of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"SUV électrique blanc, Toyota RAV4, stationné sur une aire dégagée, arrière-plan nuageux.","nl":"Witte elektrische SUV, Toyota RAV4, geparkeerd op open weg, bewolkte achtergrond."}
{"fr":"Toyota RAV4 EV première génération argentée, véhicule électrique compact sur fond sombre.","nl":"Zilveren eerste generatie Toyota RAV4 EV, compacte elektrische auto op donkere achtergrond."}
1/6

Vergeten model: Toyota RAV4 EV, gemaakt door… Tesla!

Het klinkt vandaag dubbel verrassend, maar Toyota was inderdaad een van de pioniers in het segment van elektrische SUV’s. En dat… met de hulp van Tesla om zijn RAV4 te elektrificeren!

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

9 Juli 2025

Advertentie

Het verdict is gevallen: de RAV4 heeft in 2024 opnieuw zijn titel van best verkochte auto ter wereld afgepakt van de elektrische SUV Tesla Model Y, die hem in 2023 van de troon had gestoten. Twee concurrenten die vandaag tegenover elkaar staan, maar toch een gemeenschappelijke voorouder delen!

Hoewel Toyota vandaag zijn aanbod aan elektrische SUV’s uitbreidt met de bZ4X, bZ4X Touring, Urban Cruiser en C-HR+, was de Japanse constructeur – die zich de afgelopen jaren vooral toelegde op hybrides – eind jaren 1990 al een pionier in de wereld van de elektrische SUV’s. De eerste RAV4 werd namelijk in een beperkte reeks door Toyota als elektrische versie geproduceerd. Het compacte model (3,57 m) was uitgerust met een nikkel-metaalhydridebatterij en een motor van 45 kW (61 pk). Dat zag je er niet aan, want hij behield het sympathieke uiterlijk van de benzineversies en bleef onder de 1.500 kg (1.460 kg). Toch kon hij volledig elektrisch een topsnelheid van 125 km/u halen en officieel zo’n 200 km afleggen tussen twee laadbeurten. Aanvankelijk bedoeld voor een uiterst beperkte oplage van 100 stuks per jaar, werd deze RAV4L EV – die ook als vijfdeurs lange versie verscheen – uiteindelijk tussen 1996 en 2003 in ongeveer 1.900 exemplaren gebouwd.

Zilveren eerste generatie Toyota RAV4 EV, compacte elektrische auto op donkere achtergrond.
Advertentie

Samenwerking tussen Toyota en Tesla

Eind jaren 2000 overweegt Toyota om zijn elektrische RAV4 op grotere schaal aan te bieden, vooral op de Amerikaanse markt. In die periode begint een Amerikaanse constructeur genaamd Tesla naam te maken met zijn elektrische roadster. Toyota koopt aandelen in wat toen nog een ‘kleintje’ was en zoekt toenadering om samen de elektrische aandrijflijn van zijn SUV te ontwikkelen. In mei 2010 ondertekenen Tesla en Toyota een samenwerkingsovereenkomst.

Witte elektrische Toyota RAV4 op een weg, nabij een witte hek en bomen.
Advertentie

Tesla-Toyota RAV4 EV concept

Deze samenwerking leidt snel tot de presentatie van een conceptversie van de elektrische RAV4. Die wordt in november 2010 voorgesteld op het autosalon van Los Angeles. Het concept, dat opvalt door zijn gesloten neus in vergelijking met de toenmalige benzine-RAV4, mikt op een reëel rijbereik van 100 mijl (160 km), en een productie vanaf 2012.

Zilveren Toyota RAV4 EV op weg omringd door groen, stijlvolle elektrische SUV. Zilveren Toyota RAV4 EV op een open weg, zichtbare rechterzijde, bewolkte lucht. Elektrische motor Toyota EV onder een kap met goed georganiseerde compartiment en zichtbaar koelvloeistof.
Advertentie

Lithium-ionbatterij van 41,8 kWh

Wat beloofd was, wordt waargemaakt: in mei 2012 stelt Toyota de productieversie voor van het RAV4 EV-concept, met een licht gewijzigde voorkant. Het model wordt vanaf het najaar van 2012 verkocht. Technisch is het nog steeds Tesla die de touwtjes in handen heeft. De Californische specialist bouwt in de SUV een lithium-ionbatterij van 41,8 kWh in, samen met een elektrische motor van 115 kW (156 pk). De prestaties zijn overtuigend: de sprint van 0 naar 100 km/u verloopt in 7,0 s en de topsnelheid bedraagt 160 km/u. Hoewel deze tweede elektrische RAV4 een stuk groter (4,58 m) en ook zwaarder (1.829 kg) is dan zijn voorganger uit de jaren 1990, biedt hij geen groter rijbereik. Maar hij houdt wél de belofte van het concept en haalt effectief 160 km in de praktijk.

Ongeveer 2.500 exemplaren van deze door Tesla aangedreven RAV4 EV werden gebouwd tussen 2012 en 2014. Toyota richtte vervolgens in 2016 een eigen afdeling op voor de ontwikkeling van elektrische wagens, en verkocht in 2017 zijn aandelen in Tesla.

Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie

Koop een Toyota RAV4 of vergelijkbare auto

Toyota

RAV 4

39 489 €

Prijs Prijs

2023

32 815 km

Hybride

178 pk

Automaat

0 g/km

date

Toyota City Approved Used Woluwe

Woluwe-Saint-Lambert

date

Car-Pass

Toyota

RAV 4

40 989 €

2024

23 209 km

Hybride

178 pk

Automaat

0 g/km

date

Toyota City Approved Used Woluwe

Woluwe-Saint-Lambert

date

Car-Pass

Toyota

RAV 4

39 990 €

Prijs Prijs

2023

14 681 km

Hybride

178 pk

Automaat

0 g/km

date

Toyota City Approved Used Woluwe

Woluwe-Saint-Lambert

date

Car-Pass

Toyota

RAV 4

38 995 €

Prijs Prijs

2025

10 km

Hybride

218 pk

Automaat

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

-

Toyota

RAV 4

48 989 €

2024

38 234 km

Hybride

184 pk

Automaat

0 g/km

date

Bravoauto Antwerpen

Wijnegem

date

Car-Pass

Toyota

RAV 4

43 990 €

2022

35 625 km

Hybride

185 pk

Automaat

0 g/km

date

Toyota City Approved Used Woluwe

Woluwe-Saint-Lambert

date

-

Toyota

RAV 4

7 950 €

Prijs Prijs

2006

110 441 km

Diesel

136 pk

Manueel

173 g/km

date

Auto Direct

Zaventem

date

Car-Pass

Toyota

RAV 4

39 489 €

2023

35 808 km

Hybride

178 pk

Automaat

0 g/km

date

Toyota City Approved Used Woluwe

Woluwe-Saint-Lambert

date

-