De 5 geheimen van de Ford T, de belangrijkste auto uit de geschiedenis?

Aan het begin van de 20ste eeuw stond de auto in zijn kinderschoenen en was hij in elk geval enkel voor de allerrijksten. Henry Ford had een geniaal idee: een auto aan de lopende band bouwen om de productiekost te drukken (waarbij hij een techniek van Oldsmobile overnam en verbeterde) en hem aan het grote publiek te kunnen verkopen. Hij maakte Amerika mobiel. Het succes was verbluffend: tot 1927 zijn er zo’n 15 miljoen exemplaren van gemaakt. Een terugblik op de grootvader van al onze auto’s, die in 1999 nog werd verkozen tot “auto van de eeuw”.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 16 november 2020
  • Divers

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DSJaguar E-TypeVolkswagen KeverWillys MBCitroën TractionPeugeot 205Renault 5Lada NivaMercedes 190Fiat PandaRenault 4CV , Volvo 240 en de BMW M1, zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Ford T. 

1. Verwarrende rijervaring

De 5 geheimen van de Ford T, de belangrijkste auto uit de geschiedenis?

Vergeet niet dat deze auto uit 1908 stamt. De manier waarop je een wagen bediende, was toen nog helemaal niet genormeerd. Wie vandaag met een ‘T’ wil rijden, moet alles opnieuw leren: gas geven doe je met je hand, de twee versnellingen bedien je met je linkervoet, remmen (of beter gezegd ‘vertragen’) gaat met de rechtervoet en om achteruit te rijden, moet je het middelste pedaal indrukken. Starten gebeurt bovendien met een zwengel, de ontsteking en het carburatormengsel moeten eerst worden ingesteld enzovoort. Rijden met een Ford T vereist dus flink wat werk.

2. Slechts één kleur

De 5 geheimen van de Ford T, de belangrijkste auto uit de geschiedenis?

Vanaf 1914 besliste Henry Ford om productiviteitsredenen om nog maar één enkele kleur aan te bieden: zwart. Verdelers en klanten hadden veel kritiek op de beslissing, maar de baas antwoordde hen droogweg: “Klanten mogen om het even welke kleur bestellen, zolang het maar zwart is”…

3. Geen reclame en duizelingwekkende productie

De 5 geheimen van de Ford T, de belangrijkste auto uit de geschiedenis?

Van 1917 tot 1923 maakte Ford nooit reclame voor zijn model, dat zichzelf gewoon verkocht. In 1914 bouwde Ford al meer auto’s dan… alle andere autoconstructeurs samen. Een volledige wagen werd in 93 minuten geassembleerd. Pas in 1972, liefst 45 jaar na het einde van de productie, werd het productievolume van de Ford T overtroffen door de VW Kever.

4. Hoog loon zodat werknemers een T konden kopen

De 5 geheimen van de Ford T, de belangrijkste auto uit de geschiedenis?

De werknemers aan de assemblageband kregen een mooi loon, en wel om een heel duidelijke reden: Ford creëerde zo een middenklasse die zich… een Ford T kon veroorloven. Er werd gefluisterd dat ze contractueel werden verplicht om er een te kopen zodra hun middelen dat toelieten. En ook dat de vrouwen die in de kantoren werkten onder geen beding op de werkvloer mochten komen, uit schrik dat ze de arbeiders zouden afleiden…

5. Recyclage in houtskool

De 5 geheimen van de Ford T, de belangrijkste auto uit de geschiedenis?

Ford bespaarde op elke cent om de kosten te reduceren en de inkomsten te optimaliseren. Zo werd het houtschaafsel van de assemblage van de Model T gerecycleerd als… houtskool, via een fabriek die ook van Ford was.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km