Beloofd is beloofd! Toyota kondigde het twee weken geleden al aan en licht nu officieel het doek op van zijn nieuwste elektrische model: de C-HR+.

Advertentie
Advertentie

Zoals verwacht, vertoont de Toyota C-HR+ veel gelijkenissen met het Sport Crossover Concept dat in 2023 voor het eerst werd gepresenteerd. De productieversie is wat hoekiger, maar behoudt de coupé-SUV-lijn die we al kennen van de Toyota C-HR. De nieuwe C-HR+ is echter groter dan zijn hybride tegenhanger, met een lengte van 4,52 meter. Vandaar ook de naam C-HR+, die zijn grotere afmetingen benadrukt. Daarmee plaatst hij zich in het gamma tussen de Urban Cruiser en de bZ4X. Ondanks de naamgeving is de C-HR+ een volledig op zichzelf staand model en geen elektrische variant van de gewone C-HR.

Achteraanzicht van de Toyota C-HR 2023 met modern en stijlvol ontwerp in stedelijke omgeving.
Vooraanzicht van een grijze Toyota C-HR+ met moderne LED-koplampen.
Toyota C-HR+ met verlichte achterlichten in een moderne garage.
Advertentie
Advertentie

Interieur geïnspireerd door de Toyota bZ4X

Binnenin neemt de Toyota C-HR+ veel elementen over van zijn grotere broer, de bZ4X, al is alles geüpdatet. Het compacte digitale instrumentenpaneel boven het kleine stuurwiel blijft behouden, maar het centrale scherm is gegroeid tot 14 inch. Dit grote display is standaard op alle versies van de elektrische SUV. De middenconsole werd eveneens vernieuwd en biedt plaats aan twee draadloze laders voor smartphones. Achterin heeft de Toyota C-HR+ een kofferinhoud van 416 liter met de vijf zetels overeind. Net zoals zijn grotere en kleinere broers heeft deze SUV geen frunk (voorste bagageruimte).

Stijlvol interieur van de 2023 Toyota Crown met centraal touchscreen en modern stuur.
Centraal scherm van de Honda e met navigatiesysteem; moderne gebruikersinterface van elektrische auto.
Ruime kofferbak van een Lexus UX, met donkergrijze stoffen bekleding.

Drie aandrijflijnen en keuze uit 57,7 of 77 kWh

De Toyota C-HR+ staat op een wielbasis van 2,75 meter en deelt zijn e-TNGA-platform met de bZ4X. Hij zal beschikbaar zijn met drie verschillende aandrijflijnen. De instapversie beschikt over een enkele elektromotor op de vooras met een vermogen van 123 kW (167 pk), gevoed door een batterij van 57,7 kWh. Daarnaast zal er een krachtigere variant beschikbaar zijn met een voorste elektromotor van 165 kW (224 pk) en een batterij van 77 kWh, waarmee de WLTP-actieradius van de Toyota C-HR+ zou oplopen tot 600 km.

Deze grotere batterij zal ook de versie met twee motoren aandrijven, die samen 252 kW (343 pk) leveren. In deze configuratie sprint de Toyota C-HR+ in slechts 5,2 seconden van 0 naar 100 km/u. Alle versies van de nieuwe Japanse SUV zullen bovendien worden uitgerust met een geavanceerd batterijpreconditioneringssysteem, dat zowel automatisch als handmatig geactiveerd kan worden.

Advertentie
Advertentie
Toyota C-HR 2023 grijs in een moderne studio met minimalistische muren.
Achteraanzicht van de Toyota C-HR 2024, modern design in stedelijke omgeving.
Moderne Toyota C-HR in een stijlvolle garage met zacht licht.

Lancering eind 2025 met een solide Toyota-garantie

Wanneer de batterij bijna leeg is, kan de Toyota C-HR+ standaard opladen met 11 kW wisselstroom (AC), met een optionele upgrade naar 22 kW. Snelladen (DC) is mogelijk tot 150 kW. Toyota bevestigt ook dat de SUV standaard uitgerust wordt met een warmtepomp.

Over de prijzen van de C-HR+ is nog niets bekend, maar Toyota heeft al wel een garantie aangekondigd die zijn reputatie eer aandoet: de batterij moet minstens 70% van zijn oorspronkelijke capaciteit behouden gedurende 10 jaar of 1 miljoen kilometer, op voorwaarde van een jaarlijkse controle. De marktintroductie staat gepland voor eind 2025.

Advertentie
Advertentie