Het verdict is gevallen: de RAV4 heeft in 2024 opnieuw zijn titel van best verkochte auto ter wereld afgepakt van de elektrische SUV Tesla Model Y, die hem in 2023 van de troon had gestoten. Twee concurrenten die vandaag tegenover elkaar staan, maar toch een gemeenschappelijke voorouder delen!
Hoewel Toyota vandaag zijn aanbod aan elektrische SUV’s uitbreidt met de bZ4X, bZ4X Touring, Urban Cruiser en C-HR+, was de Japanse constructeur – die zich de afgelopen jaren vooral toelegde op hybrides – eind jaren 1990 al een pionier in de wereld van de elektrische SUV’s. De eerste RAV4 werd namelijk in een beperkte reeks door Toyota als elektrische versie geproduceerd. Het compacte model (3,57 m) was uitgerust met een nikkel-metaalhydridebatterij en een motor van 45 kW (61 pk). Dat zag je er niet aan, want hij behield het sympathieke uiterlijk van de benzineversies en bleef onder de 1.500 kg (1.460 kg). Toch kon hij volledig elektrisch een topsnelheid van 125 km/u halen en officieel zo’n 200 km afleggen tussen twee laadbeurten. Aanvankelijk bedoeld voor een uiterst beperkte oplage van 100 stuks per jaar, werd deze RAV4L EV – die ook als vijfdeurs lange versie verscheen – uiteindelijk tussen 1996 en 2003 in ongeveer 1.900 exemplaren gebouwd.

Samenwerking tussen Toyota en Tesla
Eind jaren 2000 overweegt Toyota om zijn elektrische RAV4 op grotere schaal aan te bieden, vooral op de Amerikaanse markt. In die periode begint een Amerikaanse constructeur genaamd Tesla naam te maken met zijn elektrische roadster. Toyota koopt aandelen in wat toen nog een ‘kleintje’ was en zoekt toenadering om samen de elektrische aandrijflijn van zijn SUV te ontwikkelen. In mei 2010 ondertekenen Tesla en Toyota een samenwerkingsovereenkomst.

Tesla-Toyota RAV4 EV concept
Deze samenwerking leidt snel tot de presentatie van een conceptversie van de elektrische RAV4. Die wordt in november 2010 voorgesteld op het autosalon van Los Angeles. Het concept, dat opvalt door zijn gesloten neus in vergelijking met de toenmalige benzine-RAV4, mikt op een reëel rijbereik van 100 mijl (160 km), en een productie vanaf 2012.



Lithium-ionbatterij van 41,8 kWh
Wat beloofd was, wordt waargemaakt: in mei 2012 stelt Toyota de productieversie voor van het RAV4 EV-concept, met een licht gewijzigde voorkant. Het model wordt vanaf het najaar van 2012 verkocht. Technisch is het nog steeds Tesla die de touwtjes in handen heeft. De Californische specialist bouwt in de SUV een lithium-ionbatterij van 41,8 kWh in, samen met een elektrische motor van 115 kW (156 pk). De prestaties zijn overtuigend: de sprint van 0 naar 100 km/u verloopt in 7,0 s en de topsnelheid bedraagt 160 km/u. Hoewel deze tweede elektrische RAV4 een stuk groter (4,58 m) en ook zwaarder (1.829 kg) is dan zijn voorganger uit de jaren 1990, biedt hij geen groter rijbereik. Maar hij houdt wél de belofte van het concept en haalt effectief 160 km in de praktijk.
Ongeveer 2.500 exemplaren van deze door Tesla aangedreven RAV4 EV werden gebouwd tussen 2012 en 2014. Toyota richtte vervolgens in 2016 een eigen afdeling op voor de ontwikkeling van elektrische wagens, en verkocht in 2017 zijn aandelen in Tesla.