of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

1/3

Vergeten bommetje: Ford Fiesta XR2 MK1, slordig

<span>De <a href="https://www.vroom.be/nl/test/rijtest-ford-fiesta-st-met-cilinder-minder-20959">Ford Fiesta ST</a> is vandaag een toonbeeld van efficiëntie, levendigheid en prestaties. We kunnen echter moeilijk hetzelfde beweren over zijn voorvader: de Fiesta XR2. Die had wel kracht, maar was voor de rest nogal… slordig.</span>

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

30 Oktober 2020

Advertentie

20201030090320fordfiestaxr2.jpg

In 1976 onthulde Ford een revolutie in zijn gamma: de Fiesta betrad een segment dat het merk nog niet kende, namelijk dat van de stadswagens. Bovendien verschilde hij van de rest van het gamma door zijn voorwielaandrijving en zijn kofferklep achteraan. Het werd een succes, maar na vijf jaar besliste Ford om zijn carrière een frisse duw in de rug te geven met een sportieve afgeleide die kon meesurfen op de golf van kleine GTI’tjes die toen de markt veroverden. Het resultaat was… gedenkwaardig.

20201030090252fordfiestaxr2.jpg

In 1981 onthulde Ford met zijn XR2 een behoorlijk gespierd ogende Fiesta. Alle nodige attributen van een kleine sportieveling waren aanwezig, van extra grootlichten over vleugelverbreders, lichtmetalen velgen en matzwarte toetsen. Qua look vinkte de XR2 dus al de juiste vakjes af. En qua inhoud? In tegenstelling tot Volkswagen, dat voor een elegante oplossing had gekozen met een lichtmetalen injectiemotor, ging Ford in zijn organenbank graven en belastte het de voortrein met de Kent-motor, een zware 1.6-viercilinder met een gietijzeren blok, tuimelaars en een Weber-carburator.

20201030090253fordfiestaxr2.jpg

Het specifieke vermogen was niet overweldigend, maar met 84 pk onder het rechterpedaal zat er genoeg pit in om de 800 kilo van het geheel tot leven te brengen. Vandaag mag zo’n vermogen wat belachelijk lijken, maar als er één onderdeel van de auto was dat er niet om kon lachen, dan was het wel de voortrein, die het zwaar te verduren kreeg wanneer de volle cavalerie werd ontketend. De slordige en soms zelfs wilde XR2 bedaarde in 1983, toen hij een facelift onderging. Als eerste sportieve voorwielaandrijver van Ford lijkt de Fiesta XR2 volledig van de collectiemarkt te zijn verdwenen…
Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie

Koop een Ford Fiesta of vergelijkbare auto

Ford

Fiesta

11 599 €

2019

102 846 km

Benzine

140 pk

Manueel

137 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Ford

Fiesta

15 299 €

2020

13 519 km

Benzine

101 pk

Automaat

153 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Ford

Fiesta

16 990 €

2023

25 153 km

Benzine

100 pk

Manueel

118 g/km

date

Van Mossel Lokeren - Volkswagen & Commercial Vehicles

Lokeren

date

Car-Pass

My Way

Ford

Fiesta

16 990 €

2023

24 582 km

Benzine

100 pk

Manueel

118 g/km

date

Van Mossel Lokeren - Volkswagen & Commercial Vehicles

Lokeren

date

Car-Pass

My Way

Ford

Fiesta

18 699 €

2020

71 040 km

Benzine

200 pk

Manueel

158 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Ford

Fiesta

18 750 €

2023

20 497 km

Benzine

125 pk

Manueel

120 g/km

date

Garage Feyaerts Haacht

Haacht

date

Car-Pass

Ford

Fiesta

8 750 €

2015

87 508 km

Benzine

80 pk

Manueel

105 g/km

date

Auto Direct

Zaventem

date

Car-Pass

Ford

Fiesta

8 950 €

2016

71 298 km

Benzine

82 pk

Manueel

105 g/km

date

Rene Berghen Boutersem

Boutersem

date

Car-Pass