.

Prijs en verbruik

Voor minder dan 30.250 euro (sDrive16d) krijg je niets. Deze sDrive18d kost 1.950 euro meer. Een stevige prijs die snel oploopt gezien de hoeveelheid opties en hun prijs. Het lage gemiddelde verbruik van ongeveer 6 l/100 km maakt wel een en ander goed. BMW weet wel hoe het zuinige motoren moet bouwen.

Conclusie

Van een kleine SUV met een egoïstisch kantje die vooral gericht was op rijplezier, evolueert de X1 naar een meer volwassen auto. Het is allemaal wat minder scherp, maar hij is veel gezinsvriendelijker door zijn ruimte en praktische troeven. Een garantie op succes? Wellicht wel, want de nieuwe X1 is een sexy en toch nog altijd functioneel alternatief voor de 2-Serie Active Tourer.
François
							Piette

François Piette

Advertentie

Koop een BMW X1 of vergelijkbare auto

BMW

X1

30 989 €

2022

40 195 km

Benzine

136 pk

Automaat

0 g/km

date

Bravoauto Antwerpen

Wijnegem

date

Car-Pass

BMW

X1

21 995 €

2020

64 635 km

Benzine

136 pk

Automaat

122 g/km

date

BMW G&A Motors

Turnhout

date

Car-Pass

BMW

X1

61 750 €

2025

8 978 km

Hybride

326 pk

Automaat

0 g/km

date

BMW G&A Motors

Turnhout

date

-

BMW

X1

42 500 €

2024

14 543 km

Benzine

136 pk

Automaat

143 g/km

date

BMW Sneyers

Herentals

date

Car-Pass

BMW

X1

21 899 €

2021

62 710 km

Diesel

116 pk

Manueel

130 g/km

date

BMW Jorssen Zuid

Aartselaar

date

Car-Pass

BMW

X1

23 995 €

2019

89 554 km

Benzine

140 pk

Automaat

122 g/km

date

BMW G&A Motors

Turnhout

date

Car-Pass

BMW

X1

36 500 €

2023

26 093 km

Benzine

136 pk

Automaat

0 g/km

date

BMW Beliën Lommel

Lommel

date

Car-Pass

BMW

X1

28 795 €

2022

45 125 km

Hybride

220 pk

Automaat

43 g/km

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass